• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • Anonym (Mia)

Jag tror inte att det har med storleken på lägenheten att göra utan kostnaden för lägenheten.

Detta är riksnormen för alla kommuner i Sverige:

"Bistånd lämnas till skälig bostadskostnad. Följande bruttobelopp utgör högsta godtagbara bostadskostnad. Beloppen är en vägledning för bedömningen som i grunden är individuell."

Hushållstyp Kr per mån En vuxen utan barn 4 440 Två vuxna utan barn 5 465 Hushåll med 1 barn 6 590 Hushåll med 2 barn 7 880 Hushåll med 3 barn 9 180
  • pluvdo

Jag har hört att barn över två år har rätt till eget rum. Inte yngre barn.

• Anonym

Det är nog olika för olika kommuner. 

I Västerås får man högst ha en hyra på 5000 med 1 barn.. Här är lägenheterna billiga så en trea för det priset är lätt att hitta.. Så JA, här får man det iaf.

• Hallonmumsan

jag vet en tjej utan barn som har en trea. det kan jag tycka är onödigt men om personen har barn så bryr jag mig inte, jag tycker tillochmed att det kan vara bra för familjen att få en fast lägenhet där man kan tänka sig bo en längre tid.
    däremot kan jag tycka att dom blivit lite för snälla ibland. visst det är bostadsbrist och dom är nog glada om en person utan inkomst ens får lägenhet. ta min svägerska hon har fått en lägenhet som soc betalar. hon ensamstående med en son på 10 år och har fått beviljat hyran på 5700 en trea. dom har inte ens tänkt i banorna att hon i framtiden måste ha råd att betala hyran själv. hon kommer aldrig ha råd med detta. dom har blivit generösare i vad dom beviljar.

• Anonym (3:a)

Jag får för tillfället hjälp från socialen. Jag bor sen innan i en tre med min dotter.
    När jag sökte hjälp visade dom mig deras normer så lägenheten beror inte på storleken utan på hyran. 

• Anonym
    Hallonmumsan skrev 2011-03-03 17:05:03 följande:
    jag vet en tjej utan barn som har en trea. det kan jag tycka är onödigt men om personen har barn så bryr jag mig inte, jag tycker tillochmed att det kan vara bra för familjen att få en fast lägenhet där man kan tänka sig bo en längre tid.
    däremot kan jag tycka att dom blivit lite för snälla ibland. visst det är bostadsbrist och dom är nog glada om en person utan inkomst ens får lägenhet. ta min svägerska hon har fått en lägenhet som soc betalar. hon ensamstående med en son på 10 år och har fått beviljat hyran på 5700 en trea. dom har inte ens tänkt i banorna att hon i framtiden måste ha råd att betala hyran själv. hon kommer aldrig ha råd med detta. dom har blivit generösare i vad dom beviljar.
    Där ser man. Då är dom nog inte lika generösa mot alla. Känner folk som till och med blivit tillsagda att bo i ettor med sina små barn. Och en del får treor. Känner även en annan tjej som bodde i en fyra med sin ettåriga dotter. Hon gick också på soc. Undrar hur dom tänker.. :)
  • Anonym (Mia)

Normen är max 6 590kr/månad för hushåll med 1 barn

• Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2011-03-03 17:12:30 följande:
    Normen är max 6 590kr/månad för hushåll med 1 barn
    Menar du att lägenheten får kosta 6590?
  • pluvdo

Jag tror ju att man kan få en större lägenhet beviljad trots att man bara har ett barn så länge hyran är låg. Men barn under två år har ändå ingen rätt till att ha eget rum, så det är inte så att man kan gå till soc och be om hjälp med att få större lägenhet eftersom ens 1-åring måste få ha ett eget rum att dra sig undan till, liksom.

Om man får tag på en ganska stor lägenhet med låg hyra tror jag dock man får den beviljad trots att ens barn inte har behov av det extra utrymmet. Eftersom folk som går på soc har så svårt för att få lägenhet så får man ju ta vad man får. Eller?

• mape81

Jag har för mig att det oxå beror lite på om personen i fråga har boende sen innan eller inte... I och med att det är bostadsbrist så är det "lättare" för soc att betala lägenheten som den sökande redan har än att säga att de får ha max si eller så många rum...

Min personliga åsikt är att en ensamstående mamma med ett yngre barn klarar sig alldeles utmärkt i en tvåa. Barnet får rummet och mamman sover i vardagsrummet.

Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?