Inlägg från: Phlippan87 |Visa alla inlägg
  • Phlippan87

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

det är som andra sagt inte ytan/antalet rum utan hyran som påverkar. vad hyresgränsen satts till beror på kommunen, här är hyresgränsen för två vuxna utan barn 4000, vet inte hur det är för ensamstående med barn osv men i sthlm är gränsen självklart högre eftersom hyrorna är högre, på andra orter är gränsen säkert lägre eftersom hyrorna generellt är lägre

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • Phlippan87
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-03-04 10:05:05 följande:
    Men har något barn rätt till eget rum??
    Isåfall borde ju samhället gå in o skjuta till pengar för hyra för samtliga familjer där barnen delar rum??
    Jag är ensamstående o bor i en trea med mina två barn. De delar rum.

Men menar ni alltså att mina barn har rätt till egna rum?
    På vilket sätt då?

Jag tycker att TS har fått bra svar redan så jag tänker inte gå in på detta så mkt mer.
    Men är det något att hetsa upp sig över, hur andra lever?
    Vill du själv ha en större lgh så se till att tjäna så mkt pengar så att du kan betala för en!
    Det är inte särskilt klädsamt med avundsjuka.
    Du har det nog mkt bättre än din väninna ändå, om du har en fast inkomst o hon lever på Soc.
    jag tror att "regeln" gäller att barnen har rätt till eget rum i den bemärkelsen att de inte ska behöva dela rum med en förälder efter en viss ålder
  • Phlippan87
    Anonym (Mamma M) skrev 2011-03-07 19:42:52 följande:
    Så då kan Soc skjuta till ett par tusen kronor till mig då kanske, som just nu bor i en 3.a med två barn...?!

Eller inte.

Det är väl inget barn som har rätt till ett eget rum, vare sig man lever på Soc eller inte (vilket jag ej gör).

En kille jag kände förut påstod att han hade "rätt" till en 3.a eftersom han hade ett barn som var hos honom varannan helg.
    Dock tror jag inte att det funkar riktigt så, för isådanafall skulle ju alla med ett barn vara berättigade till 3:or, o har man fler barn än så så borde man vara berättigad till en 4:a osv.

Tror snarare det är boendekostnaden som det grundar sig på, vad gäller Soc o betalning för lägenheter...
    nej, jag menade att har man 1 barn över 2 eller vad "gränsen" nu går vid  så har man rätt till en 3a, har man 2 barn är det fortfarande 3a som gäller eftersom barnen kan dela rum, dock inte med en förälder, det är alltså hur jag tror och tolkar det. sedan är det som sagt hyran, inte ytan som räknas
  • Phlippan87
    Anonym (mellanstorstad) skrev 2011-03-07 20:33:44 följande:
    jag bor i en trea på 98 kvm med två barn och en hyra på 6480 kr/mån. När jag hamna i ekonomisk knipa då jag blev sjukskriven fick jag till svar av soc att jag fick flytta... storleken hade dom satt till max 100 kvm (där var det lugnt) men maxhyran fick vara 6200 kr....

sen har jag märkt (iaf i vår stad) att maxhyran på soc aldrig höjs men det gör hyresvärdarna varje år...
    lite skumt.
    vad irriterande. när vi gick hos soc  (2 månader) så höjde de precis gränsen från 3500 för 2 vuxna till 4000 vilket var tur för oss då vi hade en hyra på 4100 så vi slapp stå för 600 själva, de ville ju inte tvinga oss att flytta eftersom det gällde en så kort period
Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?