Inlägg från: Millicent |Visa alla inlägg
  • Millicent

Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?

Hur länge som helst... eller aldrig... men mest väntat är det ju att en tonåring har det. Jag tycker det är fult men samtidigt hellre det än någon porrig översexualiserad stil. För mig är det en subkulturstil
     eller vad det nu ska kallas och finns mitt barn i ett sammanhang eller är modig nog att våga gå sin egen väg med den stilen så är det inget jag kommer att sörja. Om det är snällt och utan droger eller annan självdestruktivitet så är det bra tycker jag. 

• Millicent
    Joppelina skrev 2011-04-15 14:27:18 följande:
    Säger detsamma hur länge som helst eller aldrig. Tänker på punkmodet som exempel. Och man kan går tillbaka långt då en speciell klädstil poppat upp under tonårstiden. Revolt och samtidigt att utrycka sej med kläder, smink, musik osv.

Oftast så står man som förälder som chockerad, vad hände med min "vanliga" pojke/flicka.
    Att bo på mindre orter kan bli tufft men samtidigt danande. Att Våga vara annorlunda.
    Exakt! Jag tänkte också på punken.

Att våga vara annorlunda eller att visa på utsidan hur annorlunda man känner sig på insidan (för det gör nästan alla och särskilt i tonåren), att uttrycka sig med kläder, smink osv är ju verkligen ett tonårskaraktäristikum och jag tror att det är viktigt för fortsatt utveckling att få upptäcka sig själv och samhällets gränser och reaktioner på egen hand.

Föräldrar är lite väl ängsliga ibland när det gäller att skydda sina barn från utanförskap. Ibland blir det istället att de "skyddar" sina barn från erfarenheter som är jättebra att ha. Man ska inte glömma att det här är unga människor som väljer en egen väg och att någon tittar eller skrattar då är en helt annan sak än att någon skrattar åt en där man går i sin vanliga populära tröja som man försöker passa in med. Ibland kan det säkert vara ett bra skydd till och med, som en fjärilspuppa som skal mot omvärlden medan man håller på att utvecklas som person där bakom alla kläder.

TS, jag tycker din tjej är jättecool som vågar prova på att sticka ut. Jag tror inte att hon kommer att ha på sig det där när hon är 30. Om hon int esparar det som fetishplagg i garderoben
  • Millicent
    Scarlett skrev 2013-04-05 13:27:01 följande:

Jag förstår att det finns olika sorters kläder, men nu menar jag rosa spetsklänningar med vippande underkjolar... Prinsessbäbisar... Men du får gärna ha det och jag tackar för svaret.
    Vad är det som gör att vissa vill se ut som bankpersonal även på fritiden och andra som övervintrade proggare? Smak är olika. Hur ska man kunna motivera varför? Och bara för att du associerar söta klänningar till barn så måste inte alla göra det. Den associationen får du ha men du får förstå att du inte kan göra den till allmängiltig du får acceptera att bäraren av kläderna vet bäst själv om sig själv. Det finns vissa plagg och stilar jag associerar till vänsterideologi men jag vet att inte alla associerar lika och jag kan inte komma och påstå att bäraren av ett visst plagg måste rösta vänster bara för att mina associationer ser ut så. 
  • Millicent
    Scarlett skrev 2013-04-06 15:47:55 följande:

Man får naturligtvis ha vilka kläder man vill och associera till vad man vill, men jag tror de flesta associerar rosa prinsessklänningar till barn.
    Det må så vara, precis som många associerar vissa kläder med vänsterideologi. Men det är bra att inse att man inte alltid har rätt för det och att ens egna associationer är just egna associationer och inget annat.
Svar på tråden Lolita-mode, hur länge är det okej att ha det?