Inlägg från: Lillgull |Visa alla inlägg
  • Lillgull

Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?

Anonym skrev 2011-03-04 13:17:25 följande:
    Ja, de går nog till vägar, fria skolor, fria universitet, skollunch, skolböcker och pennor,  barnomsorg (med maxtaxa), fri sjuk- och tandvård för barn, kollektivtrafik, poliser, domstolar, brandkårer, sopåtervinning OCH socialbidrag.

Jag bor själv utomlands och jag är så jäkla trött på alla bortskämda svenskar. Ni tar fan priset.
    Fast det har ju inte alltid sett ut som det gör i dag i Sverige. Det som vi har har någon kämpat sig till för våran räkning...Man behöver inte gå så där värst långt bak i tiden och då var det ett riktigt u-land här. Fattigt och eländigt på många vis.
     Men iom att vi fick en stark arbetarrörelse och att nykterhetsrörelsen vann stora insteg så har vi det bra idag. Med det inte sagt att människor kan komma ikläm och att en hel del av våran välfärd holkats ur.
    Så jag vet inte precis om vi är bortskämda, det kanske är andra länder som inte kommit så långt att de ställer krav på samhället om en vettig fördelning av ett lands rikedommar. Att det ska komma flertalet till godo, inte bara en handfull människor.
Svar på tråden Betalar soc 3or till ensamstående mammor med 1 barn?