• Lady Bird

Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?

Min femtonåring har fått för sig att klä sig i dessa "bebi-kläder". Jag tycker hon ser ut som en jättebebis, men smaken är ju som baken. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?
  • Millicent
    Joppelina skrev 2011-04-15 14:27:18 följande:
    Säger detsamma hur länge som helst eller aldrig. Tänker på punkmodet som exempel. Och man kan går tillbaka långt då en speciell klädstil poppat upp under tonårstiden. Revolt och samtidigt att utrycka sej med kläder, smink, musik osv.

Oftast så står man som förälder som chockerad, vad hände med min "vanliga" pojke/flicka.
    Att bo på mindre orter kan bli tufft men samtidigt danande. Att Våga vara annorlunda.
    Exakt! Jag tänkte också på punken.

Att våga vara annorlunda eller att visa på utsidan hur annorlunda man känner sig på insidan (för det gör nästan alla och särskilt i tonåren), att uttrycka sig med kläder, smink osv är ju verkligen ett tonårskaraktäristikum och jag tror att det är viktigt för fortsatt utveckling att få upptäcka sig själv och samhällets gränser och reaktioner på egen hand.

Föräldrar är lite väl ängsliga ibland när det gäller att skydda sina barn från utanförskap. Ibland blir det istället att de "skyddar" sina barn från erfarenheter som är jättebra att ha. Man ska inte glömma att det här är unga människor som väljer en egen väg och att någon tittar eller skrattar då är en helt annan sak än att någon skrattar åt en där man går i sin vanliga populära tröja som man försöker passa in med. Ibland kan det säkert vara ett bra skydd till och med, som en fjärilspuppa som skal mot omvärlden medan man håller på att utvecklas som person där bakom alla kläder.

TS, jag tycker din tjej är jättecool som vågar prova på att sticka ut. Jag tror inte att hon kommer att ha på sig det där när hon är 30. Om hon int esparar det som fetishplagg i garderoben
  • Joppelina
    Millicent skrev 2011-04-15 14:55:38 följande:
    TS, jag tycker din tjej är jättecool som vågar prova på att sticka ut. Jag tror inte att hon kommer att ha på sig det där när hon är 30. Om hon int esparar det som fetishplagg i garderoben
    Den tanken föll mej in att ingen ålder är fel, eller rätt från vilket sätt man vill se det.
  • GrodanHopp

Jag tycker det är riktigt coolt!! Och fint:) själv skulle jag inte ha det dock. Gick i samma klass som en som klädde sig så. Hon gjorde sina kläder själv. Hon sågs inte som ett freak heller:)
    Låt henne ha det:)

• Oreos

Jag tycker det är sött, jag blir glad när jag ser en lolitaklädd gå förbi mig på stan. Ibland ser jag dom ha lolita picknick också, men söta cupcakes och bakelser. Skrattande

Skulle inte vilja klä mig så själv, men jag tycker man får klä sig så hur länge man vill..

• Thaleya

på bilden ser det för jävligt ut men jag har sett många i japan som ser bra ut i lolita kläder så jag tycker väl att man ska få klä sig som man vill.

Även om det personligen inte faller mig jöttemycket i smaken.

• Neko

Hur länge som helst =) Jag skulle definitivt kunna ha det och passa i det och tror ingen skulle misstycka och jag är 30 =P

• Lady Bird

Thaleya skrev 2011-04-15 20:53:04 följande:
    på bilden ser det för jävligt ut men jag har sett många i japan som ser bra ut i lolita kläder så jag tycker väl att man ska få klä sig som man vill.

Även om det personligen inte faller mig jöttemycket i smaken.
    Ska nog inte visa den kommentaren för dottern, eftersom det är hon och hennes bästa kompis på bilden... Det här är inte det värsta de haft på sig kan jag lova. (Från förra midsommarn...)
  • Lavish

Hur länge man vill, men det är väl främst ett mode för tonåringar? Jag hade nog blivit mer oroad att se ett mindre barn i det, "lolita" är väl ändå en klädstil med tunga sexuella förtecken? 

Självklart påverkar det hur man blir bemött, men det tror jag ingen 15 åring missat, det är nog snarare poängen?  

• Lady Bird
    Lavish skrev 2011-04-16 03:49:20 följande:
    Hur länge man vill, men det är väl främst ett mode för tonåringar? Jag hade nog blivit mer oroad att se ett mindre barn i det, "lolita" är väl ändå en klädstil med tunga sexuella förtecken? 

Självklart påverkar det hur man blir bemött, men det tror jag ingen 15 åring missat, det är nog snarare poängen?  
    Ja, eller fullständigt oskuldsfull, jag vet inte själv vad jag tycker...
Svar på tråden Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?