Froststar skrev 2011-02-22 13:58:32 följande:
TS, jag kan förstå hur du känner det. Visst kan man "ta efter" på vissa saker då fantasin tryter men biomammans beteende tyder ju på vissa psykiska problem. Det här med att härma allt, från märke på schampo och veckomatsedel till likadana presenter och aktiviteter på exakt samma ställe kan vem som helst till slut få att se rött. T.o.m. rata en bra skridskobana som ligger hemmavid och ta buss 5 mil för att komma till exakt samma som ni åkt till tyder på vissa problem.
Tyvärr, FL är inget bra ställe att be om råd, för här ska man stå ut med vad som helst från biomammorna och som bonusmamma är man likvärdig med slav som ska lyda biomammans minsta vink, kanske för att många här själva är frånskilda biomammor med "license to own"?
Sanningen att säga, jag tror inte att du kan ändra på hennes beteende genom att prata med henne och jag tvivlar på att hon förstår piken om ni skulle föra detaljerad dagbok och överlämna den. Speciellt om det har gått så långt att barnet inte ens vill prata med henne och svara på förhörsfrågor och hon själv inte märker det. Eftersom både du och barnet mår dåligt och det har pågått så länge tycker jag att du och din sambo ska ta tag i detta. Skriv en lista på allt som hänt och hur påfrestande det blir för hela familjen (även om din sambo inte lider just nu blir det så i längden när vare sig partnern eller barnen mår bra) och begär genom socialen att ni får tillgång till familjerådgivning. Baserat på vad som kommer fram där går ni vidare. Kanke barnet behöver en barnpsykolog att prata med och mår hon väldigt dåligt så får familjerätten ta tag i det hela och antingen få biomamman att skärpa sig eller så får ni begära att barnet bor heltid hos er och endast umgås med mamman varannan helg, till exempel. Även införa regler kring mammans trakasseriringande till barnet, förhören hon utsätter barnet för och annat märkligt hon hittar på.
Lycka till.
Tack
Jag blir lika förvånad varje gång över hur otroligt många sorgliga människor det finns
Man får aldrig ha en åsikt som skiljer sig från andra
Man ska stå ut med vad som helst och man får absolut inte skilja sig från mängden
Trist när man vill ha tips o råd från folk i samma situation och istället får kritik och påhopp
Folk har svårt att läsa vilka tråden riktar sig till eller har helt enkelt ett så tråkigt liv så de måste sitta o svara på saker fast de själva inte har någon som helst erfarenhet om ämnet