• Pssst

Saft/läsk i nappflaska?

Jag förstår inte hur föräldrar tänker när de ger sitt barn saft i nappflaska. För mig känns det idiotiskt att ge ett barn som är så litet saft alls. Så, hur tänker ni andra? Alla åsikter välkomnas.

Motivera gärna era svar.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 15:31
    Jag måste nog förtydliga mig lite:

När jag tänker på barn som dricker ur nappflaska så tänker jag på väldigt små barn då båda mina barn drack ur glas/kopp före 1,5 års ålder.

Vid fika/fest dricker båda numera saft om det bjuds, annars mjölk eller vatten - ur kopp eller glas, f.ö.

Jag skrev detta inlägg efter att ha sett ett litet barn på ca 1,5 år ute på stan med nappflaskan full av coca-cola (ja, jag såg kolsyran och färgen). Totalt onödvändugt, enligt mig och rent av fel.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?
  • Frila2
    Astarte skrev 2011-04-19 21:48:52 följande:
    Ja, det finns ju många sätt att se på det. Vi äter sunt i familjen. Jag läste att 90% av befolkningen tror att de äter varierat, men bara 10% gör det. Vi tillhör dem som gör det. Grabben äter mjöl, mejeriprodukter, kött, fisk, bönor, ärter, majs, ris, frukt, rotsaker och grönsaker, inte varje daag, men varje vecka. (nåja, när han inte får idéer och puttar bort dem från talliken). Till det rör vi mycket på oss, delvis för att vi har hund.

Om han får fika med oss efter maten och ta kaffebröd / efterätt med saft tror inte jag spelar någon roll för kostens del. Det är alltid helheten som räknas och som alltid gäller regeln "the devil´s in the details". Så tänker jag i alla fall (och ingen i familjen är överviktig eller har hål i tänderna). Helheten är alltid större än summan av delarna.
    Samma här. Vi försöker att äta fisk minst två gånger i veckan, vegetariskt en eller två gånger i veckan, kyckling en eller två gånger i veckan, kött/köttfärs helst en gång i veckan, ibland två beroende på vad vi är sugna på och vad vi ätit nyligen. Min dotters favoriträtt är vegetarisk linsgryta med potatis och morötter.
    Att vi äter vegegariskt är för att vi där får i henne mer grönsaker. Hon vill absolut inte äta grönsaker som inte är lagade i rätten, bortsett från gurka.

Jag tror inte att socker ibland är någon dödsfara. Det har jag aldrig sagt. Jag tycker däremot att det är onödigt.
  • Soffifi
    Thursday skrev 2011-04-19 21:10:49 följande:
    Det enda som "osötad" på barnmat betyder är som bekant att de tillsatt druvjuicekoncentrat istället för socker.
    Semper fruktdryck från 4 mån:

INGREDIENSER: Äppeljuice (44 %). Päronjuice (41 %). Björnbärsjuice (5 %). Hallonjuice (3 %). Vatten. Vitamin C. Järn.

Totalmängd socker per 100 g är 8,5 g, varav 0 g är tillsatt.

• Leija
    Seroster skrev 2011-04-19 21:19:28 följande:
    Jag  vill bara notera att honung är osötat, och därmed borde vara helt okej att hälla i nappflaskan. =)
    Under 1 år äter förhoppningvis inga barn honung ;oP
  • ninagirrl

Min äldsta son ( fyller 1 år) fick saft på flaska. Men tandläkaren sade att man inte skulle ge dem det, så vi slutade. Nu drickar han vatten och det går bra. Om det är "fest" kan han få lite saft men då i mugg. Den saften vi kör på heter "sempers juice" och är ifrån 4 mån. Den späder vi ut med vatten. 
    Saften finns i blandad frukt, morot, päron, äpple mfl.  

• Sweetheart1986

Ok, ni som hackar på mig... har ni då nåt tips på hur jag ska få i min son vätska då???
    Ni har säkert också barn som är äldre och har längre erfarenhet än vad jag har, jag är nyblivien förälder och KAN INTE ALLT! Man lär sig med tiden!

Ursäkta dubbelmoralen då!
    Ni behöver inte göra narr av mig för att jag tydligen är okunnig och jag erkänner att jag är det! Just för att jag är nybliven förälder och min resa med barn just har börjat!

~*~Vincent 101010~*~
  • Astarte
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-19 22:21:33 följande:
    Ok, ni som hackar på mig... har ni då nåt tips på hur jag ska få i min son vätska då???
    Ni har säkert också barn som är äldre och har längre erfarenhet än vad jag har, jag är nyblivien förälder och KAN INTE ALLT! Man lär sig med tiden!

Ni behöver inte göra narr av mig för att jag tydligen är okunnig och jag erkänner att jag är det! Just för att jag är nybliven förälder och min resa med barn just har börjat!
    Fast om det är så det är tycker jag att med mer ödmjuk inställning skulle klä dig bättre. Att ha så starka åsikter och "nästan bli arg" på folk som inte gör som du går inte så bra ihop med att inte ha så mycket kunskaper. Nästa gång du ser någon göra något som inte du gör kan du slappna av lite, de kanske rent av vet något som inte du vet.
  • k girl

Jag har en unge som gärna dricker vatten och som än så länge endast har fått smaka juice och saft. Men jag vet också hur enkelt det är att ha principer när ens unge faktiskt både äter och dricker ordentligt, till och med när han är sjuk. När han hade magsjuka försökte vi ge honom saft (det är rekommenderat eftersom de bör få i sig lite energi)

Jag har en kompis vars barn får fruktdryck i pipmugg, och för mig (med min unge) kan det ju tyckas onödigt - men för henne är det ett sätt att få sina barn att dricka i överhuvudtaget. Det har jag absolut förståelse för. Man vill ju att ens barn ska få i sig tillräckligt med vätska och mat, eller hur? Min syrra började ge sin son saft när han hade fått vinterkräksjuka och var rejält dålig, bara för att få i honom vätska - med påföljden att han fastnade för det.

Den enda som kan avgöra om något är "onödigt" eller inte är faktiskt föräldrarna till barnen, som sitter inne med hela sanningen. Inte människor som tycker att man borde och skulle utan att känna ens barn och hur de är funtade.

• mithrandil

Erbjud enbart vatten, tillslut dricker de.
    Min dotter vägrade dricka vatten men när det var det enda hon fick så gav hon med sig efter ett tag. Hon dricker inte mycket, men hon dricker tillräckligt mycket för att kissa några fulla blöjor om dagen.

Eller fortsätt som du gör, alla borde göra vad som känns rätt för deras familj.
    Om nu inte detta innebär misshandel och liknande, men ett glas osötad juice ser inte jag som misshandel.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • k girl

Min son ratade alltså bara saften vi försökte ge honom när han var magsjuk, han tyckte inte alls att det var gott utan föredrog vatten. Det glömde jag visst att skriva.

• Miss Lau

Det är väl ingen större fara att ge lite fruktdryck, kan jag tycka. Däremot tror jag många (inkl. jag själv) reagerade på ditt tidigare inlägg eftersom du dömer andra så hårt! De kanske brottas med precis samma problem som ni gör, en unge som bara vill dricka en viss sak. Och du blir arg på föräldrar som ger läsk (hur vet du ens att det är just läsk?) men tycker det är okej att ge fruktdryck (som andra kanske tror är läsk?).  Ser du inte själv vilken dubbelmoral du har?
Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?