• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • Black roses

Jag kan bara svara för mig själv här, för jag ser att meningarna går i sär.. MEN soc har haft det som regel ja, att vart barn har rätt till sitt egna rum.. Jag har själv fått höra att det inte var bra för mina barn att dela rum, utan att jag var tvungen att hitta en 4a ist, vilket jag ju givetvis gjorde då.. (Jobbade och hade soc, samtidigt, pga för låg inkomst..) Jag hade 2 barn, en dotter, en son, med 16 månader mellan dem i ålder, och de var vid detta tillfället 6 och 7 år gamla...
    Hade även soc vid ett tidigare tillfälle, när min dotter skulle födas, och de sade åt mig att skaffa en trea, för hon skulle ha eget rum...

FROMRIN
  • Anonym (Mamma M)
    Black roses skrev 2011-03-08 21:38:29 följande:
    Jag kan bara svara för mig själv här, för jag ser att meningarna går i sär.. MEN soc har haft det som regel ja, att vart barn har rätt till sitt egna rum.. Jag har själv fått höra att det inte var bra för mina barn att dela rum, utan att jag var tvungen att hitta en 4a ist, vilket jag ju givetvis gjorde då.. (Jobbade och hade soc, samtidigt, pga för låg inkomst..) Jag hade 2 barn, en dotter, en son, med 16 månader mellan dem i ålder, och de var vid detta tillfället 6 och 7 år gamla...
    Hade även soc vid ett tidigare tillfälle, när min dotter skulle födas, och de sade åt mig att skaffa en trea, för hon skulle ha eget rum...
    Låter ju mkt märkligt i mina öron!

Inte för att jag misstror dig på något vis, men menar då Soc att barn skulle fara illa av att dela rum, eller vad??

Som sagt; har aldrig läst i någon föräldrabok eller tidning om att barn mår bättre av eget rum.
    Men ska man tro sådana här påståenden så lever mina barn farligt som måste dela rum - kanske dax att ringa Soc så att de kan ordna en fyra åt mig???
  • Anonym
    Anonym (Brummelisa) skrev 2011-03-08 20:29:24 följande:
    Ja du, det är ju precis det vi gör, ser över vår ekonomi! Just genom att välja ett boende med låg avgift!

Vår lösning på ekonomiska problem är alltså att välja bort soc och andra bidrag eftersom det faktiskt går att klara skivan ändå, det var liksom det som var poängen med mitt inlägg... 
    Då är det ju ert eget val att lägga pengarna på annat så att ni inte har råd med större boende, och inget att beklaga sig över egentligen.
  • Manchester

Jag tror att detta skiljer sig mellan olika kommuner. I vår kommun vet jag med säkerhet att människor med försörjningsstöd bor i lägenheter som är för små för att barnen ska kunna ha egna rum. Men vår kommun ligger i Stockholmsområdet och här är det vanligt att även barn till två arbetande föräldrar delar rum. Hyreslägenheter är mycket svåra att få tag på. En etta eller tvåa i de minst populära områdena i min hemkommun kräver nog uppåt fem år i kö. En trea ytterligare ett par år och större lägenheter tar 10-15 år att få utan kontakter. Bostadsrätter kostar så mycket att ingen som äger en sådan får försörjningsstöd mer än ett par månader medan de säljer lägenheten. Att köpa en etta här kostar närmare en miljon, mer om den är riktigt stor och fin. Då går det inte längre att prata om att "barn har rätt till eget rum". Skulle soc ha den inställningen hos oss så skulle vi ha mängder med familjer som gjorde vad de kunde för att bli arbetslösa och därmed få en större lägenhet!

Jag kan däremot tänka mig att det ser annorlunda ut i småkommuner utan bostadsbrist. I en stad där verkligen alla andra barn bor i villa eller stor lägenhet och har egna rum så skulle det kanske bli lite väl stigmatiserande om just barn till föräldrar med försörjningsstöd tvingades bo i en vrå i vardagsrummet. På småorter är det lätt att byta en tvåa mot trea eller fyra. Det brukar finnas lägenheter som inte kostar alltför mycket och hyran på en trea är i vilket fall som helst inte så mycket högre att det motiverar att barnet ska behöva framstå som en trångbodd fattiglapp inför sina kompisar. Det blir en helt annan sak i Stockholms innerstad eller dyra närförorter, där kompisarna på dagis och i skolan också delar rum med syskon eller föräldrar.

Dock kan jag inte förstå varför man inte låter barnet ta sovrummet och själv sover på en bäddsoffa i vardagsrummet om barnet är för stort för att vilja dela rum med föräldrarna och man nu råkar bo i en tvåa.

• Anonym (Brummelisa)
    Anonym skrev 2011-03-08 22:52:20 följande:
    Då är det ju ert eget val att lägga pengarna på annat så att ni inte har råd med större boende, och inget att beklaga sig över egentligen.
    Mitt i prick! Grattis!

Fattar du nu vad jag pratat om hela tiden:

Kan vi så kan väl andra? Är det en mänsklig rättighet att ha stora lägenheter när det faktiskt går utmärkt att klara sig i en mindre?

"vårt eget val" ja visst är det så! Vi har gjort mindre dåliga val tidigare i livet som nu resulterar i att vi har det rätt kasst ekonomiskt och därmed står vi vårt kast nu. Vaffan ska vi ha bidrag för när vi fixar det själva.
  • Anonym (Brummelisa)
    Manchester skrev 2011-03-08 23:28:31 följande:
    Dock kan jag inte förstå varför man inte låter barnet ta sovrummet och själv sover på en bäddsoffa i vardagsrummet om barnet är för stort för att vilja dela rum med föräldrarna och man nu råkar bo i en tvåa.
    Exakt, vad är problemet egentligen?
  • Anonym
    Anonym (Brummelisa) skrev 2011-03-09 00:30:47 följande:
    Mitt i prick! Grattis!

Fattar du nu vad jag pratat om hela tiden:

Kan vi så kan väl andra? Är det en mänsklig rättighet att ha stora lägenheter när det faktiskt går utmärkt att klara sig i en mindre?

"vårt eget val" ja visst är det så! Vi har gjort mindre dåliga val tidigare i livet som nu resulterar i att vi har det rätt kasst ekonomiskt och därmed står vi vårt kast nu. Vaffan ska vi ha bidrag för när vi fixar det själva.
    Jag har fattat hela tiden, så det behöver du inte bekymra dig om
  • Anonym (Brummelisa)
    Anonym skrev 2011-03-09 08:09:45 följande:
    Jag har fattat hela tiden, så det behöver du inte bekymra dig om
    Verkade inte så, varför kritiserade du i så fall vårt sätt att leva?
  • Anonym (olika)

Här tycker soc att det räcker bra med en trea för en ensamstående med ett heltidsboende barn och tre vv boende...barnen är mellan 10 och 17 år. Tycker det är lite väl litet för min kompis men hon kan inget göra.

• sexbarnsmamma01

Ser att många skriver här. Jag bor själv i en tvåa med kokvrå med yngsta dottern 13 år.jag känner att jag behöver ha ett sovrum att gå in i för att sova. Dels för att man umgås i vardagsrummet. Ser på tv.har mitt databord och min säng dom som inte förstår hur det är att bara ha ett rum att vara i super jobbigt. Jag kan inte ha julmiddsgar med alla barnen sammtidigt.jag har sex vuxna barn med sambos och tre barnbarn. Varav jag dp har litet kök.kokvrå. jag har inkomst men får hjälp av soc med en liten del. Jag vill verkligen ha en trea med vanligt kök.

Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?