Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

Saft/läsk i nappflaska?

Röstar: Absolut inte!

Men jag har gett båda mina tjejer det. När de har varit små och sjuka med tex väldigt hög feber eller magsjuka. Annars har det aldrig hänt. Båda har tidigt föredragit att dricka ur glas. Och när de har drukit saft har de varit stora nog att inte ha nappflaska.

• Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 11:49:34 följande:
    k girl skrev 2011-04-20 07:46:34 följande:
    Men alltså. Du sitter och är arg på din polare för att hon ger saft ur flaskan... men du ger ju själv bara saft ur flaskan?! Ser du inte själv hur galet det är? Och nej, jag tycker absolut inget om det - tvärtom har jag förståelse - men vad jag inte gillar är folk som sitter och ser ner på andra för någonting de själva gör, men tvår sina händer för "de måste ju".
    Det är skillnad på socker och socker!

Saft drickfärdig

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 38,8 kcal Protein 0 g Fett 0 g Mättade fettsyror 0 g Kolhydrater 9,55 g Fibrer 0 g C-vitamin 10,3 mg D-vitamin 0 mcg Folat 1 mcg Järn 0,06 mg Zink 0 mg Kalcium 1,6 mg

Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

"Läsk och saft innehåller mycket socker och energi men inga näringsämnen. Kalorier från dryck ger heller ingen mättnadskänsla. Välj hellre vatten som måltidsdryck" - Infon har jag fått från Miljömat.se

Sempers Morotsdryck från 4 mån

Innehåll:
    Vatten, Morot (30%), Päronjuice (29%), Aprikos (3,5%), Vitamin C, Syra (citronsyra), Järn.

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi, kJ - 120

Energi, kcal - 30

Protein - 0.2 g

Kolhydrat - 6.5 g

- varav sockerarter - 5 g

Fett - 0.2 g

- varav mättat fett - <0.1 g

Kostfiber - 1 g

Vitamin C - 50 mg (200% av RDI, Rekommenderat Dagligt Intag)

Natrium - 10 mg
    Järn - 1 mg (17% av RDI, Rekommenderat Dagligt Intag)
    "Sempers barndrycker passar bra som mellanmålsdryck och som extra C-vitamin- och järnkälla. Samtliga barndrycker innehåller råvaror som är laktosfria och naturligt fria från gluten."
    Infon har jag fått från semperbarnmat.se

Om jag förstått rätt nu när jag läst lite om de olika innehållena så ska sockerarterna i Sempers Drycker vara naturligt socker och mängden är dessutom väldigt liten.

Och jag ger INTE saft till min son!
    Då skulle ni som drick tex apelsinjucie drick apelsinsaft? - det skulle vara samma sak!
    Vi späder dryckerna med mer vatten för vaje gång och snart är det bara vatten i flaskan!

Saft och läsk var det som det var frågan om i den här undersökningen och de två dryckerna innehåller MYCKET socker! Och så hakar ni upp er på mig som ger min son en dryck som inte innehåller varken tillsatt socker eller sötningsmedel!
    Okej, inget socker är bra för tänderna! Det vet ALLA. Sen beror det ju också på HUR man hanterar sockret i maten/dryckerna! Vissa sockerarter är mer frätande på tänderna än andra! Alla vet att småätande inte är bra för tänderna eftersom saliven i munnen då inte hinner ta hand om bakterierna från tänderna innan man stoppar något i munnen nästa gång, attacken på tänderna blir kronisk!

Det här med nappflaska, det ÄR skadligt för tänderna att snutta på den under en längre tid. Överallt man läser står det att barnen INTE ska somna med flaskan, oavsett dryck, eftersom de snuttar på den och under sömnen är salivproduktionen mindre! Min son snuttar inte, han dricker så mycket han vill ha sen är det bra och vi ställer undan flaskan igen. Det är ju klart att jag försvarar mig eftersom jag anser att denna dryck jag ger min son inte alls är lika farligt som saft eller läsk! Det skulle jag aldrig ge honom i flaska! Självklart vill jag ju att han ska dricka vatten och vi försöker ju vänja honom vid det och det går bättre och bättre för varje dag. Men det tar tid, precis som med allt annat!
    Mjölk har BVC sagt att vi inte ska ge än, så jag lyssnar på dom!
    Varför ger man ens denna dryck till ett barn som är ett halvår?
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 18:09:50 följande:
    Varför dricker du vatten/juice eller vad det nu kan vara??
    Vad har det med saken att göra?

Ett litet barn på 6 månader har inte ett behov av att dricka söt saft/juice.
    Ger man detta till sitt barn så är det ens egna behov man tillfredställer, inte barnets.
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:05:29 följande:
    Nej, det har väl ingen? Men att ge barnen söta fruktpuréer eller mat som är lite sötare är helt ok?
    Jag har sagt min meningen i den här frågan och får bara mothugg precis hela tiden! Andra som skriver liknande, dom låter ni vara ifred, nämner inte ens att de gör si eller så! Skärp er för fan!

Jag lämnar den här tråden nu då ni tydligen bestämt er för att göra mig till hack-kyckling! Det har jag fått nog av under den tiden jag har levt! Det räcker nu! Tur är väl iaf att det är via datorn den här gången och att jag själv kan bestämma att lämna skiten! Men det är ju så jäkla typiskt FL att klanka ner på allt och alla! Man får inte försvara sig, hur man tänker och det man gör, för det är ju fel! Nej, man ska vara precis som alla andra, tycka och tänka lika! ALLA ÄR OLIKA!
    Så är det bara!

Sorry TS om jag råkat förstöra din tråd/undersökning! Röstade iaf på: "Absolut inte!" - då det var saft och läsk du skrev om, inget annat!
    VART har jag klankat ner på dig? Jag har sagt vad jag tycker om den här saken - det är det enda! 
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:06:09 följande:
    En sak till! I nästan alla livsmedel finns det socker! Mer eller mindre! Ska vi sluta äta helt och hållet då eller?
    Nej men det är vl onödigt att tillföra mer i kosten än vad som redna finns?
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:23:04 följande:
    Ja, saft där socker eller sötningsmedel är tillsatt. Och alla vet att läsk innehåller mycket socker.
    Morotsdrycken jag ger min son har inget tillsatt socker, den är osötad. Alltså bara naturligt socker. Och som sagt han får den inte för att han ska bli mätt, inte för att han ska bli pigg - han får den för att han är törstig och behöver vätska! Är han hungrig får han mat eller välling!
    PUNKT!!!
    Men varför ge det öht?

Socker är väl alltid naturligt? Tillsatt eller inte?
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:26:41 följande:
    Ja men det är ju för fan det jag försökt säga hela tiden! Naturligt socker är bättre än tillsatt socker! Det har jag sagt hela tiden! Ur näringssynpunkt. För tändernas skull ska vi nog sluta äta helt och hållet efter som allting är skadligt för tänderna! =/
    Fast denna dryck är ju att tillföra onödigt socker?
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:29:11 följande:
    De var då själva fan vad ni ska haka upp er på en jävla dryck från 4 månader! Det var LÄSK och SAFT det handlade om för fan!
    Jag har sagt vad jag tycker om detta och ni har sagt ert!
    Nu sätter vi punkt så att den här undersökningen/frågan kan gå vidare!
    Varför är det så känsligt för dig?
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:35:09 följande:
    Det har du inte med att göra!
    Ok.
Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?