• LsomiLinda

Någon mer med prematurfödda barn..

Jag har en liten goding på 7 veckor som är född i v34+1 och skulle gärna vilja prata med lite mer mammor och pappor som har barn som är prematurfödda.
    Upplevelser, bemötande på neonatalen och ammningen..
    Hur ni bådde efteråt och ja de som man kan ta upp helt enkelt..

Skulle vara jätte kul om man fick lite kommentarer så man kan dela erfarenheter.

• Svar på tråden Någon mer med prematurfödda barn..
  • Kazeer
    Ängeln 80 skrev 2010-12-16 18:08:08 följande:
    Hej. Födde en liten flicka i v29+4 förra året. Pga moderkaka som brast. Hon vägde 1500gram och 42cm lång.. Hon mådde ganska bra. 1timme efter födseln så fick hon ta bort cpapen och bara ha grimma..
    Efter 3dagar på Östra 316 så blev vi skickade till Mölndal och fick stanna tills hon var 34veckor... Vi kunde nämligen inte få hemsjukvård för vi bodde för långt bort ,annars hade vi nog kunnat åka runt v32..

Idag är hon 1år och visst är hon liten men hon har verkligen växt ikapp sig...På henne och systern som föddes i v38 så skiljer det 200gram och 2cm....

Har dock astma som ställer till det ibland så det blir en del resor till Barnmottagningen för inhalationer när inte medicinerna hemma hjälper.
    Wow, din dotter vägde lika mycket som min son, som föddes i vecka 35+3. Härligt att höra att hon har vuxit ikapp.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • klaramamma

Jag kan tyvärr inte citera inlägg då jag använder telefonvarianten.
    Nu försöker jag komma hem varannan dag till middag och läggning, var tänkt att jag skulle sova hemma imorgon, men det blir kanske inget med det, då storasyster eventuellt blivit smittad med kräksjukan..vi får se i morgon eftermiddag hur hon mår. Man saknar ju ihjäl sig nästan...

Vad det kan skilja i vikt asså! 1500gr i v. 29! Min vägde 920gr i v. 28... Men hon börjar gå upp i vikt nu, efter den obligatoriska viktnedgången.

• Minnon
    Zunrose skrev 2010-12-08 20:27:49 följande:
    Hur länge sedan är det du låg på neo i karlskrona låg själv där?
    Vi var där i augusti 09... så det var ett tag sedan.
  • Minnon
    LsomiLinda skrev 2010-12-10 11:03:54 följande:
    Va skönt att ni fick åka hem över dagen. Vi fick inte de då vi bodde en bra bit från sjukhuset =( Så fick snällt stanna kvar i lite mer än 1 måndad.
    Ja så kände jag oxå att man bara "lånade" sitt eget barn. Man täntke "vågar man lyfta upp henne, vågar man gör si vågar man göra så".
    Och de där med vägningen tyckte jag va kul i början och såg att hon ökade i vikt och så.. men sen när man såg att amningen inte funkade så bra så va de inte kul och man blev mycke besviken närman såg att hon inte ätit nåt nästan på 30 minuter. Va ju inte besviken på henne utan på mejför de inte funka..
    Ja amningshysterin är ju helt sjuk.. vi ville pröva flaska i 2 veckor men de fick vi inte.. Så tillslut fick vi de och efter 2 dagars prövande va vi hemma =)
    Jo, det var väl det som var den väsrta delen för oss... känslan av att "låna"...

Men för oss gick ju allt annat så bra, var nog mest jag som var rädd eftersom man förväntat sig en vanlig förlossning i de sedvanliga veckorna. När vi var hemma över dagen så var jag mer rädd att han skulle slita av sig andningslarmet än att han inte skulle äta/trivas/siva bra... tror man påverkas mer än man tror av att få barn innan de där plus-minus-två veckorna kring beräknat datum.
  • Sarah84

Båda våra barn räknades som prematurer, dock var de inte jätte tidiga.
    Dottern är född i vecka 37 & sonen i vecka 36. Men båda va väldigt stora, så jag tror igentligen inte att de var för tidigt födda.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Ängeln 80
    liji77 skrev 2010-12-17 11:37:58 följande:
    Det är ju fantastiskt vilken liten stark tjej ni fick!
    Min son kom en vecka innan. Vägde 1100g och var 38cm lång. Han fick ha cpap i flera veckor.
    Men så är det ju. De är olika, hur små de än är, så är de olika individer på en gång. Sedan kan man ju inte sticka under stol med att tjejerna är lite starkare och killarna lite latare (som livet i övrigt) Flört.
    Ja tjejer är ju starkare tydligen.. Det sa dem till oss på neo:) Hann du att få kortison för lungorna? Ja det är verkligen olika, och vikterna med..
  • MySweetBaby

Hej:)
    Jag födde min son i vecka 32, han vägde då 1670g och var 41cm lång (kort):P
    Vi blev kvar på neo med han i ganska precis en månad, allt gick väldigt bra, och han mådde bra och slapp cpap helt.
    Fick även ha honom hos mej en liten stund på bb innan dom på neo kom och hämtade honom.

