• k girl

Saft/läsk i nappflaska?

Jag har en unge som gärna dricker vatten och som än så länge endast har fått smaka juice och saft. Men jag vet också hur enkelt det är att ha principer när ens unge faktiskt både äter och dricker ordentligt, till och med när han är sjuk. När han hade magsjuka försökte vi ge honom saft (det är rekommenderat eftersom de bör få i sig lite energi)

Jag har en kompis vars barn får fruktdryck i pipmugg, och för mig (med min unge) kan det ju tyckas onödigt - men för henne är det ett sätt att få sina barn att dricka i överhuvudtaget. Det har jag absolut förståelse för. Man vill ju att ens barn ska få i sig tillräckligt med vätska och mat, eller hur? Min syrra började ge sin son saft när han hade fått vinterkräksjuka och var rejält dålig, bara för att få i honom vätska - med påföljden att han fastnade för det.

Den enda som kan avgöra om något är "onödigt" eller inte är faktiskt föräldrarna till barnen, som sitter inne med hela sanningen. Inte människor som tycker att man borde och skulle utan att känna ens barn och hur de är funtade.

• k girl

Min son ratade alltså bara saften vi försökte ge honom när han var magsjuk, han tyckte inte alls att det var gott utan föredrog vatten. Det glömde jag visst att skriva.

• k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-19 23:03:55 följande:
    Jag tänkte på en bekant när jag skrev första inlägget. Hennes barn får i princip BARA saft och läsk ur flaskan... kakor, godis, glass, you name it! Barnet är ca 16 månader.
    Att jag nästan blir arg betyder då att jag blir arg inombords, inte att jag agerar utåt och skriker och gormar! Jag lägger mig inte i HUR andra gör, men alla har rätt till en ÅSIKT även om jag inte säger nåt i just det läget!

Jo, jag ser det efter andra kommenterat och det var okunnigt av mig att skriva som jag gjorde eller rent av klantigt?

Så min son ska få gå å vara törstig, få vätskebrist för att jag absolut måste erbjuda honom vatten när han inte vill ha? Har provat det, det funkar inte! Han spottar bara ut och puttar bort flaskan! Nej, vi kommer fortsätta ge honom fruktdryckerna tills han vill dricka vatten! Det funkar för oss och han mår inte dåligt av det!
    Men alltså. Du sitter och är arg på din polare för att hon ger saft ur flaskan... men du ger ju själv bara saft ur flaskan?! Ser du inte själv hur galet det är? Och nej, jag tycker absolut inget om det - tvärtom har jag förståelse - men vad jag inte gillar är folk som sitter och ser ner på andra för någonting de själva gör, men tvår sina händer för "de måste ju".
  • k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 11:49:34 följande:
    k girl skrev 2011-04-20 07:46:34 följande:
    Men alltså. Du sitter och är arg på din polare för att hon ger saft ur flaskan... men du ger ju själv bara saft ur flaskan?! Ser du inte själv hur galet det är? Och nej, jag tycker absolut inget om det - tvärtom har jag förståelse - men vad jag inte gillar är folk som sitter och ser ner på andra för någonting de själva gör, men tvår sina händer för "de måste ju".
    Det är skillnad på socker och socker!

Saft drickfärdig

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G
    Energi 38,8 kcal Protein 0 g Fett 0 g Mättade fettsyror 0 g Kolhydrater 9,55 g Fibrer 0 g C-vitamin 10,3 mg D-vitamin 0 mcg Folat 1 mcg Järn 0,06 mg Zink 0 mg Kalcium 1,6 mg

Näringsinformationen kommer från Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1.1.

"Läsk och saft innehåller mycket socker och energi men inga näringsämnen. Kalorier från dryck ger heller ingen mättnadskänsla. Välj hellre vatten som måltidsdryck" - Infon har jag fått från Miljömat.se

Sempers Morotsdryck från 4 mån

Innehåll:
    Vatten, Morot (30%), Päronjuice (29%), Aprikos (3,5%), Vitamin C, Syra (citronsyra), Järn.

NÄRINGSVÄRDE PER 100 G

Energi, kJ - 120

Energi, kcal - 30

Protein - 0.2 g

Kolhydrat - 6.5 g

- varav sockerarter - 5 g

Fett - 0.2 g

- varav mättat fett - <0.1 g

Kostfiber - 1 g

Vitamin C - 50 mg (200% av RDI, Rekommenderat Dagligt Intag)

Natrium - 10 mg
    Järn - 1 mg (17% av RDI, Rekommenderat Dagligt Intag)
    "Sempers barndrycker passar bra som mellanmålsdryck och som extra C-vitamin- och järnkälla. Samtliga barndrycker innehåller råvaror som är laktosfria och naturligt fria från gluten."
    Infon har jag fått från semperbarnmat.se

Om jag förstått rätt nu när jag läst lite om de olika innehållena så ska sockerarterna i Sempers Drycker vara naturligt socker och mängden är dessutom väldigt liten.

Och jag ger INTE saft till min son!
    Då skulle ni som drick tex apelsinjucie drick apelsinsaft? - det skulle vara samma sak!
    Vi späder dryckerna med mer vatten för vaje gång och snart är det bara vatten i flaskan!

