• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • upp yours
    Borttagen användare skrev 2011-09-03 10:31:31 följande:
    fast jag kan hålla med om att hur det sköts av politikerna är åt helvete, såg någon dokumentär om det och det var helt sjukt.. tycker väl det är bådas ansvar, politikernas och den enskilda individen
    Den enskilda konsumenten har inget val.
    Man kan visserligen som trollkarl säger stoppa några frön i jorden men dom flesta orkar inte projektet och utsätta sig för risken av riktiga narkotika brott, åker man dit för eget bruk så är konsekvenserna redan där mer skadliga än drogen i sig (man kan ju fundera på logiken bakom det, skada människor mer än drogen man så kallat försöker skydda dom mot) men tillverkar man själv så riskerar man fängelse.

Jag sätter skulden på dom som har skapat situationen, inte på dom som bara lever i den.

• trollkarl

@ annabell

Ja till skillnad från dig är jag insatt i hur forskningen ser ut, hur debatten förs, hur regelverk ser ut etc. Jag kastar inte ur mig oneliners utan för en längre debatt med tyngd. Tror du att Gateway teorin är ett faktum också? Eller att alla CB användare är "pundare" som är förlorade?

• upp yours
    Borttagen användare skrev 2011-09-03 10:34:27 följande:
    fast är väl jättemånga som följer den? eller?
    Det är jätte många som inte röker cannabis utan använder sig av andra droger, dom som vill röka cannabis är inte det minsta lilla hindrade av lagen.

• Borttagen användare
    upp yours skrev 2011-09-03 10:38:23 följande:
    Det är jätte många som inte röker cannabis utan använder sig av andra droger, dom som vill röka cannabis är inte det minsta lilla hindrade av lagen.

men det rä väl större andel i t ex sverige som inte använder droger än de som gör det? inte alkohol inräknat. fast kanske svårt att veta.
  • Borttagen användare
    trollkarl skrev 2011-09-03 10:36:38 följande:
    @ annabell

Ja till skillnad från dig är jag insatt i hur forskningen ser ut, hur debatten förs, hur regelverk ser ut etc. Jag kastar inte ur mig oneliners utan för en längre debatt med tyngd. Tror du att Gateway teorin är ett faktum också? Eller att alla CB användare är "pundare" som är förlorade?
    oavsett så sjunker jag inte så lågt att jag börjar diskutera om hur diskussionstekniken utförs, lägre än så går väl inte komma i en diskussion.

resten du skriver är väl din trångsynthet som du försöker få till mina åsikter?
  • trollkarl

@ annabell

I ditt läge hade jag grundläggande innan jag gav mig in i debatten skaffat mig tillräcklig erfarenhet, information etc. För annars riskerar man att falla likt lybiens diktator.
    Du har ju inga argument, inte sett över vad som skrivits tidigare, bemöter inte fakta etc.

• Borttagen användare

jag såg en jättebra dokumentär på svt om jag minns rätt, som handlade just om droghandeln och för det mesta om politikerna i usa och om hur de hade kunnat stopppa all droghandel från sydamerika t ex men att de istället bränner upp odlingar som drabbar de enskilda bönderna, och att de gör just detta för att det utåt sätt ska se ut som de försöker komma i bukt med problemet. men egentligen så mörkläggs massor och de har en väldigt stor del i det hela. iom detta så kan jag förstå att folk tycker det är förjävligt hur drogpolitikern ser ut och att det ens finns en lag öht i många länder. att det bästa vore väl att legalisera det.. som det är nu drabbas de som röker på och även de som odlar, och de stora vinnarna är väl politikerna och de är därför de låter det fortgå. egentligen så hade droghandeln kunnat vara över för längesen men i slutändan så är det inte det politikerna vill.

• Borttagen användare
    trollkarl skrev 2011-09-03 11:20:02 följande:
    @ annabell

I ditt läge hade jag grundläggande innan jag gav mig in i debatten skaffat mig tillräcklig erfarenhet, information etc. För annars riskerar man att falla likt lybiens diktator.
    Du har ju inga argument, inte sett över vad som skrivits tidigare, bemöter inte fakta etc.

fast det här handlar väl snarare om din inkompetens angående min kompetens. du hugger bara dig sjäv i ryggen genom att döma ut mig som en idiot innan du själv tagit reda på fakta.

• Borttagen användare
    upp yours skrev 2011-09-03 10:36:17 följande:
    Den enskilda konsumenten har inget val.
    Man kan visserligen som trollkarl säger stoppa några frön i jorden men dom flesta orkar inte projektet och utsätta sig för risken av riktiga narkotika brott, åker man dit för eget bruk så är konsekvenserna redan där mer skadliga än drogen i sig (man kan ju fundera på logiken bakom det, skada människor mer än drogen man så kallat försöker skydda dom mot) men tillverkar man själv så riskerar man fängelse.

Jag sätter skulden på dom som har skapat situationen, inte på dom som bara lever i den.

skulden kanske ligger hos politikerna, men jag tycker även den enskilda konsumenten har ett val. om man vet om hur branschen ser ut och sedan stödjer den så låter man ju den fortgå. du kan ju sitta och klaga på att det borde legaliseras osv men i slutändan gör du det precis som politikerna vill? jag skulle inte vilja stödja den branschen så därför tycker jag i det stora hela att man inte ska röka cannabis. men det skulle däremot inte hindra mig för att prova. men om jag tänker lite längre så tycker jag ändå inte det är okej, även om jag själv valde att prova. tycker det är väldigt egoistiskt val.
  • upp yours
    Borttagen användare skrev 2011-09-03 11:20:50 följande:
    jag såg en jättebra dokumentär på svt om jag minns rätt, som handlade just om droghandeln och för det mesta om politikerna i usa och om hur de hade kunnat stopppa all droghandel från sydamerika t ex men att de istället bränner upp odlingar som drabbar de enskilda bönderna, och att de gör just detta för att det utåt sätt ska se ut som de försöker komma i bukt med problemet. men egentligen så mörkläggs massor och de har en väldigt stor del i det hela. iom detta så kan jag förstå att folk tycker det är förjävligt hur drogpolitikern ser ut och att det ens finns en lag öht i många länder. att det bästa vore väl att legalisera det.. som det är nu drabbas de som röker på och även de som odlar, och de stora vinnarna är väl politikerna och de är därför de låter det fortgå. egentligen så hade droghandeln kunnat vara över för längesen men i slutändan så är det inte det politikerna vill.
    Dom enda vinnare just nu är dom som driver handeln, det vill säga dom kriminella ligor vi så kallat försöker bekämpa. (genom att skänka dom en lukrativ miljard marknad)
    Alla andra förlorar på det, politiker som lovar nått som inte kan uppnås, privatpersoner som blir bestraffade utan några verkliga brott begås och samhället i sig som blöder ofantliga resurser på bekämpning av nått som inte kan stoppas.

Droghandeln i sig kommer aldrig försvinna, det enda vi kan göra att hantera det på det minst skadliga sättet, det är som du säger rena motsatsen till det som görs idag.

Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)