• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)
  • trollkarl
    llitenflundra skrev 2011-09-06 16:45:17 följande:
    Tänker inte läsa din blogg, nu är vi på FamiljeLiv och orkar du inte skriva här så orkar jag inte läsa där.
    har läst, o det är BS as always..
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:11:20 följande:
    Jag har sett samma tendenser hos gamla och förare som pratar i mobiltelefon bakom ratten.
    Det beror knappast på att de är bättre förare utan snarare på att de känner på sig att de behöver längre reaktionstid vilket man istället skulle kunna tolka som att de faktiskt är sämre förare vilket jag är ganska säker på är fallet i just nämnda.
    Just försämrad reaktionstid är något viss forskning tytt på är en av konsekvenserna med cannabis.
    En som röker CB har 100% fokus på det han gör, för han inser i hans rus att han är nog ingen bra bilförare( =underskattning av sin egen förmåga).
    Och därför överförsiktig för farorna framför honom.

Mobiltelefon är ju inte det ens säkert man håller koll på vägen.
    Svårt att jämföra tyvärr.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 15:22:58 följande:
    Skador man orsakar sin omgivning behöver inte bero på aggressivitet.

Lugnande...ja, det låter ju bra men det hade även uppiggande, skärper sinnena, kreativitetshöjande mm också kunnat vara men dessa egenskaper har även mycket närliggande synonymer men betydligt negativare och som det lätt kan slå över till.

Rohypnol är även det lugnande och ångestdämpande.
    Rohypnol tar bort empatin, varför tror du man använder just rohypnol i grövre brott för :/
    Och rohypnol har inga likheter med cannabis om hur de fungerar.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:15:36 följande:
    Spel går inte att jämföra med verkliga livet på det sättet.
    Man vet spelare är benägna att ta större risker än de som tränas för samma sak i det verkliga livet.
    Ganska logiskt då spelaren inte riskerar att skadas eller dö på riktigt.
    Den ökande riskbenägenheten KAN öka framgången i det aktuelle uppdraget.
    Kemisk påverkan kan orsaka högre riskbenägenhet och därmed ge samma resultat.
    Resultatet hade troligen inte blivit detsamma om uppdraget utförts på riktigt och inte i spel.
    Extrema reaktionstider behöver man när man spelar spel, om man nu är bra på det så att säga.
  • upp yours
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:46:29 följande:
    Nu måste jag kritisera dig för bristen i att förstå innebörden i det jag skriver.
    Jag har inte påstått att CB gör folk aggressiva däremot att CB-brukare KAN vara aggressiva precis som alla andra.
    Läsförståelse, jag skrev att dom inte BLIR aggressiva, cannabis har inte ett skit med aggressivitet att göra så lägg bara ner sidospåret.

• Tom Araya
    llitenflundra skrev 2011-09-06 16:48:48 följande:
    En som röker CB har 100% fokus på det han gör, för han inser i hans rus att han är nog ingen bra bilförare( =underskattning av sin egen förmåga).
    Och därför överförsiktig för farorna framför honom.

Mobiltelefon är ju inte det ens säkert man håller koll på vägen.
    Svårt att jämföra tyvärr.
    Överförsiktighet är inget tecken på gott och säkert körande utan snarare på att personen ifråga borde ha låtit bli att sätta sig bakom ratten helt och hållet.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:28:58 följande:
    Min jämförelse handlade inte om det utan att en lugnande och/eller antidepressiv effekt inte är någon slags garanti för att den påverkade inte utför våldshandlingar eller andra brott. Rohypnol är ett exempel på det.
    Jag kan tänka mig CB också används för att lungna nerverna inför en situation som kan vara psykiskt påfrestande.

Lugn KAN innebära orädd vilket i sin tur KAN innebära kall, beräknande och våldsbenägen.
    Tycker du ska droppa rohypnol, det är sågar bort all empati på personen ifråga.
    Cannabis förstärker empatin kraftigt.
    Exempelt blir bara en retorisk groda.
  • Tom Araya
    upp yours skrev 2011-09-06 16:53:43 följande:
    Läsförståelse, jag skrev att dom inte BLIR aggressiva, cannabis har inte ett skit med aggressivitet att göra så lägg bara ner sidospåret.
    ...och jag köper inte att aggressiva personer blir snälla och kramgoa nallebjörnar för att de brukar CB.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:37:25 följande:
    Ja, men jag hade inte påstått detta som en mening på att CB-brukare skulle vara aggressiva eller aggressivare än alkoholbrukare utan det var ett svar på ett påstående att en CB-brukare INTE är aggresiva vilket jag vet är inte sant. Folk som gärna slåss blir inte snälla, kramgoa nallebjörnar för att de brukar CB.
    Man blir inte aggressiv av cannabis, lika bra du lägger ner det.
  • llitenflundra
    Tom Araya skrev 2011-09-06 16:40:50 följande:
    Det var inte den effekten jag avsåg utan snarare att lugnande kan vara likställt med minskad rädsla och nervositet vilket underlättar valet att göra något farligt istället för att låta bli.
    Cannabis underskattar man sin förmåga, man sätter sig inte i farliga situationer.
    Eller har du läst någon gammal lärobok om hur haschtomtar kastade ut sig genom fönstret för dom trodde dom kunde flyga?
Svar på tråden Är det okej att testa att röka cannabis? (hasch, marijuana)