• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • trollkarl
    bad gyal skrev 2011-09-06 13:08:06 följande:
    Jag skrev om en negativ effekt cannabis har på min blogg
    OCH?
  • trollkarl
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:11:20 följande:
    Jag har sett samma tendenser hos gamla och förare som pratar i mobiltelefon bakom ratten.
    Det beror knappast på att de är bättre förare utan snarare på att de känner på sig att de behöver längre reaktionstid vilket man istället skulle kunna tolka som att de faktiskt är sämre förare vilket jag är ganska säker på är fallet i just nämnda.
    Just försämrad reaktionstid är något viss forskning tytt på är en av konsekvenserna med cannabis.
    källa?

sen har det kommit forskning som talar för att all annat än just bilkörning ökar risken för krock.
    oavsett GPS, mobil, smink etc..
  • Tom Araya
    upp yours skrev 2011-09-06 09:07:06 följande:
    Största faran med cannabis är att man drunknar i soffan
    Att man skulle bli aggressiv av det och omdömeslös är ogrundad bullskit.
    Cannabis är lugnande.
    Skador man orsakar sin omgivning behöver inte bero på aggressivitet.

Lugnande...ja, det låter ju bra men det hade även uppiggande, skärper sinnena, kreativitetshöjande mm också kunnat vara men dessa egenskaper har även mycket närliggande synonymer men betydligt negativare och som det lätt kan slå över till.

Rohypnol är även det lugnande och ångestdämpande.
  • trollkarl
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:22:58 följande:
    Skador man orsakar sin omgivning behöver inte bero på aggressivitet.

Lugnande...ja, det låter ju bra men det hade även uppiggande, skärper sinnena, kreativitetshöjande mm också kunnat vara men dessa egenskaper har även mycket närliggande synonymer men betydligt negativare och som det lätt kan slå över till.

Rohypnol är även det lugnande och ångestdämpande.
    ingen på enbart CB har mördat nån, eller överdoserat etc..
    till skillnad från ryppar som du jämför med. sen att jämföra syntet med natur e ingen bra jämförelse..
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-09-06 15:16:18 följande:
    källa?
    Huvudsakligen självupplevt. Jag har i vissa fall kunnat jämföra körsättet hos samma förare i samma bil och likvärdig trafik, med och utan pratande i mobiltelefon. Föraren var helt omedveten om sitt förändrade körsätt.
    sen har det kommit forskning som talar för att all annat än just bilkörning ökar risken för krock.
    Ja och jag är helt övertygad om det.
    I vissa länder som exempelvis Storbritanien har man skärpt lagarna grundat på sådan forskning.
  • trollkarl
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:37:50 följande:
    Huvudsakligen självupplevt. Jag har i vissa fall kunnat jämföra körsättet hos samma förare i samma bil och likvärdig trafik, med och utan pratande i mobiltelefon. Föraren var helt omedveten om sitt förändrade körsätt.
    Ja och jag är helt övertygad om det.
    I vissa länder som exempelvis Storbritanien har man skärpt lagarna grundat på sådan forskning.
    vad du har upplevt innebär slumpfaktorn alltså inte tillförlitligt.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-09-06 15:24:13 följande:
    ingen på enbart CB har mördat nån, eller överdoserat etc..
    Överdoserat enbart CB...nej, det tror inte jag heller.

Mord under påverkan av CB...ja, det tror jag absolut och jag skulle med stort intresse läsa den statistik för mord under påverkan som säger att INGEN, NÅGONSIN I HELA VÄRLDEN begått ett mord påverkad av enbart CB (förutom yttre påverkan). Sedan kan man ju ifrågasätta hur den kemiska påverkan påverkade själva brottet eller inte.
  • Tom Araya
    trollkarl skrev 2011-09-06 15:39:48 följande:
    vad du har upplevt innebär slumpfaktorn alltså inte tillförlitligt.
    Såsom vetenskapligt resultat forskning räcker det inte med tester i så liten omfattning nej.
    Men eftersom utfallet varit 100% åt det ena hållet och det dessutom stöds av annan forskning som du själv nämnde så räcker det för mig att ha stark tilltro till.
  • trollkarl
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:46:08 följande:
    Överdoserat enbart CB...nej, det tror inte jag heller.

Mord under påverkan av CB...ja, det tror jag absolut och jag skulle med stort intresse läsa den statistik för mord under påverkan som säger att INGEN, NÅGONSIN I HELA VÄRLDEN begått ett mord påverkad av enbart CB (förutom yttre påverkan). Sedan kan man ju ifrågasätta hur den kemiska påverkan påverkade själva brottet eller inte.
    enbart CB, ingen. inte med influens av CB. sen uttre påverkan är en egen faktor. men enbart CB, NEJ.
  • trollkarl
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:50:13 följande:
    Såsom vetenskapligt resultat forskning räcker det inte med tester i så liten omfattning nej.
    Men eftersom utfallet varit 100% åt det ena hållet och det dessutom stöds av annan forskning som du själv nämnde så räcker det för mig att ha stark tilltro till.
    den forskningen jag skrev om är inte ens i samma liga..
    så nej, det går inte att göra ett sånt uttalande.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)