• fostermamma

VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!

Snälla ge mig tips råd vad som helst över hur jag ska hantera denna situation för jag står inte ut !!!

Har snart mord i sinnet för hon tär på mitt psyke så jag blir galen

Det enda hon gör är att härmas på precis allt, köper samma saker, kläder, böcker, mat
    Gör samma aktiviteter, utflykter

Varje gång bonusbarnet kommer hit så får man höra
    - Mamma ville att jag skulle berätta att jag fått det här och att vi gjort det här på hennes vecka
    - Jaha, det var ju precis det vi gjorde då du var här?
    - Ja hon frågade ut mig vad vi gjort, sen gjorde vi samma saker

Är detta inte SJUKT beteende från en bio mamma?
    Varför?
    Hur ska jag hantera detta?

Det har gått i vågor i snart 4 år men nu på sista tiden har det blivit sjukt extremt så jag blir helt tokig

Min sambo säger bara att hon är osäker och avundsjuk och att jag ska strunta i det men jag kan inte

• Svar på tråden VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!
  • Päron1986
    Susyloo skrev 2011-02-22 12:27:19 följande:
    Ok, mina tankar är såhär ang. ditt problem:

Nu har du ju konstaterat upprepade gånger att hennes beteende är absurt och många håller nog med dig om det. Släpp nu den tanken och fortsätt framåt.
    Hennes absurda beteende gör att flickan måste göra allting dubbelt. Det hon gör hos er får alltså en repris. Allt bra som händer hos er, gott ni äter osv. kan du räkna med kommer hända flickan en gång till. Knasigt och absurt men kanske inte direkt skadligt för flickan.
    Mamman mår förmodligen inte bra alls och om något så ska ni kanske sätta er ner mer henne och prata. Fråga henne om hon behöver hjälp med idéer och förslag på vad de ska hitta på tillsammans då hon har flickan så att det slipper bli exakt samma som flickan redan gjort. Ni kanske ska berätta för henne när flickan säger positiva saker om sin mamma osv. så att mamman kan få lite bättre självförtroende i sitt förhållande till flickan. Jag tror allas situation skulle förbättras i detta om ni pratade varmt om varandra och visade flickan att ni vill henne och varandra väl. Konflikter sprider bara rädsla och osäkerhet tror jag,
    Varför göra det så svårt för sig istället för att prata? Din man tycker inte att det är nåt att snacka om för mamman är "sjuk i huvudet"... det kanske är just därför ni bör snacka med henne!

Snälla var lite mjuka i kanterna och erbjud er hjälp till mamman istället för att bara elda upp er över hur sjuk i huvudet och absurd hon är. 
    Man får inte bra självförtroende av att höra att man är bra. Man får bra sjlälvförtroende (och självkänsla) av att KÄNNA att man är bra och GÖR bra.

Ot, men ändå inte.
  • slangbella

Lyd din sambos råd och sluta bry dig. Alternativt prata med henne om hur du upplever situationen. Det är väl det enda du kan göra om du själv inte vill prata med typ familjerådgivningen eller liknande.

(¯`°?.¸ Det är otroligt vad lite man klarar av om man verkligen inte försöker ¸.?°´¯)
  • Froststar

TS, jag kan förstå hur du känner det. Visst kan man "ta efter" på vissa saker då fantasin tryter men biomammans beteende tyder ju på vissa psykiska problem. Det här med att härma allt, från märke på schampo och veckomatsedel till likadana presenter och aktiviteter på exakt samma ställe kan vem som helst till slut få att se rött. T.o.m. rata en bra skridskobana som ligger hemmavid och ta buss 5 mil för att komma till exakt samma som ni åkt till tyder på vissa problem.

Tyvärr, FL är inget bra ställe att be om råd, för här ska man stå ut med vad som helst från biomammorna och som bonusmamma är man likvärdig med slav som ska lyda biomammans minsta vink, kanske för att många här själva är frånskilda biomammor med "license to own"?
    Sanningen att säga, jag tror inte att du kan ändra på hennes beteende genom att prata med henne och jag tvivlar på att hon förstår piken om ni skulle föra detaljerad dagbok och överlämna den. Speciellt om det har gått så långt att barnet inte ens vill prata med henne och svara på förhörsfrågor och hon själv inte märker det. Eftersom både du och barnet mår dåligt och det har pågått så länge tycker jag att du och din sambo ska ta tag i detta. Skriv en lista på allt som hänt och hur påfrestande det blir för hela familjen (även om din sambo inte lider just nu blir det så i längden när vare sig partnern eller barnen mår bra) och begär genom socialen att ni får tillgång till familjerådgivning. Baserat på vad som kommer fram där går ni vidare. Kanke barnet behöver en barnpsykolog att prata med och mår hon väldigt dåligt så får familjerätten ta tag i det hela och antingen få biomamman att skärpa sig eller så får ni begära att barnet bor heltid hos er och endast umgås med mamman varannan helg, till exempel. Även införa regler kring mammans trakasseriringande till barnet, förhören hon utsätter barnet för och annat märkligt hon hittar på.

Lycka till. 

• ius lexis

Förstår att det måste kännas lite som att hon hetsar er. Jag tycker du ska fråga hene rätt ut varför hon väljer att göra på det här viset. Känn henne lite på pulsen.

• Susyloo
    Päron1986 skrev 2011-02-22 13:32:59 följande:
    Man får inte bra självförtroende av att höra att man är bra. Man får bra sjlälvförtroende (och självkänsla) av att KÄNNA att man är bra och GÖR bra.

