• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • Tom Araya

Vad det gäller skador och dödlighet för olika berusningsmedel får vi inte glömma att den största risken för skador och döden inte kommer direkt av berusningsmedlets påverkan på kroppen i sig, oavsett vilka vi använder, utan av vad vi gör mot andra och oss själva när omdömet grusas av ruset.

• llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:54:43 följande:
    Jag har förstått att det finns mycket information som är vinklad, dock undrar jag hur vi hittar information baserad ENBART på fakta för jag är säker på det därute finns en massa information som cannabisförespråkare gärna tar till sig och som även den är vinklad.
    Sök på Donald Tashkin det är han som har försökt att påvisa att cannabis ger lungcancer men inte kunde.
    Finns flertal youtube klipp där han förklarar sim forskning.

Denna Donald Tashkin nyttjades flitigt av tex FHI och CAN i att påstå det ger lungcancer.
    Dock har inte dessa två tagit åt sig hans reviderade resultat.
    Denna Donald är en auktoritet i området lungsjukdomar, så ingen som går att vifta bort bara så där.

Sen har vi schizofreni påståendet, som blev raserat i en rapport i England.
    Där schizofreni förbundet om jag minns rätt som kollade hur många nya fall av schizofreni man hade under en viss tidsperiod(för mig det var 20-25år).
    Under denna tid så hade cannabis konsumtionen i England gått upp med 300%, dock fanns det NOLL på verkan i antal nya fall som insjuknat schizofreni.

Finns många man kan dra upp i ämnet, där modern forskning raserar gammal lögner.

Sen den största oberoende rapporten som tagits fram är just Kanadas senats rapport.
    Sen finns det mindre som WHO tex, som också tonar ner de fysiska/psykiska "skadorna av cannabis.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:57:37 följande:
    Ett starkt argument för mig att fortsätta dricka alkohol men ge fan i cannabis är att alkoholhaltiga drycker har ett astronomiskt mycket större gastronomiskt värde än vad cannabis har som jag ser som enbart ett berusningsmedel.
    Om vi pratar om skadeverkningarna, så borde ju alkohol försvinna ögonaböj.
    Och det finns många goda saker som går att göra med cannabis, så säga det är bara för rus är fel.
    Sen hur mat smakar med cannabis, går inte beskriva i ord, utan nöjer mig att säga mat smakar tusenfalt bättre.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 01:57:37 följande:
    Ett starkt argument för mig att fortsätta dricka alkohol men ge fan i cannabis är att alkoholhaltiga drycker har ett astronomiskt mycket större gastronomiskt värde än vad cannabis har som jag ser som enbart ett berusningsmedel.
    Och alkohol dricks för ruset skull, vet många påstår annat men anser det är bull.
    I mat så försvinner ju det mesta av alkoholen och då kan ju man säga det inte är för ruset skull.

Sen är alkohol rätt gott, det går inte komma ifrån.
    Men även cannabis har variationer i smak och som uppskattas mycket av en del.
    Självmedicinerar pga arbetsskada, så tänker inte så mycket på smak, jag röker sen är jag mindre smärtpåverkad.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 02:01:39 följande:
    Vad det gäller skador och dödlighet för olika berusningsmedel får vi inte glömma att den största risken för skador och döden inte kommer direkt av berusningsmedlets påverkan på kroppen i sig, oavsett vilka vi använder, utan av vad vi gör mot andra och oss själva när omdömet grusas av ruset.
    Att röka cannabis så blir du ingen som håller på förstör, slåss, bankar skiten ur kärringen eller hittar på andra dumma saker.
    Så den delen är jag inte oroad för, hade alla rök CB på en lördagskväll istället för alkohol.
    Så hade inte polisen ens behövts visa sig på stan.
    Finns exempel som reggiefestivalen där folk i princip inte drack utan röka på.
    Där hade dom inte ett enda misshandels fall och allmänt låga brotts siffror under hela festivalen.
    Jo, förutom då att dom var pårökta, dessa siffror var lite högre kan man säga ;) :p
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 01:46:17 följande:
    Det anser jag också, men det var inte frågan.
    Här har du BBC´s inslag.

" target="_blank">

Intressant test men alldeles för tunt för att ge de resultat som hade varit av intresse.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 02:14:20 följande:
    Att röka cannabis så blir du ingen som håller på förstör, slåss, bankar skiten ur kärringen eller hittar på andra dumma saker.
    Så den delen är jag inte oroad för, hade alla rök CB på en lördagskväll istället för alkohol.
    Så hade inte polisen ens behövts visa sig på stan.
    Detta håller jag inte med om.
    Jag har sett ett antal cannabisbrukare som varit aggressiva, begått våldsbrott och andra brott. Jag har inga bevis för att det skulle bero på cannabis (är tveksam till det) men jag är i alla fall säker på att cannabis inte har den motsatta effekten annat än under viss del av vissa rus som även kan vara fallet med alkohol.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 02:09:32 följande:
    Och alkohol dricks för ruset skull, vet många påstår annat men anser det är bull.
    I mat så försvinner ju det mesta av alkoholen och då kan ju man säga det inte är för ruset skull.

Sen är alkohol rätt gott, det går inte komma ifrån.
    Men även cannabis har variationer i smak och som uppskattas mycket av en del.
    Självmedicinerar pga arbetsskada, så tänker inte så mycket på smak, jag röker sen är jag mindre smärtpåverkad.
    Visst dricker många alkohol för rusets skull och många både för smak och rus samt vissa för enbart smak.
    Själv dricker jag hellre dyr singlemalt whisky en gång i månaden än billig whisky fyra gånger i månaden.
    Jag föredrar öl på mellan 4,0-5,5% alkohol än både svagare och starkare just för smakens skull.
    Så mitt svar är: Nej, det är INTE BS!

Hur många använder cannabis mer eller mindre för smakens skull?
    Oavsett om det är 1%, 10% eller 50% av alkoholbrukarna som dricker för smakens skull är det ändå fler än cannabisbrukare som brukar för smakens skull.
  • Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 02:14:20 följande:
    Detta är jag ytterst tveksam till, i synnerhet fetmarkerade som jag anser vara ren BS.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 02:16:34 följande:
    Intressant test men alldeles för tunt för att ge de resultat som hade varit av intresse.
    Ja, för tunn för anses som ett faktum, dock tillräckligt för att man ska förstå att det kanske inte alls är som man tror.
    Får la hoppas någon forskar i det, lär då inte hända i detta land.
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)