• Anonym

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Hej! Tänkte kolla ifall en sak stämmer. Har en bekant som är 19 år & går på soc. Hon bor med sin ettåriga dotter i en tvåa nu men hon söker en trea. Hon säger att soc betalar treor åt alla mammor med ett barn för att "barn har rätt till eget rum". JA visst, men det får dom ju om barnet har sovrummet och mamman sover i vardagsrummet. Men enligt henne så betalar soc treor som sagt.

Medan min syster på 24 år sitter i en tvåa med sin 2-åriga son. Hon går dock inte på soc men har ändå inte råd med en trea.

Så hur ligger det till? Betalar soc treor till mammor med 1 barn? Det räcker ju med en tvåa tycker jag iaf. Vi har ju folk i Sverige som inte ens har råd med mat.. då känns det som en lyxgrej med en trea när man klarar sig på en tvåa. Men det kanske bara är jag som tycker så.

Nää jag vet att jag borde ha andra saker för mej än att störa mig på det men jag undrar bara om nån vet hur det ligger till :) 

• Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?
  • Anonym

Det är nog olika för olika kommuner. 

I Västerås får man högst ha en hyra på 5000 med 1 barn.. Här är lägenheterna billiga så en trea för det priset är lätt att hitta.. Så JA, här får man det iaf.

• Anonym
    Hallonmumsan skrev 2011-03-03 17:05:03 följande:
    jag vet en tjej utan barn som har en trea. det kan jag tycka är onödigt men om personen har barn så bryr jag mig inte, jag tycker tillochmed att det kan vara bra för familjen att få en fast lägenhet där man kan tänka sig bo en längre tid.
    däremot kan jag tycka att dom blivit lite för snälla ibland. visst det är bostadsbrist och dom är nog glada om en person utan inkomst ens får lägenhet. ta min svägerska hon har fått en lägenhet som soc betalar. hon ensamstående med en son på 10 år och har fått beviljat hyran på 5700 en trea. dom har inte ens tänkt i banorna att hon i framtiden måste ha råd att betala hyran själv. hon kommer aldrig ha råd med detta. dom har blivit generösare i vad dom beviljar.
    Där ser man. Då är dom nog inte lika generösa mot alla. Känner folk som till och med blivit tillsagda att bo i ettor med sina små barn. Och en del får treor. Känner även en annan tjej som bodde i en fyra med sin ettåriga dotter. Hon gick också på soc. Undrar hur dom tänker.. :)
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2011-03-03 17:12:30 följande:
    Normen är max 6 590kr/månad för hushåll med 1 barn
    Menar du att lägenheten får kosta 6590?
  • Anonym
    mape81 skrev 2011-03-03 17:14:26 följande:
    Jag har för mig att det oxå beror lite på om personen i fråga har boende sen innan eller inte... I och med att det är bostadsbrist så är det "lättare" för soc att betala lägenheten som den sökande redan har än att säga att de får ha max si eller så många rum...

Min personliga åsikt är att en ensamstående mamma med ett yngre barn klarar sig alldeles utmärkt i en tvåa. Barnet får rummet och mamman sover i vardagsrummet.
    Exakt. Men nu var det ju tydligen kostnaden som spelade roll och inte antalet rum. Här i Linköping finns det inte många treor under 5000kr iallafall, vilket verkar vara soc gräns för en mamma med ett barn.
  • Anonym

Vad kommer det här rätt till eget rum i från, ska soc gå in och omplcaera alla  barn som inte har eget rum då eller, typ alla jag känner som ja gått i skolan med osv har delat rum med sina syskon en eller flera gånger.

Och soc gör en bedömning utifrån personen, så de är olika från person till person.
    De har ingen mall att gå efter, de har liksom inte något uppslagsverk som de slår i, jaha du har ett barn då får du det här och det här.

Att du hade en syster som inte går på soc vad glad för det, att gå på soc är inget man gör frivilligt.

Finns tyvärr dem som efter sådana här påstående tänker ja men va skönt soc betalar en trea då kan ja och min son flytta till en trea.

