• fostermamma

VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!

Snälla ge mig tips råd vad som helst över hur jag ska hantera denna situation för jag står inte ut !!!

Har snart mord i sinnet för hon tär på mitt psyke så jag blir galen

Det enda hon gör är att härmas på precis allt, köper samma saker, kläder, böcker, mat
    Gör samma aktiviteter, utflykter

Varje gång bonusbarnet kommer hit så får man höra
    - Mamma ville att jag skulle berätta att jag fått det här och att vi gjort det här på hennes vecka
    - Jaha, det var ju precis det vi gjorde då du var här?
    - Ja hon frågade ut mig vad vi gjort, sen gjorde vi samma saker

Är detta inte SJUKT beteende från en bio mamma?
    Varför?
    Hur ska jag hantera detta?

Det har gått i vågor i snart 4 år men nu på sista tiden har det blivit sjukt extremt så jag blir helt tokig

Min sambo säger bara att hon är osäker och avundsjuk och att jag ska strunta i det men jag kan inte

• Svar på tråden VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!
  • ViVäntarLois

Vad för slags råd vill du ha?

Om du vill ha en lösning som innebär att biomamman slutar med sitt beteende så MÅSTE ju någon prata med henne, förslagsvis din sambo. Om han inte är intresserad får du väl antingen försöka påverka honom och förklara hur viktigt detta är för dig, alternativt köra över honom och prata direkt med biomamman. Oavsett vilket måste ni ju föra en dialog med henne för att kunna påverka hennes beteende.

Någon mirakellösning tror jag ingen här kan ge dig. Om varken du eller sambo pratar med biomamman ordentligt och försöker lösa detta så att alla känner sig nöjda så får du nog acceptera att den enda du kan arbeta med är dig själv och dina känslor inför detta.

• Soffpotatis

Tillägger, jag todde först att det va ett placeringsbarn. Som sagt jag såg meningen jag skrev o mitten . Sorry

• fostermamma

Min sambo skrattade mycket åt förslaget med märkes kläder
    Men jag känner att vi ska inte behöva ändra vårat levnadssätt o inköp pga henne

• ViVäntarLois

Jag menar inte att ni ska försöka påverka barnet till att säga det ni vill säga till biomamman.

Men jag menar att barnet själv vid en viss ålder säkert tröttnar på hennes beteende och på så sätt löser det sig (förhoppningsvis) av sig självt. Om man då upplever att barnet känner sig obekväm och inte vill såra sin mamma så kan man såkklart stötta det :)

• fostermamma

Barnet är 7 år o det har blivit värre senaste halvåret

• Villimey
    fostermamma skrev 2011-02-21 22:54:23 följande:
    Det var bra tips att gå lite genom barnet
    Jag är rädd bara att det ska bli fel
    Jag vill inte påverka eller få barnet att må dåligt
    Det var ett sällsynt dåligt tips, barn ska aldrig behöva vara budbärare mellan vuxna som inte kan hantera sin relation och är osams. Låna vilken bok som helst om barn och skilsmässor\nya familjebildningar.
  • Sephrenia

Åk utomlands och ha det bara skönt och sluta fundera, säg till barnet att hon skall göra det som hon mår bra av och vill hon inte göra saker så skall hon säga nej, dvs hon får bestämma själv om hon ska berätta för mamma, om hon vill göra samma saker igen osv.. det får bli upp till henne.

• fostermamma

Villimey Kom med något förslag själv då ?
    Du låter irriterad över situationen så kanske känner du denna mamma ?

• ViVäntarLois
    Villimey skrev 2011-02-21 23:07:38 följande:
    Det var ett sällsynt dåligt tips, barn ska aldrig behöva vara budbärare mellan vuxna som inte kan hantera sin relation och är osams. Låna vilken bok som helst om barn och skilsmässor\nya familjebildningar.
    Vill bara förtydliga att det var INTE det jag skrev...
  • Villimey
    ViVäntarLois skrev 2011-02-21 23:13:02 följande:
    Vill bara förtydliga att det var INTE det jag skrev...
    Det var inlägg 66 jag svarade på.
Svar på tråden VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!