• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Borttagen användare
    upp yours skrev 2011-09-03 12:15:43 följande:
    Lägg märke till att dom allra flesta drog"problem" kommer i kölvatten av lagstiftningen och inte drogerna i sig.

Beskylla droger för vad vi själva har skapat är lite dumt
    fast är det verkligen så säkert. det är därför jag tycker den frågan är så komplicerad, jag tyckte förut för några år sen att droger skulle legaliseras men idag tycker jag tvärtemot. men jag är fortfarande rätt osäker, frågan är ju om det skulle bli bättre om man förbjöd droger, om folk skulle använda droger mer eller om det skulle bli en minskning. svårt att veta det.. oavsett så begås det så mycket drogrelaterade brott, folk som dör av rattfyllor m.m. och om man kan rädda ett liv genom att folk bara slutar dricka så tycker jag det är värt det. dessutom är det väldigt många människor som tar till droger när de mår dåligt. visst, kanske det säger något om vården i sverige. oavsett så tror jag för dessa människor att det hade vart bättre om det inte var så lätt att få tag i droger.
  • Borttagen användare
    upp yours skrev 2011-09-03 12:22:09 följande:
    Hur länge jag än tänker på det kan jag inte hitta en negativ grej med legalisering och hittar inte en hållbar argument till fortsätta förbudet.
    kan du verkligen inte hitta en endaste negativ grej med legalisering om du verkligen tänker till?
  • Borttagen användare
    llitenflundra skrev 2011-09-04 17:11:01 följande:
    Varför ska dina åsikter gälla andra?
    Hade du sagt att du personligen tycker vill testa är en sak, men när din moral ska gälla andra, det är då det blir rätt skevt.
    jag är ärlig med mina åsikter och jag talar för mig själv, vem har sagt att det måste gälla andra? trodde vi var på ett diskussionsforum där folk har rätt att uttrycka sin åsikt? och just denna tråd tar ju upp en fråga om folk tycker det är okej att röka cannabis. du kan väl försöka hålla dig till ämnet istället för att leka allanballan.
  • llitenflundra
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:21:38 följande:
    jag är ärlig med mina åsikter och jag talar för mig själv, vem har sagt att det måste gälla andra? trodde vi var på ett diskussionsforum där folk har rätt att uttrycka sin åsikt? och just denna tråd tar ju upp en fråga om folk tycker det är okej att röka cannabis. du kan väl försöka hålla dig till ämnet istället för att leka allanballan.
    Är det nu säkert att åsikten bara gäller dig nu då?
    För jag kände det som att det gällde mer än dig som åsikten gällde.
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:18:33 följande:
    kan du verkligen inte hitta en endaste negativ grej med legalisering om du verkligen tänker till?
    Och vad skulle det vara?
    I alla länder som har avkriminaliserat personligt bruk så vänder siffrorna nedåt som nyttjar.
    En avkriminalisering så har man tyvärr kvar den organiserade brottsligheten att vända sig till för att få sitt CB.
    Eller helt enkelt odla själv, senare hoppar folk pga de onaturligt höga straffen pga polisen väger mer än bara det som röks.

I en legalisering så eliminerar man denna typ av brottslighet, om nu inte man väljer sätta skyhöga skatter.
    Då kommer ju det finnas kvar en förtjänst att tillhandahålla CB, precis som vi hade med hembränt innan.
    Och smuggel alkohol idag, där vi har en såå stor prisskillnad att det lönar sig att vara olaglig.
    Dock så är denna handeln fördelad bland vanliga Svensson´s oftast.

Så upplys oss nu vad det är för negativa med en legalisering.
  • llitenflundra
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 16:17:33 följande:
    fast är det verkligen så säkert. det är därför jag tycker den frågan är så komplicerad, jag tyckte förut för några år sen att droger skulle legaliseras men idag tycker jag tvärtemot. men jag är fortfarande rätt osäker, frågan är ju om det skulle bli bättre om man förbjöd droger, om folk skulle använda droger mer eller om det skulle bli en minskning. svårt att veta det.. oavsett så begås det så mycket drogrelaterade brott, folk som dör av rattfyllor m.m. och om man kan rädda ett liv genom att folk bara slutar dricka så tycker jag det är värt det. dessutom är det väldigt många människor som tar till droger när de mår dåligt. visst, kanske det säger något om vården i sverige. oavsett så tror jag för dessa människor att det hade vart bättre om det inte var så lätt att få tag i droger.
    Folk som kör bil påverkade av droger existerar redan idag.
    Just de som är påverkade av cannabis blir inte direkt farliga som tex som på alkohol.

