• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • smulpaj01

Mamma M: Upprörd??? Jag menar att man inte behöver större när barnen är små, definitivt inte en 1 åring!

• Anonym
    Anonym (Hånskratt) skrev 2011-03-04 10:38:14 följande:
    HUR kan det få se ut så här i vårt land? Jag har jobbat sedan jag var 13 år...nu när det gick fel och jag hamnade på botten fanns det inget skyddsnät alls. VART går mina skattepengar?

Ja, de går nog till vägar, fria skolor, fria universitet, skollunch, skolböcker och pennor,  barnomsorg (med maxtaxa), fri sjuk- och tandvård för barn, kollektivtrafik, poliser, domstolar, brandkårer, sopåtervinning OCH socialbidrag.

Jag bor själv utomlands och jag är så jäkla trött på alla bortskämda svenskar. Ni tar fan priset.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2011-03-04 05:47:01 följande:
    I vår kommun är högsta hyran för ensamstående med ett barn 5900kr. Och här får man lov att ha vilken lägenhet man vill. Haffade en som översteg normen och då fick jag välja på att flytta eller få maxbeloppet till hyra och sen ta av resterande pengar och betala det som översteg. Så jag tror att det beror helt på kommun och faktiskt på vilken handläggare man har. Men din kompis kan helt klart ha rätt till en trea. Har även för mig att barn har rätt till eget rum efter en viss ålder.
    i vår kommun har de en norm på 5200:- till 2 vuxna och ett barn. Tänk vad olika det är , konstigt!
  • Anonym (Hånskratt)
    Anonym skrev 2011-03-04 13:17:25 följande:
    Ja, de går nog till vägar, fria skolor, fria universitet, skollunch, skolböcker och pennor,  barnomsorg (med maxtaxa), fri sjuk- och tandvård för barn, kollektivtrafik, poliser, domstolar, brandkårer, sopåtervinning OCH socialbidrag.

Jag bor själv utomlands och jag är så jäkla trött på alla bortskämda svenskar. Ni tar fan priset.
    Och du är bara bitter märker jag som inte FÅR ta del av detta fina va? LÄSTE du allt annat??
  • Dr Mupp
    Anonym (?) skrev 2011-03-04 13:18:45 följande:
    i vår kommun har de en norm på 5200:- till 2 vuxna och ett barn. Tänk vad olika det är , konstigt!
    Det är inte ett dugg konstogt utan hyresnivåerna är ju satta efter hur kommunens hyror ligger.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Anonym (?)
    Dr Mupp skrev 2011-03-04 16:17:23 följande:
    Det är inte ett dugg konstogt utan hyresnivåerna är ju satta efter hur kommunens hyror ligger.
    Jag har bott i olika städer och nivåerna har set likadana ut i alla de städerna. En kommun är en av Sveriges största dessutom
  • Lillgull
    Anonym skrev 2011-03-04 13:17:25 följande:

Fast det har ju inte alltid sett ut som det gör i dag i Sverige. Det som vi har har någon kämpat sig till för våran räkning...Man behöver inte gå så där värst långt bak i tiden och då var det ett riktigt u-land här. Fattigt och eländigt på många vis.
     Men iom att vi fick en stark arbetarrörelse och att nykterhetsrörelsen vann stora insteg så har vi det bra idag. Med det inte sagt att människor kan komma ikläm och att en hel del av våran välfärd holkats ur.
    Så jag vet inte precis om vi är bortskämda, det kanske är andra länder som inte kommit så långt att de ställer krav på samhället om en vettig fördelning av ett lands rikedommar. Att det ska komma flertalet till godo, inte bara en handfull människor.
  • Anonym (Hånskratt)
    Lillgull skrev 2011-03-05 07:37:00 följande:
    Fast det har ju inte alltid sett ut som det gör i dag i Sverige. Det som vi har har någon kämpat sig till för våran räkning...Man behöver inte gå så där värst långt bak i tiden och då var det ett riktigt u-land här. Fattigt och eländigt på många vis.
     Men iom att vi fick en stark arbetarrörelse och att nykterhetsrörelsen vann stora insteg så har vi det bra idag. Med det inte sagt att människor kan komma ikläm och att en hel del av våran välfärd holkats ur.
    Så jag vet inte precis om vi är bortskämda, det kanske är andra länder som inte kommit så långt att de ställer krav på samhället om en vettig fördelning av ett lands rikedommar. Att det ska komma flertalet till godo, inte bara en handfull människor.
    Tack för ditt inlägg. 

• Phlippan87
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-03-04 10:05:05 följande:
    Men har något barn rätt till eget rum??
    Isåfall borde ju samhället gå in o skjuta till pengar för hyra för samtliga familjer där barnen delar rum??
    Jag är ensamstående o bor i en trea med mina två barn. De delar rum.

Men menar ni alltså att mina barn har rätt till egna rum?
    På vilket sätt då?

Jag tycker att TS har fått bra svar redan så jag tänker inte gå in på detta så mkt mer.
    Men är det något att hetsa upp sig över, hur andra lever?
    Vill du själv ha en större lgh så se till att tjäna så mkt pengar så att du kan betala för en!
    Det är inte särskilt klädsamt med avundsjuka.
    Du har det nog mkt bättre än din väninna ändå, om du har en fast inkomst o hon lever på Soc.
    jag tror att "regeln" gäller att barnen har rätt till eget rum i den bemärkelsen att de inte ska behöva dela rum med en förälder efter en viss ålder
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Anonym (soc.sekr.)

Som många sagt är det främst hyresnivån och inte storleken som är avgörande.
    Det man däremot brukar säga är att man inte får fördyra sina boendekostnader under pågående bidragsberoende om det inte finns väldigt särskilda skäl. Om någon ensamstående med ett barn skulle vilja byta från en tvåa till en trea och då få högre hyra skulle vi inte godkänna det. Skulle hen ha en hög hyra och kunna byta till en trea med samma eller lägre hyra, ja, då finns det inte direkt något skäl att avslå.

Ang hyresnivån har vi FK:s belopp som vägledning när de beräknar bostadsbidrag. Tror högsta godtagbara hyra för en ensamstående med ett barn är 5300 kr t.ex. Eftersom det är bostadsbrist där jag jobbar är det dock bara en vägledning eftersom folk inte kan välja och vraka med lägenheter utan får ofta ta vad de får.

Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?