Sen är de väl också så att soc kan vara med och betala en del. en vän till min väns mamma och hennes son på då 16år fick bo i en tvåa, men soc betalade inte hela, utan hon fick betala delar själv

• Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2011-03-03 17:18:48 följande:
    Japp. Sedan får soc självklart säga att de vill att man ska bo billigare men absolut max för vuxen+1barn är 6590 kr/månad, regeringen har beslutat om normen.
    6590:- får man ju en ganska bra lägenhet för.. låter konstigt men det är säkert som du säger. Jag ska kolla på kommunens hemsida nu :D
  • Anonym
    mitt ända råd är att skita i vad andra får och försöka lösa situationen själv till det man vill ha.
    Mitt enda råd är att vara grymt tacksam för att man får sitt boende betalt och göra det bästa av situationen samtidigt som man gör precis allt man kan för att skaffa sig en egen försörjning. En kompis till mig som var ensamstående och jobbade heltid hade inte råd med mer än en etta med kök. Där bodde hon med två barn, vilket inte var ultimat men hon inredde lägenheten på ett sådant sätt att det fungerade. Inte tusan kom soc och erbjöd några pengar med motivationen att barn har rätt till ett eget rum.
  • Anonym

I vår kommun är högsta hyran för ensamstående med ett barn 5900kr. Och här får man lov att ha vilken lägenhet man vill. Haffade en som översteg normen och då fick jag välja på att flytta eller få maxbeloppet till hyra och sen ta av resterande pengar och betala det som översteg. Så jag tror att det beror helt på kommun och faktiskt på vilken handläggare man har. Men din kompis kan helt klart ha rätt till en trea. Har även för mig att barn har rätt till eget rum efter en viss ålder.

• Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-03-04 10:05:05 följande:
    Men har något barn rätt till eget rum??
    Isåfall borde ju samhället gå in o skjuta till pengar för hyra för samtliga familjer där barnen delar rum??
    Jag är ensamstående o bor i en trea med mina två barn. De delar rum.

Men menar ni alltså att mina barn har rätt till egna rum?
    På vilket sätt då?

Jag tycker att TS har fått bra svar redan så jag tänker inte gå in på detta så mkt mer.
    Men är det något att hetsa upp sig över, hur andra lever?
    Vill du själv ha en större lgh så se till att tjäna så mkt pengar så att du kan betala för en!
    Det är inte särskilt klädsamt med avundsjuka.
    Du har det nog mkt bättre än din väninna ändå, om du har en fast inkomst o hon lever på Soc.
    Fast jag skrev att jag bara undrade, för jag har funderat lite på det. Nej jag är inte avundsjuk på någon som går på soc. Jag bor redan bra :)
  • Anonym
    Anonym (Hånskratt) skrev 2011-03-04 10:38:14 följande:
    HUR kan det få se ut så här i vårt land? Jag har jobbat sedan jag var 13 år...nu när det gick fel och jag hamnade på botten fanns det inget skyddsnät alls. VART går mina skattepengar?

Ja, de går nog till vägar, fria skolor, fria universitet, skollunch, skolböcker och pennor,  barnomsorg (med maxtaxa), fri sjuk- och tandvård för barn, kollektivtrafik, poliser, domstolar, brandkårer, sopåtervinning OCH socialbidrag.

Jag bor själv utomlands och jag är så jäkla trött på alla bortskämda svenskar. Ni tar fan priset.
  • Anonym

Det handlar om vad hyran ligger på,  i alla fall i vår kommun.  Här är gränsen strax över 6000 kr för en vuxen och ett barn, så absolut betalar de treor här, om man lyckats ordna en!
    Soc har ju inte lägenheter som de delar ut, utan de som har försörjningsstöd får söka lägenhet på samma villkor som andra, och det är inte det lättaste att få lägenhet här utan egen inkomst.

