fostermamma skrev 2011-02-21 22:01:00 följande:
Det gör mig galen att någon ska göra/vara/inhandla allt precis likadant som mig/oss !
Någon härmar mig o mitt liv dygnet runt
Man känner sig förföljd fast hon utövar det på barnet och inte på mig
Men varför fattar du det som att hon lyckas vara precis som ni??
Den DU är och det sätt DU är på kan hon inte härma. Ni är inte samma person och barnen kommer aldrig att tro det. De kommer inte att tycka mindre om dig eller dina initiativ bara för att mamma "härmas". DU och din insats som vuxen i barnens liv är inte de saker du köper eller hittar på. Så var du bara lugn och satsa på att odla relationerna med barnen som finns under ditt tak. Fäst vikt vid HUR du säger saker, HUR du tröstar, HUR du reagerar på dem istället för VAD du gör. Ditt sätt kommer hon aldrig att kunna härma. Och då kan du släppa att hon köper samma böcker, åker till samma ställen. Att bli läst för av någon präglas väldigt mycket av HUR någon läser. Upplevelsen av en utflykt hänger ihop med vilka som var med, hur trevliga de är och stämningen man sätter tillsammans. Att åka till samma ställe med någon annan blir en annan utflykt trots att utflyktmålet är detsamma.
Det är inte du utan möjligen mamman som förlorar på det här härmandet. Om du gör sådant du tycker om med barnen så syns och märks det på dig. Om mamman sen gör samma men tycker det är trist så är det ledsamt för barnen. Om mamman gör samma men tycker det är kul så gör hon det ändå på sitt sätt. Fokusera inte på VAD utan HUR och vem du är alltså.
Låt bli att prata med mamman om det här. Det blir bara rena högstadiefasonerna och det löser absolut ingenting.
Däremot så tycker jag kanske att din sambo skulle ta ett snack med biomamman om att det är taskigt mot barn att förhöra dem om vad som hänt under andra förälderns veckor och sedan dra in dem i ett spel där de ska intyga sin kärlek och solidaritet, be dem välja sida etc.