• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • Anonym (Mamma M)
    Phlippan87 skrev 2011-03-07 09:25:36 följande:
    jag tror att "regeln" gäller att barnen har rätt till eget rum i den bemärkelsen att de inte ska behöva dela rum med en förälder efter en viss ålder
    Så då kan Soc skjuta till ett par tusen kronor till mig då kanske, som just nu bor i en 3.a med två barn...?!

Eller inte.

Det är väl inget barn som har rätt till ett eget rum, vare sig man lever på Soc eller inte (vilket jag ej gör).

En kille jag kände förut påstod att han hade "rätt" till en 3.a eftersom han hade ett barn som var hos honom varannan helg.
    Dock tror jag inte att det funkar riktigt så, för isådanafall skulle ju alla med ett barn vara berättigade till 3:or, o har man fler barn än så så borde man vara berättigad till en 4:a osv.

Tror snarare det är boendekostnaden som det grundar sig på, vad gäller Soc o betalning för lägenheter...
  • Anonym

Det handlar om vad hyran ligger på,  i alla fall i vår kommun.  Här är gränsen strax över 6000 kr för en vuxen och ett barn, så absolut betalar de treor här, om man lyckats ordna en!
    Soc har ju inte lägenheter som de delar ut, utan de som har försörjningsstöd får söka lägenhet på samma villkor som andra, och det är inte det lättaste att få lägenhet här utan egen inkomst.

• Phlippan87
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-03-07 19:42:52 följande:
    Så då kan Soc skjuta till ett par tusen kronor till mig då kanske, som just nu bor i en 3.a med två barn...?!

Eller inte.

Det är väl inget barn som har rätt till ett eget rum, vare sig man lever på Soc eller inte (vilket jag ej gör).

En kille jag kände förut påstod att han hade "rätt" till en 3.a eftersom han hade ett barn som var hos honom varannan helg.
    Dock tror jag inte att det funkar riktigt så, för isådanafall skulle ju alla med ett barn vara berättigade till 3:or, o har man fler barn än så så borde man vara berättigad till en 4:a osv.

Tror snarare det är boendekostnaden som det grundar sig på, vad gäller Soc o betalning för lägenheter...
    nej, jag menade att har man 1 barn över 2 eller vad "gränsen" nu går vid  så har man rätt till en 3a, har man 2 barn är det fortfarande 3a som gäller eftersom barnen kan dela rum, dock inte med en förälder, det är alltså hur jag tror och tolkar det. sedan är det som sagt hyran, inte ytan som räknas
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Anonym (mellanstorstad)

jag bor i en trea på 98 kvm med två barn och en hyra på 6480 kr/mån. När jag hamna i ekonomisk knipa då jag blev sjukskriven fick jag till svar av soc att jag fick flytta... storleken hade dom satt till max 100 kvm (där var det lugnt) men maxhyran fick vara 6200 kr....

sen har jag märkt (iaf i vår stad) att maxhyran på soc aldrig höjs men det gör hyresvärdarna varje år...
    lite skumt.

• Anonym (Mamma M)
    Phlippan87 skrev 2011-03-07 20:20:06 följande:
    nej, jag menade att har man 1 barn över 2 eller vad "gränsen" nu går vid  så har man rätt till en 3a, har man 2 barn är det fortfarande 3a som gäller eftersom barnen kan dela rum, dock inte med en förälder, det är alltså hur jag tror och tolkar det. sedan är det som sagt hyran, inte ytan som räknas
    Så alltså kan man inte säga att någon har "rätt" till en trea?
  • Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-03-07 20:42:45 följande:
    Så alltså kan man inte säga att någon har "rätt" till en trea?
    Nix! Det kan man inte!
  • Anonym
    Anonym (mellanstorstad) skrev 2011-03-07 20:33:44 följande:
    jag bor i en trea på 98 kvm med två barn och en hyra på 6480 kr/mån. När jag hamna i ekonomisk knipa då jag blev sjukskriven fick jag till svar av soc att jag fick flytta... storleken hade dom satt till max 100 kvm (där var det lugnt) men maxhyran fick vara 6200 kr....

sen har jag märkt (iaf i vår stad) att maxhyran på soc aldrig höjs men det gör hyresvärdarna varje år...
    lite skumt.
    Ja, det är sorgligt att myndigheterna sitter med skygglappar för ögonen och inte ser hur mycket bostadskostnaderna ökar år för år men skiter i att höja max-gränser. Det är samma med försäkringskassan och bostadsbidraget! I min kommun går det inte att hitta en trea med hyra 5 300 eller lägre. Ska jag behöva sälja alla möbler för den spottstyver jag skulle få för dem och köpa andra mindre och äldre, mer slitna möbler för dyrare pengar för att få plats i en tvåa? Bara för att hyresnivåerna inte ökar ett endast öre någonsin! Det är sorgligt! Skriv till politikerna! Det har jag gjort.
  • Phlippan87
    Anonym (mellanstorstad) skrev 2011-03-07 20:33:44 följande:

lite skumt.
    vad irriterande. när vi gick hos soc  (2 månader) så höjde de precis gränsen från 3500 för 2 vuxna till 4000 vilket var tur för oss då vi hade en hyra på 4100 så vi slapp stå för 600 själva, de ville ju inte tvinga oss att flytta eftersom det gällde en så kort period
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • J1983

Njae.. i den kommun där jag arbetar så har vi en max hyreskostnad och inte antal rum som gräns för vad som är ok. Men sen så är det ju såklart så att ju större barnen är så ökar behovet av eget utrymme men för små barn brukar ju sådant kunnat lösas ändå. Men det där skiljer sig åt mellan kommunerna om man anger maxgräns i rum eller en summa så det finns ingen absolut regel om att ensamstående med ett barn ska ha ett visst antal rum.

• Anonym

enligt soc här i min kommun så har barn inte "rätt" till ett eget rum förrens runt kanske fyra-fem år.
    men bor man i en tvåa så kan man skaffa en bäddsoffa till v-rummet.
    däremot fick vi flytta från en tvåa till en trea eftersom trean hade samma hyra som tvåan.

Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?