• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • GrodanHopp

Oavsett ålder så finns inget som heter att barn har rätt till ett eget rum, även om de finns rekommendationer. Däremot så har varje barn rätt till sin egna lilla vrå, tex ha en egen säng osv.

• Anonym (Brummelisa)

Jag och min sambo bor i en 2:a med vår bebis. Jag är föräldraledig  och han heltidsarbetar. Vore jätteskönt med en 3:a men vi har inte råd just nu och så är det bara.

Ska vi kanske ta och säga upp oss och knacka på hos soc så kanske vi får "vår" trea?

Trött jag blir alltså...

• Anonym (fisa)

Min kompis fick betalt för en trea när hon var ensam med ett barn ,sedan fick hon en till och då skaffade hon minsann en 4,5 istället..

• Anonym (Brummelisa)
    Anonym (Brummelisa) skrev 2011-03-08 18:27:09 följande:
    Jag och min sambo bor i en 2:a med vår bebis. Jag är föräldraledig  och han heltidsarbetar. Vore jätteskönt med en 3:a men vi har inte råd just nu och så är det bara.

Ska vi kanske ta och säga upp oss och knacka på hos soc så kanske vi får "vår" trea?

Trött jag blir alltså...
    Ska nog förtydliga, hyran ligger på 3700, ska kanske slå en pling och berätta att dom ska skjuta till lite pengar till vårt boende.
  • Anonym (ensam mamma)

Hej!

Jag bodde i en tvåa när jag hade jobb. Har 1 barn. Sökte mig en större lägenhet pga att jag ville ha en trea så att min son skulle få ett eget rum.
    Då hade jag blivit av med mitt jobb så jag fick gå till soc ca 2 månader. De total vägrade att hjälpa mig för jag bodde i en trea. För att de anser att barnet inte behövde eget rum. Min pojke skulle då fylla 5. De tyckte jag kunde sova i vardagsrummet o pojken kunde få ha ett eget rum.

Så det din kompis säger är fel!!!

Jag fick hjälp men inte av soc utan mina föräldrar. Nu har jag

• Anonym

Trött jag blir alltså...
    märkligt att ni inte har råd isåfall. vi är två studerande med ett barn som dessutom är kring 4 vilke tkostar mycket mer än en bebis (ja beroende på hur man gör). Kanske prioriterar ni bara annat? Den som lever på socialen kan göra det under långtid, ska man straffa dem för att andra har det kasst? Jag räkanr med att kunna bo i en trea själv, som studerande. som föräldrarledig? Nej, jag har lägsta vilket skulle göra de tlite väl hårt, men din man lär ju tänja klart mycket mer.
  • Anonym

Trött jag blir alltså...
    Din sambo måste ha väldigt låg inkomst, och du också om ni inte har råd med en hyra över 3700 trots heltidsarbete plus föräldrapenning.  Så nog borde ni  slå en pling till soc, alternativt om er kommun har någon ekonomisk rådgivning, för ni verkar ha extrema utgifter.
    Jag är ensamstående med två barn och föräldraledig precis som du, och har ändå råd med en trea Obestämd
    Ni borde nog se över er ekonomi, allvarligt talat.
  • Loriyana
    GrodanHopp skrev 2011-03-08 10:30:02 följande:
    Oavsett ålder så finns inget som heter att barn har rätt till ett eget rum, även om de finns rekommendationer. Däremot så har varje barn rätt till sin egna lilla vrå, tex ha en egen säng osv.
    Precis. Jag och min dotter (som är 4 år) bor i en tvåa. Hon har en vrå i vardagsrummet och hon har också en halvhög loftsäng i sovrummet med plats för leksaker under. Funkar bra och vi trivs jättebra i vår lilla lägenhet :) Visst vore trevligt med en trea, men vi klarar oss bra.
  • Anonym (Brummelisa)
    Anonym skrev 2011-03-08 19:38:58 följande:
    Din sambo måste ha väldigt låg inkomst, och du också om ni inte har råd med en hyra över 3700 trots heltidsarbete plus föräldrapenning.  Så nog borde ni  slå en pling till soc, alternativt om er kommun har någon ekonomisk rådgivning, för ni verkar ha extrema utgifter.
    Jag är ensamstående med två barn och föräldraledig precis som du, och har ändå råd med en trea Obestämd
    Ni borde nog se över er ekonomi, allvarligt talat.
    Ja du, det är ju precis det vi gör, ser över vår ekonomi! Just genom att välja ett boende med låg avgift!

Vår lösning på ekonomiska problem är alltså att välja bort soc och andra bidrag eftersom det faktiskt går att klara skivan ändå, det var liksom det som var poängen med mitt inlägg... 
  • Anonym (Mamma M)
    Anonym (Brummelisa) skrev 2011-03-08 20:29:24 följande:
    Ja du, det är ju precis det vi gör, ser över vår ekonomi! Just genom att välja ett boende med låg avgift!

Vår lösning på ekonomiska problem är alltså att välja bort soc och andra bidrag eftersom det faktiskt går att klara skivan ändå, det var liksom det som var poängen med mitt inlägg... 
    Tycker jag låter vettigt! 

Blir så less på folk som häver ur sig saker till höger o vänster utan att ha en aning!
    Folk har ju inte en susning om hur er ekonomi ser ut, o ändå är de snabba att dra slutsatsen att ni minsann borde ha råd med en större lgh!

Gaaaaah!!  
Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?