• fostermamma

VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!

Snälla ge mig tips råd vad som helst över hur jag ska hantera denna situation för jag står inte ut !!!

Har snart mord i sinnet för hon tär på mitt psyke så jag blir galen

Det enda hon gör är att härmas på precis allt, köper samma saker, kläder, böcker, mat
    Gör samma aktiviteter, utflykter

Varje gång bonusbarnet kommer hit så får man höra
    - Mamma ville att jag skulle berätta att jag fått det här och att vi gjort det här på hennes vecka
    - Jaha, det var ju precis det vi gjorde då du var här?
    - Ja hon frågade ut mig vad vi gjort, sen gjorde vi samma saker

Är detta inte SJUKT beteende från en bio mamma?
    Varför?
    Hur ska jag hantera detta?

Det har gått i vågor i snart 4 år men nu på sista tiden har det blivit sjukt extremt så jag blir helt tokig

Min sambo säger bara att hon är osäker och avundsjuk och att jag ska strunta i det men jag kan inte

• Svar på tråden VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!
  • fostermamma

Ett exempel
    Vi hade varit ute hela dagen på skridskoåkning med matsäck
    Barnet pratar med mamman på kvällen o berättar
    Man hör utfrågningen
    Alltifrån vart vi var, färg på skridskorna, matsäcken osv
    Sen smsar jag o frågar om vi ska skicka med skridskorna om de vill åka något ?
    Får till svar att nej hon har redan köpt

Men barnet ringer sen oss på hennes vecka o frågar vilken butik o sen får vi veta att de handlade tillsammans o det blev självklart likadana som våra

Varför inte låna våra då ?

• ViVäntarLois

Jag håller med om att det låter som ett sjukt beteende från biomamman, men ser inte riktigt hur det påverkar er. Tycker att din sambos reaktion verkar ganska sund. Däremot skulle jag kunna förstå om det påverkar barnet.

Eftersom du ändå upplever detta som ett problem så måste ni ju på något sätt försöka försöka lösa det. Kanske både genom att försöka påverka biomamman samtidigt som du övar på att ignorera det. Mötas lite på halva vägen.

Hur gammalt är barnet? Kan tänka mig att ett sånt här beteende ebbar ut när barnet blir äldre och har lättare för själv säga ifrån, kan t.ex. inte vara roligt att få likadana julklappar på båda ställena. Kan tänka mig att ett äldre barn själv säger till sin bio mamma "jag vill inte åka till simhallen IGEN, kan vi inte gå på bio istället?" eller "såna byxor har jag redan hos pappa, jag behöver inte ett par till".

Tillåterna ni att barnet tar med sig sina kläder/saker mellan hushållen? Om inte så skulle det kanske underlätta för att inte känna behövet av två uppsättningar?

Om biomamman idag har en ny relation och nya barn i den relationen ser jag det som svårt för henne att leva sitt liv exakt som ni gör? Vad säger hennes nuvarande sambo om detta?

Oavsett hur ni löser detta är det ju viktigt att inte visa frustrationen för barnet, som många andra också har skrivit. Var uppmärksamma på hur h*n ser på saken och hur h*n upplever det. OM barnet far illa av biomammans beteende är det ju lättare att diskutera saken ur det perspektivet.

• fostermamma

Sen åkte de till exakt samma skridskobana fast de har en precis där de bor
    Det är för mig sjukligt beteende !

Jodå vi skickar gärna med saker o kläder

Barnet är 7år så det sägs ifrån ibland men samtidigt tror jag inte man vill såra sin mamma

• fostermamma

Jag vet inte om hennes nuvarande sambo reagerar eller märker av det ?
    Min sambo har valt att ha så lite kontakt med de som möjligt

• sheena82

Men det kanske är den dåliga kontakten som är hennes problem? Hon vill säkert känna sig lika bra i barnets värld som hon tycker ni är.

• Soffpotatis

Hur gammalt är barnet ?

När barnet kommer hem till er igen och ha fått uppleva samma sak gång på gång kan du inte lite nonchalant fråga om barnet tycker det är så kul att göra samma saker hos båda ? Barnet kanske tycker det är dötrist men pga sitt dåliga samvete till sin mammma så vågar hon inte säga nej. Fråga barnet om hon inte vill hitta på egna saker med sin mamma som bara dom kan göra ?
    Du kanske förstår vart jag vill komma...
    Hon kanske tycker det är jobbigt men hänger på för att göra mamma glad.
    Vad mamman sysslar med låter lite jobbigt men ni har ju hennes barn så det finns en orsak. Jobbigt men se det som en komplimang. Om möjligt köp dyra märken om inte annat så finns det kopior. Hon kommer inte att ha råd .
    Jag fattar dig. När man väl har börjat reta sig så tar det aldrig slut.

• AnnelieE
    fostermamma skrev 2011-02-21 22:40:26 följande:
    Sen åkte de till exakt samma skridskobana fast de har en precis där de bor
    Det är för mig sjukligt beteende !
    Då har du satt en ganska låg ribba för vad som är sjukligt beteende. Det faktum att du även beskriver henne som 'vidrig' säger mig att du ger detta orimliga proportioner.
  • Sephrenia

Man kanske ska fråga sig istället om barnet verkligen vill göra samma saker två veckor i rad..

• fostermamma

Det är för mig sjukligt att åka 4mil till "våran" bys privata skridsko bana med buss
    Varför ?
    Deras är 5min hemifrån o jättefin

• fostermamma

Det var bra tips att gå lite genom barnet
    Jag är rädd bara att det ska bli fel
    Jag vill inte påverka eller få barnet att må dåligt

Svar på tråden VIDRIGA bio mamman gör mig totalt galen !!!