Ot, men ändå inte.
    Åja, inte fasen mår man sämre och känner sig sämre av att höra att man är bra, eller gör bra saker. Det leder inte till nån försämring av ovansagda iaf. Menar du att det skulle vara skadligt att säga till mamman att :"X gillar verkligen att gå till parken med dig det har hon sagt flera gånger." T.ex. om det nu skulle vara nåt flickan uttryckt. Jag menar att mamman då kanske kan känna att hennes initiativ med flickan spelar roll och att hon faktiskt också "kan". Det skulle ju göra situationen för TS bättre (om mamman tror på sin egen förmåga att hitta på saker).
  • MammaG
    fostermamma skrev 2011-02-22 09:31:17 följande:
    Jag vill barnet allt gott men att hela tiden bli härmad o att hon försöker vara som jag är sjukligt och går mig på nerverna !
    Jag tycker förr det verkar lite sjukt att du tror att hon vill vara som du
  • fostermamma

Vad jag skrivit i tidigare trådar hör inte hit

Här ber jag om tips o råd för ett specifikt fall

• Päron1986
    Susyloo skrev 2011-02-22 14:33:09 följande:
    Åja, inte fasen mår man sämre och känner sig sämre av att höra att man är bra, eller gör bra saker. Det leder inte till nån försämring av ovansagda iaf. Menar du att det skulle vara skadligt att säga till mamman att :"X gillar verkligen att gå till parken med dig det har hon sagt flera gånger." T.ex. om det nu skulle vara nåt flickan uttryckt. Jag menar att mamman då kanske kan känna att hennes initiativ med flickan spelar roll och att hon faktiskt också "kan". Det skulle ju göra situationen för TS bättre (om mamman tror på sin egen förmåga att hitta på saker).
    Nej, skrev jag nånstans att det skulle vara  skadligt ?
    Nä, det gjorde jag inte. Det var din felaktiga tolkning av vad jag skrev.
    Så här skrev jag:
    Päron1986 skrev 2011-02-22 13:32:59 följande:

Ot, men ändå inte.
    Bra självförtroende får man inte av andra, utan av sig själv, kanske man kan säga. Väldigt enkelt.
    Bekräftelse är å andra sidan inte negativt att få, heller.
  • fostermamma
    Froststar skrev 2011-02-22 13:58:32 följande:
    TS, jag kan förstå hur du känner det. Visst kan man "ta efter" på vissa saker då fantasin tryter men biomammans beteende tyder ju på vissa psykiska problem. Det här med att härma allt, från märke på schampo och veckomatsedel till likadana presenter och aktiviteter på exakt samma ställe kan vem som helst till slut få att se rött. T.o.m. rata en bra skridskobana som ligger hemmavid och ta buss 5 mil för att komma till exakt samma som ni åkt till tyder på vissa problem.

Tyvärr, FL är inget bra ställe att be om råd, för här ska man stå ut med vad som helst från biomammorna och som bonusmamma är man likvärdig med slav som ska lyda biomammans minsta vink, kanske för att många här själva är frånskilda biomammor med "license to own"?
    Sanningen att säga, jag tror inte att du kan ändra på hennes beteende genom att prata med henne och jag tvivlar på att hon förstår piken om ni skulle föra detaljerad dagbok och överlämna den. Speciellt om det har gått så långt att barnet inte ens vill prata med henne och svara på förhörsfrågor och hon själv inte märker det. Eftersom både du och barnet mår dåligt och det har pågått så länge tycker jag att du och din sambo ska ta tag i detta. Skriv en lista på allt som hänt och hur påfrestande det blir för hela familjen (även om din sambo inte lider just nu blir det så i längden när vare sig partnern eller barnen mår bra) och begär genom socialen att ni får tillgång till familjerådgivning. Baserat på vad som kommer fram där går ni vidare. Kanke barnet behöver en barnpsykolog att prata med och mår hon väldigt dåligt så får familjerätten ta tag i det hela och antingen få biomamman att skärpa sig eller så får ni begära att barnet bor heltid hos er och endast umgås med mamman varannan helg, till exempel. Även införa regler kring mammans trakasseriringande till barnet, förhören hon utsätter barnet för och annat märkligt hon hittar på.

Lycka till. 
    Tack
    Jag blir lika förvånad varje gång över hur otroligt många sorgliga människor det finns
    Man får aldrig ha en åsikt som skiljer sig från andra
    Man ska stå ut med vad som helst och man får absolut inte skilja sig från mängden

Trist när man vill ha tips o råd från folk i samma situation och istället får kritik och påhopp
    Folk har svårt att läsa vilka tråden riktar sig till eller har helt enkelt ett så tråkigt liv så de måste sitta o svara på saker fast de själva inte har någon som helst erfarenhet om ämnet
  • Millicent
    fostermamma skrev 2011-02-22 15:40:23 följande:
    Tack
    Jag blir lika förvånad varje gång över hur otroligt många sorgliga människor det finns
    Man får aldrig ha en åsikt som skiljer sig från andra
    Man ska stå ut med vad som helst och man får absolut inte skilja sig från mängden

Trist när man vill ha tips o råd från folk i samma situation och istället får kritik och påhopp
    Folk har svårt att läsa vilka tråden riktar sig till eller har helt enkelt ett så tråkigt liv så de måste sitta o svara på saker fast de själva inte har någon som helst erfarenhet om ämnet
    Men inte är väl tråden full med påhopp?

Kan du inte beskriva lite mer vad det var för typ av respons du ville ha?
    Hur vill du själv lösa situationen? Vilka olika alternativ har du övervägt?
Svar på tråden VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!