Annars är tendensen tydlig, i de länder som har en liberal inställning och lagar har mindre problem med droger.
    Eller som PT som efter avkriminaliseringen för alla droger, för 10år sedan.
    Så har de problematiska drogkonsumenterna minskat med 50%, det är nått drogmotståndarna är väldigt irriterade på.
    Pga att då kan man inte köra sitt gamla vanliga argument att drogkonsumtion ökar om man gör drogerna mer tillgängliga.
    För nu är ju det bevisat i ett verkligt test som var TOTAL succé.
    Men såklart det borde vilken idiot som helt förstå att man inte lämnar ett hälsoproblem till polisen, dom ska sköta rikta brott och inte påhittade som att inta droger.
    Hälsoproblem lämnar vi till sjukvården, dom kan det en aningen bättre än såna som går runt med batong och pistol.
  • Borttagen användare
    llitenflundra skrev 2011-09-05 17:13:45 följande:
    Är det nu säkert att åsikten bara gäller dig nu då?
    För jag kände det som att det gällde mer än dig som åsikten gällde.
    du kanske ska lära dig att skilja då på dina känslor och på det som faktiskt står
  • Borttagen användare
    llitenflundra skrev 2011-09-05 17:13:45 följande:
    Och vad skulle det vara?
    I alla länder som har avkriminaliserat personligt bruk så vänder siffrorna nedåt som nyttjar.
    En avkriminalisering så har man tyvärr kvar den organiserade brottsligheten att vända sig till för att få sitt CB.
    Eller helt enkelt odla själv, senare hoppar folk pga de onaturligt höga straffen pga polisen väger mer än bara det som röks.

I en legalisering så eliminerar man denna typ av brottslighet, om nu inte man väljer sätta skyhöga skatter.
    Då kommer ju det finnas kvar en förtjänst att tillhandahålla CB, precis som vi hade med hembränt innan.
    Och smuggel alkohol idag, där vi har en såå stor prisskillnad att det lönar sig att vara olaglig.
    Dock så är denna handeln fördelad bland vanliga Svensson´s oftast.

Så upplys oss nu vad det är för negativa med en legalisering.
    jag tänkte väl egentligen mest på alla droger, även alkohol inräknat och tyngre droger eftersom det var det jag/vi diskuterade om precis innan. just cannabis tror jag inte är lika negativt som de andra.

jaha har du fakta på att det vänt nedåt i de länder där de "avkriminaliserat personlig bruk"? jag var just lite osäker på det, som jag skrev tidigare, vilket du också kanske sett om du hade ägnat lika mycket energi till att faktiskt läsa vad folk skriver som du gör till att skriva kommentarer själv..

och varför ska jag upplysa dig/er om vad som är negativt med en legalisering? den frågan ställde ju jag inte till dig men utan till up yours eller vad personen hette. du försöker ställa mig mot väggen med något jag redan sagt att jag inte vet, till vilket syfte då? tyvärr kan jag inte ge dig några svar.
  • Borttagen användare
    llitenflundra skrev 2011-09-05 17:21:17 följande:
    Annars är tendensen tydlig, i de länder som har en liberal inställning och lagar har mindre problem med droger.
    Eller som PT som efter avkriminaliseringen för alla droger, för 10år sedan.
    Så har de problematiska drogkonsumenterna minskat med 50%, det är nått drogmotståndarna är väldigt irriterade på.
    ja men det är just det jag undrade, om det verkligen har visat sig att drogkonsumtionen minskar med 50% som du skriver. har du ngn källa på det? kanske visats tidigare i tråden men inte följt med sen i början. oavsett så kan jag själv tänka mig att även om drogkonsumtionen minskar så kan det ju ändå ske en ökning av brott kopplade till droger t ex. allt behöver väl inte gå hand i hand.
  • llitenflundra
    Borttagen användare skrev 2011-09-05 21:18:32 följande:
    jag tänkte väl egentligen mest på alla droger, även alkohol inräknat och tyngre droger eftersom det var det jag/vi diskuterade om precis innan. just cannabis tror jag inte är lika negativt som de andra.

jaha har du fakta på att det vänt nedåt i de länder där de "avkriminaliserat personlig bruk"? jag var just lite osäker på det, som jag skrev tidigare, vilket du också kanske sett om du hade ägnat lika mycket energi till att faktiskt läsa vad folk skriver som du gör till att skriva kommentarer själv..

och varför ska jag upplysa dig/er om vad som är negativt med en legalisering? den frågan ställde ju jag inte till dig men utan till up yours eller vad personen hette. du försöker ställa mig mot väggen med något jag redan sagt att jag inte vet, till vilket syfte då? tyvärr kan jag inte ge dig några svar.
    Att han inte svarat kan nog då bero på att han inte vet nått negativt, vet du?
    Ställs mot väggen görs alltid i en debatt.
    Och du menar att han ska komma på nått om han verkligen tänker till, måste betyder du redan HAR tänkt till eller?
    Eller är det bara lite tom retorik i syfte att bara för du inte kommer på nått, så ska du ge skenet av att det visst finns nått negativt, om nu du tänker till :p

ROFLMFAO
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)