klaramamma skrev 2010-12-13 20:47:10 följande:
Ja hon kommer vara övervakad till i allafall 34 veckor, så innan dess kommer vi inte hem...blir svårt att planera tiden mellan neo och hemma då vi har en storasyster, hur har ni med storasyskon gjort?
I dagarna är det precis ett år sedan jag blev inlagd p g a högt blodtryck och tillväxthämmad bebis. Då var jag i vecka 33+0. Maken fick avboka/omboka en hel del saker i jobbet och storebror fick börja gå heltid på förskolan. Maken tog med sig äldste sonen (då 2 år och 10 månader) på besök efter ett par dagar men G tyckte att det var jätteotäckt, speciellt eftersom jag hade en nål i ena handen. Så det blev många telefonsamtal med G i stället. Om jag minns rätt, så var han och hälsade på två gånger till, innan lillebror plockades ut i vecka 35+3. Men usch vad jobbigt det var att ligga på sjukhus och inte kunna träffa sitt barn.
När O väl var ute, så hamnade han på neonatal. De första fem dygnen låg jag på vårdavdelning och där fick maken inte sova över (minns inte hur det var med syskonbesök). Efter fem dygn fick vi ett samvårdsrum på neonatal och tanken var att hela familjen skulle kunna vara där. Men ... dagen efter infördes besöksförbud p g a vinterkräksjuka för alla utom ens partner, så det var bara jag och O som nyttjade samvårdsrummet. Så det blev ytterligare två veckor borta från storebror.
Jag minns så väl den dagen i mitten av januari, då jag och O hade kommit hem från neonatal. Maken gick för att hämta G på förskolan. När de kom hem så blev det ett låååångt kramkalas.