• Anonym
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-03-07 20:42:45 följande:
    Så alltså kan man inte säga att någon har "rätt" till en trea?
    Nix! Det kan man inte!
  • Anonym
    Anonym (mellanstorstad) skrev 2011-03-07 20:33:44 följande:
    jag bor i en trea på 98 kvm med två barn och en hyra på 6480 kr/mån. När jag hamna i ekonomisk knipa då jag blev sjukskriven fick jag till svar av soc att jag fick flytta... storleken hade dom satt till max 100 kvm (där var det lugnt) men maxhyran fick vara 6200 kr....

sen har jag märkt (iaf i vår stad) att maxhyran på soc aldrig höjs men det gör hyresvärdarna varje år...
    lite skumt.
    Ja, det är sorgligt att myndigheterna sitter med skygglappar för ögonen och inte ser hur mycket bostadskostnaderna ökar år för år men skiter i att höja max-gränser. Det är samma med försäkringskassan och bostadsbidraget! I min kommun går det inte att hitta en trea med hyra 5 300 eller lägre. Ska jag behöva sälja alla möbler för den spottstyver jag skulle få för dem och köpa andra mindre och äldre, mer slitna möbler för dyrare pengar för att få plats i en tvåa? Bara för att hyresnivåerna inte ökar ett endast öre någonsin! Det är sorgligt! Skriv till politikerna! Det har jag gjort.
  • Anonym

enligt soc här i min kommun så har barn inte "rätt" till ett eget rum förrens runt kanske fyra-fem år.
    men bor man i en tvåa så kan man skaffa en bäddsoffa till v-rummet.
    däremot fick vi flytta från en tvåa till en trea eftersom trean hade samma hyra som tvåan.

• Anonym
    Anonym (Brummelisa) skrev 2011-03-08 18:27:09 följande:
    Jag och min sambo bor i en 2:a med vår bebis. Jag är föräldraledig  och han heltidsarbetar. Vore jätteskönt med en 3:a men vi har inte råd just nu och så är det bara.

Ska vi kanske ta och säga upp oss och knacka på hos soc så kanske vi får "vår" trea?

Trött jag blir alltså...
    märkligt att ni inte har råd isåfall. vi är två studerande med ett barn som dessutom är kring 4 vilke tkostar mycket mer än en bebis (ja beroende på hur man gör). Kanske prioriterar ni bara annat? Den som lever på socialen kan göra det under långtid, ska man straffa dem för att andra har det kasst? Jag räkanr med att kunna bo i en trea själv, som studerande. som föräldrarledig? Nej, jag har lägsta vilket skulle göra de tlite väl hårt, men din man lär ju tänja klart mycket mer.
  • Anonym
    Anonym (Brummelisa) skrev 2011-03-08 18:27:09 följande:
    Jag och min sambo bor i en 2:a med vår bebis. Jag är föräldraledig  och han heltidsarbetar. Vore jätteskönt med en 3:a men vi har inte råd just nu och så är det bara.

Ska vi kanske ta och säga upp oss och knacka på hos soc så kanske vi får "vår" trea?

Trött jag blir alltså...
    Din sambo måste ha väldigt låg inkomst, och du också om ni inte har råd med en hyra över 3700 trots heltidsarbete plus föräldrapenning.  Så nog borde ni  slå en pling till soc, alternativt om er kommun har någon ekonomisk rådgivning, för ni verkar ha extrema utgifter.
    Jag är ensamstående med två barn och föräldraledig precis som du, och har ändå råd med en trea Obestämd
    Ni borde nog se över er ekonomi, allvarligt talat.
  • Anonym
    Anonym (Brummelisa) skrev 2011-03-08 20:29:24 följande:
    Ja du, det är ju precis det vi gör, ser över vår ekonomi! Just genom att välja ett boende med låg avgift!

Vår lösning på ekonomiska problem är alltså att välja bort soc och andra bidrag eftersom det faktiskt går att klara skivan ändå, det var liksom det som var poängen med mitt inlägg... 
    Då är det ju ert eget val att lägga pengarna på annat så att ni inte har råd med större boende, och inget att beklaga sig över egentligen.
  • Anonym
    Anonym (Brummelisa) skrev 2011-03-09 00:30:47 följande:
    Mitt i prick! Grattis!

Fattar du nu vad jag pratat om hela tiden:

Kan vi så kan väl andra? Är det en mänsklig rättighet att ha stora lägenheter när det faktiskt går utmärkt att klara sig i en mindre?

"vårt eget val" ja visst är det så! Vi har gjort mindre dåliga val tidigare i livet som nu resulterar i att vi har det rätt kasst ekonomiskt och därmed står vi vårt kast nu. Vaffan ska vi ha bidrag för när vi fixar det själva.
    Jag har fattat hela tiden, så det behöver du inte bekymra dig om
Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?