Saft och läsk var det som det var frågan om i den här undersökningen och de två dryckerna innehåller MYCKET socker! Och så hakar ni upp er på mig som ger min son en dryck som inte innehåller varken tillsatt socker eller sötningsmedel!
    Okej, inget socker är bra för tänderna! Det vet ALLA. Sen beror det ju också på HUR man hanterar sockret i maten/dryckerna! Vissa sockerarter är mer frätande på tänderna än andra! Alla vet att småätande inte är bra för tänderna eftersom saliven i munnen då inte hinner ta hand om bakterierna från tänderna innan man stoppar något i munnen nästa gång, attacken på tänderna blir kronisk!

Det här med nappflaska, det ÄR skadligt för tänderna att snutta på den under en längre tid. Överallt man läser står det att barnen INTE ska somna med flaskan, oavsett dryck, eftersom de snuttar på den och under sömnen är salivproduktionen mindre! Min son snuttar inte, han dricker så mycket han vill ha sen är det bra och vi ställer undan flaskan igen. Det är ju klart att jag försvarar mig eftersom jag anser att denna dryck jag ger min son inte alls är lika farligt som saft eller läsk! Det skulle jag aldrig ge honom i flaska! Självklart vill jag ju att han ska dricka vatten och vi försöker ju vänja honom vid det och det går bättre och bättre för varje dag. Men det tar tid, precis som med allt annat!
    Mjölk har BVC sagt att vi inte ska ge än, så jag lyssnar på dom!
    Ur tandsynpunkt är det inte skillnad på socker och socker.  Dessutom citerar du ju själv ett avsnitt där det står att dryck inte ger mättnadskänsla. Det är ju som att jämföra BOB-saft med måltidsdryck, det ena är visserligen snäppet bättre men inte så bra att man kan se ner på och kritisera BOB-saftdrickaren.
  • k girl

De flesta har faktiskt inte uttryckt sig fördömande mot andra för att i nästa andetag säga att de i princip gör samma sak själva, fast de har ju en ursäkt för det. Det är DET folk reagerar på.

• k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:08:54 följande:
    Har jag sagt att jag ger honom drycken för att han ska bli mätt eller? NEJ! Det har jag inte sagt! Det är för att han ska få i sig vätska! Läs mina inlägg igen och tala om för mig VART jag skrivit att jag ger honom detta för att han ska bli mätt!
    Nu tar vi det här lugnt och sansat, ok?
    Vätska ger ingen mättnadskänsla = tomma kalorier. Det höjer blodsockret snabbt och blodsockret sjunker igen lika fort. Ditt citat pekar ju på varför det är dumt att dricka saft och juice.
  • k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:11:57 följande:
    Jag skrev i ett inlägg att jag nästan blev arg på en bekant som ger sitt barn läsk i nappflaska, gång på gång på gång! Han kan dricka ur glas/mugg men de orkar inte ta striden med barnet och därför får han i nappflaskan!

Jag ger min son dryck för att han ska få i sig vätska då vi håller på att vänja honom vid vatten! Men att andra säger att de ger sina barn saft i flaska när de är sjuka, det är helt ok då? Vad är det för skillnad? Ni har ingen som helst aning om hur länge vi har gett honom drycken i flaskan, om vi började för 2 månader sen eller om vi började igår... ta reda på lite mer fakta innan ni hoppar på folk!
    Skillnaden är den att när barn är sjuka - till exempel när de är magsjuka - gör de sig av med mycket vätska. Det kan dessutom vara extra svårt att få i sig vätska när de är sjuka, då det just är extra viktigt (feber, kräkningar och diarré leder snabbt till vätskebrist hos små barn). Att barnen får saft när de är sjuka är inte bara bra, det är till och med rekommenderat eftersom de behöver få i sig energi.

Att dagligen få i sig tomma kalorier är naturligtvis inte bra. För din del hade det inte skadat med lite ödmjukhet. Det rimmar sjukt illa att racka ner på din polare när du gör i princip samma sak, hur mycket du än rättfärdigar det. Som sagt, jag har absolut förståelse för att man vill få i sitt barn vätska. Men då ska man ju heller inte sitta och racka ner på andra under tiden. Jag har för övrigt inte läst några påhopp i den här tråden.
  • k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:23:04 följande:
    Ja, saft där socker eller sötningsmedel är tillsatt. Och alla vet att läsk innehåller mycket socker.
    Morotsdrycken jag ger min son har inget tillsatt socker, den är osötad. Alltså bara naturligt socker. Och som sagt han får den inte för att han ska bli mätt, inte för att han ska bli pigg - han får den för att han är törstig och behöver vätska! Är han hungrig får han mat eller välling!
    PUNKT!!!
    Det du citerar säger ingenting om huruvida sockret är tillsatt eller ej. Frukt innehåller massor av socker även om det inte är tillsatt, därför ska man begränsa fruktintaget. Jag förstår att du inte ger det för att han ska bli mätt eller pigg - men hur många föräldrar gör det tror du? Och oavsett anledningen du ger ditt barn osötad fruktdryck (som är snäppet bättre än saft och ett par snäpp bättre än läsk, men långt ifrån bra) så har det samma effekt på blodsockret som läsk eller saft eller vilken annan dryck som helst som innehåller naturligt och/eller tillsatt socker.
  • k girl

Och för att förtydliga: jag tycker inte att du gör fel på något sätt när du ger ditt barn denna dryck. Vad jag däremot har stora invändningar mot, det är att du går på om hur FEL din kompis gör när du själv inte är mycket bättre!

Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?