Frila2 skrev 2011-04-19 21:41:37 följande:
Ok. Vi är helt enkelt olika. Nu när vi fikar så får dottern än bulle och vatten att dricka. Hon är 28 månader har har stenkoll på vad vi äter. Hade inte släktingar till oss envisats med att barn "SKA" ha något gått när andra dricker kaffe/efter maten/godis på lördagar så hade vi kanske sluppit detta. Man lär barn tycka om sötsaker. Får de inte smaka vet de inte om att de missar något och ju längre tid man kan vänta desto bättre tycker jag.
Ja, det finns ju många sätt att se på det. Vi äter sunt i familjen. Jag läste att 90% av befolkningen tror att de äter varierat, men bara 10% gör det. Vi tillhör dem som gör det. Grabben äter mjöl, mejeriprodukter, kött, fisk, bönor, ärter, majs, ris, frukt, rotsaker och grönsaker, inte varje daag, men varje vecka. (nåja, när han inte får idéer och puttar bort dem från talliken). Till det rör vi mycket på oss, delvis för att vi har hund.
Om han får fika med oss efter maten och ta kaffebröd / efterätt med saft tror inte jag spelar någon roll för kostens del. Det är
alltid helheten som räknas och som alltid gäller regeln "the devil´s in the details". Så tänker jag i alla fall (och ingen i familjen är överviktig eller har hål i tänderna). Helheten är alltid större än summan av delarna.