Astarte skrev 2011-04-19 21:48:52 följande:
Ja, det finns ju många sätt att se på det. Vi äter sunt i familjen. Jag läste att 90% av befolkningen tror att de äter varierat, men bara 10% gör det. Vi tillhör dem som gör det. Grabben äter mjöl, mejeriprodukter, kött, fisk, bönor, ärter, majs, ris, frukt, rotsaker och grönsaker, inte varje daag, men varje vecka. (nåja, när han inte får idéer och puttar bort dem från talliken). Till det rör vi mycket på oss, delvis för att vi har hund.
Om han får fika med oss efter maten och ta kaffebröd / efterätt med saft tror inte jag spelar någon roll för kostens del. Det är alltid helheten som räknas och som alltid gäller regeln "the devil´s in the details". Så tänker jag i alla fall (och ingen i familjen är överviktig eller har hål i tänderna). Helheten är alltid större än summan av delarna.
Samma här. Vi försöker att äta fisk minst två gånger i veckan, vegetariskt en eller två gånger i veckan, kyckling en eller två gånger i veckan, kött/köttfärs helst en gång i veckan, ibland två beroende på vad vi är sugna på och vad vi ätit nyligen. Min dotters favoriträtt är vegetarisk linsgryta med potatis och morötter.
Att vi äter vegegariskt är för att vi där får i henne mer grönsaker. Hon vill absolut inte äta grönsaker som inte är lagade i rätten, bortsett från gurka.
Jag tror inte att socker ibland är någon dödsfara. Det har jag aldrig sagt. Jag tycker däremot att det är onödigt.