• LsomiLinda

Någon mer med prematurfödda barn..

Jag har en liten goding på 7 veckor som är född i v34+1 och skulle gärna vilja prata med lite mer mammor och pappor som har barn som är prematurfödda.
    Upplevelser, bemötande på neonatalen och ammningen..
    Hur ni bådde efteråt och ja de som man kan ta upp helt enkelt..

Skulle vara jätte kul om man fick lite kommentarer så man kan dela erfarenheter.

• Svar på tråden Någon mer med prematurfödda barn..
  • LsomiLinda
    Zunrose skrev 2010-12-10 23:21:03 följande:
    jag räknade med hennes utveckling från det datum hon föddes så fick en bebis längre :D men tyckte de va jobbigt och vänta på det första leendet!
    Ja dom säger att man ska ränka från bf datumet.. Trodde dom va som vanligt ändå med mognaden och de men de har jagmärkt att så va de inte.. Hon är fortfarande lite bebis =p
    Felicia log rätt tidigt faktiskt.. Men nu väntar man på att hon ska börja skratta och orka va vaken på dagen och leka lite med bebisleksaker=)
  • Trollet Ludenben

mina pojkar är födda v 36+6 och 31+4. De är 8 år och 20 månader idag. Pojken på 20 månader är den som är mest prematur. Märks inte så mycket idag mer än att han har jobbigt med förkylningsastma. De föddes i göteborg på östra och var både på neo 316 och 210

Älskade ungar
  • Jessika82

Jag tror han tryckte på och ville komma ut även om jag inte var öppen.

Redan dagen efter de upptäckt blåsljuden var det borta.

Nu har vi lyckats bli förkylda...

• klaramamma

Hej igen! Min flicka var tillväxthämmad -33%, så jag blev inlagd för övervakning och flödeskontroller, efter 3 dagar på bb blev jag körd till förlossningen då hennes ctg-kurva var sämre och det förbättrades inte så då blev det kejsarsnitt. Hon mådde bra direkt och har sluppit respirator och cpapen hade hon knappt, bara skrek när den var på:) troligen hjälpte cortisonet jag fick innan på bb, så nu har hon bara övervakning.

• LsomiLinda
    klaramamma skrev 2010-12-12 09:24:35 följande:
    Hej igen! Min flicka var tillväxthämmad -33%, så jag blev inlagd för övervakning och flödeskontroller, efter 3 dagar på bb blev jag körd till förlossningen då hennes ctg-kurva var sämre och det förbättrades inte så då blev det kejsarsnitt. Hon mådde bra direkt och har sluppit respirator och cpapen hade hon knappt, bara skrek när den var på:) troligen hjälpte cortisonet jag fick innan på bb, så nu har hon bara övervakning.
    Va skönt att allt gått bra =)
    Vi behövde inte heller respirator eller cpap =)
    Skönt när dom slipper vara kopplade till massa maskiner och grejer.. vi behövde bara övervakning i typ 1 vecka. men de måste dom visst ha tills dom är 35 hela veckor.
  • klaramamma

Ja hon kommer vara övervakad till i allafall 34 veckor, så innan dess kommer vi inte hem...blir svårt att planera tiden mellan neo och hemma då vi har en storasyster, hur har ni med storasyskon gjort?

• Kazeer
    klaramamma skrev 2010-12-13 20:47:10 följande:
    Ja hon kommer vara övervakad till i allafall 34 veckor, så innan dess kommer vi inte hem...blir svårt att planera tiden mellan neo och hemma då vi har en storasyster, hur har ni med storasyskon gjort?
    I dagarna är det precis ett år sedan jag blev inlagd p g a högt blodtryck och tillväxthämmad bebis. Då var jag i vecka 33+0. Maken fick avboka/omboka en hel del saker i jobbet och storebror fick börja gå heltid på förskolan. Maken tog med sig äldste sonen (då 2 år och 10 månader) på besök efter ett par dagar men G tyckte att det var jätteotäckt, speciellt eftersom jag hade en nål i ena handen. Så det blev många telefonsamtal med G i stället. Om jag minns rätt, så var han och hälsade på två gånger till, innan lillebror plockades ut i vecka 35+3. Men usch vad jobbigt det var att ligga på sjukhus och inte kunna träffa sitt barn.

När O väl var ute, så hamnade han på neonatal. De första fem dygnen låg jag på vårdavdelning och där fick maken inte sova över (minns inte hur det var med syskonbesök). Efter fem dygn fick vi ett samvårdsrum på neonatal och tanken var att hela familjen skulle kunna vara där. Men ... dagen efter infördes besöksförbud p g a vinterkräksjuka för alla utom ens partner, så det var bara jag och O som nyttjade samvårdsrummet. Så det blev ytterligare två veckor borta från storebror.

Jag minns så väl den dagen i mitten av januari, då jag och O hade kommit hem från neonatal. Maken gick för att hämta G på förskolan. När de kom hem så blev det ett låååångt kramkalas.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • LsomiLinda
    klaramamma skrev 2010-12-13 20:47:10 följande:
    Ja de kan jag förstå att de blir jobbigt när man har mer barn hemma.
    Felicia va våran första. Så vi hade ingen mer att tänka på..
  • LsomiLinda
    Trollet Ludenben skrev 2010-12-11 09:56:03 följande:
    mina pojkar är födda v 36+6 och 31+4. De är 8 år och 20 månader idag. Pojken på 20 månader är den som är mest prematur. Märks inte så mycket idag mer än att han har jobbigt med förkylningsastma. De föddes i göteborg på östra och var både på neo 316 och 210
    Urch jobbigt med astma =( Vet hur de är.. har de själv.
    Har dom flera neo avd i Göteborg?
    Va skönt att de inte har blivit mer än förkylningsatma.
  • Trollet Ludenben
    LsomiLinda skrev 2010-12-15 15:11:30 följande:
    Urch jobbigt med astma =( Vet hur de är.. har de själv.
    Har dom flera neo avd i Göteborg?
    Va skönt att de inte har blivit mer än förkylningsatma.
    ja, de har 316 på östra. Där ligger man först när läget är mer kritiskt. På 210 på mölndal ligger man när läget är stabilt och man inte längre behöver intensivvård. Där har de mer lättvård. Syrgas kan man ha där men inte respirator och slutna kuvöser. På 210 får man även sova på avdelningen med bebisarna på rummet när deras hälsotillstånd tillåter.
    Ja, tur att det inte är mer än förkylningsastma. Han hade inga komplikationer på neo mer än att hans ductus inte var ständg vid förlossningen men den stängde sig under tiden vi var där.
    Älskade ungar
Svar på tråden Någon mer med prematurfödda barn..