Idag är han 8 månader och väger 7400g och är 63cm lång   :)
    En pigg liten pojke, full fart hela tiden Glad

• liji77
    Ängeln 80 skrev 2010-12-18 08:35:34 följande:
    Ja tjejer är ju starkare tydligen.. Det sa dem till oss på neo:) Hann du att få kortison för lungorna? Ja det är verkligen olika, och vikterna med..
    Ja, jag låg inne i 4 dagar innan sonen kom ut, så jag hann med tre sprutor.
    De började tala om snitt samma dag som jag lades in. Sedan fick jag gå upp till neo och titta och även tala med barnläkare om barnets prognos vid snitt i v 28. Så jag blev inte så chockad när man bestämde sig för snitt.

Jag tyckte det var så häftigt när vi sedan var på neo. Man satt i sin fotölj och körde kängurumetoden med sonen och tittade runt i salen. Det låg omkring 4 (det var ju lite olika) prinsar och prinsessor där. Och alla hade sina små personligheter. Vissa var lugna, andra var mer bestämda. Och en liten bebis låg avslappnat och pöste i solen Glad. Min son hade jätte humör. I v 30 blev han jätte arg och lyfte på huvudet och gnydde för att han hade micro lite bajs i blöjan - jag blev jätte impad av hans styrka. Jag tror att det var hans humör som höll honom vid liv.
  • Ängeln 80
    liji77 skrev 2010-12-18 20:24:34 följande:
    Ja, jag låg inne i 4 dagar innan sonen kom ut, så jag hann med tre sprutor.
    De började tala om snitt samma dag som jag lades in. Sedan fick jag gå upp till neo och titta och även tala med barnläkare om barnets prognos vid snitt i v 28. Så jag blev inte så chockad när man bestämde sig för snitt.

Jag tyckte det var så häftigt när vi sedan var på neo. Man satt i sin fotölj och körde kängurumetoden med sonen och tittade runt i salen. Det låg omkring 4 (det var ju lite olika) prinsar och prinsessor där. Och alla hade sina små personligheter. Vissa var lugna, andra var mer bestämda. Och en liten bebis låg avslappnat och pöste i solen Glad. Min son hade jätte humör. I v 30 blev han jätte arg och lyfte på huvudet och gnydde för att han hade micro lite bajs i blöjan - jag blev jätte impad av hans styrka. Jag tror att det var hans humör som höll honom vid liv.
    Hahaha sicken going.. Han visste vad han ville.. Själv låg jag inne 3v innan så jag hann med sprutor och en massa annat..
  • Kazeer
    Kinya skrev 2010-12-16 18:03:23 följande:
    Jag har en dotter som fyller 1 år på tisdag och som föddes i v35+2. Vi fick vara på neo i en vecka sen fick vi komma hem på permis två dagar och sen åka tillbaka och väga henne och då blev vi utskrivna. Hon fick ligga med CPAP i några dagar och sen en tratt med syrgas i någon dag till. Det som tog tid var amningsträningen. Hon orkade inte ta mina platta bröstvårtor och vi kämpade några dagar innan någon föreslog amningsnapp och det funkade jättebra! Jag ammade henne i 7,5 månad.

Personalen på neo i Lund var blandad. Vissa var jättebra och stöttande och andra borde inte alls jobba med människor.Vår dotter behövde för mycket hjälp för att vara på BB men alldeles för lite för att vi skulle få den hjälp vi behövde på neo. Det fanns andra barn som var riktigt sjuka som alltid gick före. Och det var rätt jobbigt att ingen hade tid att hämta hennes mat när hon skulle sondas. Till sist fick vi själva ha hand om hennes mat eftersom de uppenbarligen inte hade tid för oss.

Nu när det gått ett år så får jag fortfarande lite ångest när jag tänker tillbaka på den första tiden. Men jag är så otroligt tacksam över att vår dotter inte fått några men alls pga sin för tidiga födsel.
    Då "missade" vi varandra precis på neo i Lund. Jag blev inlagd på 44:an den 16/12 förra året och O föddes den 2/1 och vi var på neo till den 18/1.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Någon mer med prematurfödda barn..