• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • Anonym (L)
    sexbarnsmamma01 skrev 2014-01-08 03:09:03 följande:
    Ser att många skriver här. Jag bor själv i en tvåa med kokvrå med yngsta dottern 13 år.jag känner att jag behöver ha ett sovrum att gå in i för att sova. Dels för att man umgås i vardagsrummet. Ser på tv.har mitt databord och min säng dom som inte förstår hur det är att bara ha ett rum att vara i super jobbigt. Jag kan inte ha julmiddsgar med alla barnen sammtidigt.jag har sex vuxna barn med sambos och tre barnbarn. Varav jag dp har litet kök.kokvrå. jag har inkomst men får hjälp av soc med en liten del. Jag vill verkligen ha en trea med vanligt kök.
    Har du barnen på heltid ska du minst få hyra en 4:a.
  • Anonym (x)

Här i kommunen beror det på hur duktig du är på att gnälla och köra tyck synd om mig stuket. Sambon ex har två ungar VV och måste därför ha en 4a tycker hon, räcker gott med en trea så ungarna får varsitt rum. En kompis till min son fick barn och hon fick en etta betald av soc. Hon är ganska blyg och försiktig så hon vågar inte tjafsa. Skillnad på folk o folk här och lägenhetsbrist råder inte här.

• elyse

Ja, jag känner i alla fall till att soc gjort det i en Stockholms-närort. 

• Linnez

I min kommun handlar det om vad hyran ligger på. ingen har sagt något om hur många rum den får ha.
    Jag bodde i en tre med min 6månaders själv när mannen flytta ut, fick betala upp 2000kr/mån själv med matpengarna för jag bodde för stort/dyrt. det blev ingen hög standard på oss då inte

• Anonym (Ja då)
    Anonym skrev 2011-03-03 16:44:29 följande:
    Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt. Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea. Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så. Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

Ja då det gör dom alldeles säkert låt henne söka soc betalar alla gånger .
  • Stokke

Jag skakar på huvudet. Herregud vilka fel prioriteringar soc gör ibland.

• ellens

Hm.. här har soc sagt till oss att vi måste flytta från en 4:a vi bor i, att barnen inte får varsina rum spelar ingen roll, inte heller att barnen har sina vänner här och mår för en gångs skull bra där vi bor nu. Så att barnet ska ha ett eget rum som är så litet som ett år tror jag inte nåt på. Mina barn är 9 och 7 år gamla och dom behövde inte egna rum, enligt soc....

• Anonym (sjukt)

Då skulle ju de som bor i en tvåa med ett barn och inte går på soc och inte har råd med en trea kunna söka soc då.

Jag tror det mer handlar om summan isig. En trea i sthlm kostar betydligt mer än en trea på mindre orter.

Bara här jag bor kan det skilja tusenlappar bara man kommer någon mil utanför stan.

• Anonym (nej)

Där jag bor så sa dom till mig när jag var gravid och gick på soc att jag inte kunde få större förrän barnet fyllt 2 år...bodde då i en 1.a så det är olika överallt.
    Valde dock att inte behålla då jag varken hade pengar eller stabilt mående just då. 

• Anonym (Hmm)

När jag fick mitt första barn 1995 gick jag på soc , jag fick en 2a när barnet föddes men 3a vet jag inte om man får. Nu har jag 5 barn bor " bara " i en 4a ( går Dock inte på soc ) !

Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?