tizzel skrev 2010-12-19 19:01:18 följande:
Underbart att hitta denna tråd!!
Vi fick vårat 3:e barn den 8/12 i vecka 25+4, en liten tjej på 810g och 30,5 cm lång.
Jag är helt förkrossad och livrädd för allt vi har framför oss. Ständigt dåligt samvete då vi har 2 grabbar på 7 och 10, vart jag än är så mår jag dåligt för att jag inte är med den/dom andra.
Den enda gången jag är lugn är när jag ligger med henne på bröstet och jag vet att grabbarna är i skolan eftersom jag inte träffar dom den tiden i vanliga fall heller..
Hur tar man sig igenom detta med lite vett kvar? När slutar man vara panikslagen och livrädd för att ens barn inte ska klara sig?
Jag försöker att inte tänka på det värsta som kan hända men kan inte låta bli...
Hej tizzel!
Ja, nog har du en innehållsrik tid framför dig. Jag fick min son i v 28. Han var mitt första barn, så det dåliga samvetet slapp jag, men jag träffade flera föräldrar i din sittuation och de sa precis samma sak som du.
Vad som hjälpte mig var att jag tog dagen som den kom. Jag tänkte att sonen var på bästa stället. Jag kunde inte erbjuda honom den vård han fick på neo. Det är en tung tanke, men jag tänkte också att om det inte går bra, då har personalen i alla fall gjort allt i deras makt och då finns det faktiskt inget mer annat att göra.
Det är ju jätte påfrestande att sitta med sitt barn på sitt bröst med en massa slangar och larm som blingar och bongar och man vet aldrig när det är ens egna barn som larmar så man tittar upp på skärmen var enda gång. Ta till dig varje framsteg hon gör. Räkna med bakslag - det hör till. Det är konstigt, men dina besök på neo blir snart din vardag. Du får mer och mer sköta om din dotter och någon stans där tror jag att din panik kommer att lätta.
Jag hade själv högt blodtryck under hela sonens vårdtid (ca 2 månader). Blodtrycket blev normalt när vi fick komma hem.