• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • Anonym

I vår kommun är högsta hyran för ensamstående med ett barn 5900kr. Och här får man lov att ha vilken lägenhet man vill. Haffade en som översteg normen och då fick jag välja på att flytta eller få maxbeloppet till hyra och sen ta av resterande pengar och betala det som översteg. Så jag tror att det beror helt på kommun och faktiskt på vilken handläggare man har. Men din kompis kan helt klart ha rätt till en trea. Har även för mig att barn har rätt till eget rum efter en viss ålder.

• ThisIsMe

Soc betalar upp till en viss summa vilken varierar beroende på hur många man är i familjen samt vilken kommun man bor i.

• gullican
    Anonym (Mia) skrev 2011-03-03 17:18:48 följande:
    Japp. Sedan får soc självklart säga att de vill att man ska bo billigare men absolut max för vuxen+1barn är 6590 kr/månad, regeringen har beslutat om normen.
    När man uttalar sig så säkert och berättar om regeringsbeslut så är det bra att hänvisa till dessa. Speciellt intressant i ditt fall eftersom du lär få svårt att hitta ett regeringsbeslut som säger att maxhyran är 6.590 kr. Det finns nämligen inget sådant beslut. Vilken hyresnivå som godkänns bestäms nämligen av varje kommun och de utgår ifrån bl a hur hyresnivån generellt ser ut i just DEN kommunen.
  • Anonym (Mamma M)

Men har något barn rätt till eget rum??
    Isåfall borde ju samhället gå in o skjuta till pengar för hyra för samtliga familjer där barnen delar rum??
    Jag är ensamstående o bor i en trea med mina två barn. De delar rum.

Men menar ni alltså att mina barn har rätt till egna rum?
    På vilket sätt då?

Jag tycker att TS har fått bra svar redan så jag tänker inte gå in på detta så mkt mer.
    Men är det något att hetsa upp sig över, hur andra lever?
    Vill du själv ha en större lgh så se till att tjäna så mkt pengar så att du kan betala för en!
    Det är inte särskilt klädsamt med avundsjuka.
    Du har det nog mkt bättre än din väninna ändå, om du har en fast inkomst o hon lever på Soc.

• Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-03-04 10:05:05 följande:
    Men har något barn rätt till eget rum??
    Isåfall borde ju samhället gå in o skjuta till pengar för hyra för samtliga familjer där barnen delar rum??
    Jag är ensamstående o bor i en trea med mina två barn. De delar rum.

Men menar ni alltså att mina barn har rätt till egna rum?
    På vilket sätt då?

Jag tycker att TS har fått bra svar redan så jag tänker inte gå in på detta så mkt mer.
    Men är det något att hetsa upp sig över, hur andra lever?
    Vill du själv ha en större lgh så se till att tjäna så mkt pengar så att du kan betala för en!
    Det är inte särskilt klädsamt med avundsjuka.
    Du har det nog mkt bättre än din väninna ändå, om du har en fast inkomst o hon lever på Soc.
    Fast jag skrev att jag bara undrade, för jag har funderat lite på det. Nej jag är inte avundsjuk på någon som går på soc. Jag bor redan bra :)
  • Anonym (Hånskratt)

Du..jag satt i en jävla knipa ett tag...det ser nu mycket bättre ut men ingen hjälp har jag fått utan jag har kämpat själv.

Soc sa så här till mig.

Har barnen en pappa?

Ja sa jag vi har delad vårdnad.

Bra då kan dom flytta till honom.

Men jag då? Ni anser att jag ska avsäga mig mitt eget kött och blod! Jag grät under den här tiden...

Ja vi har ju inga bostäder, utan dom är till för missbrukare och psykiskt sjuka.

Då sa jag ulkande: Och det är rättvist det?

Njae..det är det ju inte men det är så här det ser ut. Vi har jourrum att erbjuda..kanske..tystnad....man delar på allmäna utrymmen...

Jag frågade om dom sa samma sak till invandrarfamiljer, som tex separerar eller om annat elände skulle ske...

tystnad.....nääää...kröp det fram..

Slutade med att jag tackade för mig och lade på...

HUR kan det få se ut så här i vårt land? Jag har jobbat sedan jag var 13 år...nu när det gick fel och jag hamnade på botten fanns det inget skyddsnät alls. VART går mina skattepengar?

Jag tycker att Sverige är ett rikigt orättvst land att få leva i..det är INTE för alla...tydligen.

Men som sagt jag är på benen igen och jag känner mig starkare än någonsin, men det är bara tack vare MIG SJÄLV!

• Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2011-03-04 10:27:47 följande:
    Fast jag skrev att jag bara undrade, för jag har funderat lite på det. Nej jag är inte avundsjuk på någon som går på soc. Jag bor redan bra :)
    Säger du det så.
    För det läst nästan i din TS att du var lite avundsjuk, eftersom du bl.a skrev att "det borde räcka med en tvåa".
    Missunnsamhet är inte vackert.
    Varför undrar du egentligen?
    Det är väl inte storleken på lgh:en som spelar roll, utan hyran!
  • mikroE
    Anonym skrev 2011-03-03 17:20:28 följande:
    6590:- får man ju en ganska bra lägenhet för.. låter konstigt men det är säkert som du säger. Jag ska kolla på kommunens hemsida nu :D
    I området jag bor i kan man få 4-5:or för den summan! Min tvåa kostar 4800 någonting. Nåja, jag är inte avundsjuk, jag har själv valt att bo i en tvåa, jag skulle utan tvekan haft råd med en fyra ändå. Dessutom går jag inte på soc.
  • smulpaj01

Hmm...... själv bodde jag i en liten ETTA med mitt barn tills barnet fyllt 6 år.

Men det berodde nog på att jag jobbade heltid och inte gick på socbidrag = hade inte råd med större till oss.

• Anonym (Mamma M)
    smulpaj01 skrev 2011-03-04 12:13:45 följande:
    Hmm...... själv bodde jag i en liten ETTA med mitt barn tills barnet fyllt 6 år.

Men det berodde nog på att jag jobbade heltid och inte gick på socbidrag = hade inte råd med större till oss.
    Fast det är väl inget att vara upprörd för, utan det var ju upp till dig själv att ändra på eran sits!

Det beror väl f.ö på var i landet man bor, hur höga hyrorna är samt hur tillgången på lägenheter ser ut..
Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?