• Kazeer

Någon mer med prematurfödda barn..

Båda mina barn är prematurer och de föddes tillväxthämmade.

Äldste sonen föddes i vecka 36+3 och han är idag 3,5 år. Den gången blev det åtta dygn på neonatal med värmebädd, sondmatning och solning.

Yngste sonen föddes i vecka 35+3 och han är idag 11 månader. Han var inskriven på neonatal i 33 dygn. Den första halvan av den tiden var vi på neonatalavdelningen och han låg på värmebädd och sondmatades. När han kunde hålla värmen själv, fick vi åka hem med hemsjukvård och han blev helt utskriven, när sonden togs bort. O har opererats för ljumskbråck två gånger. Första gången var vid 1,5 månads ålder och sedan kom det tillbaka på samma ställe och andra operationen gjordes fyra veckor efter den första. Nu är han, som sagt, elva månader och jag ser med spänning fram emot 1-årsbesöket på BVC för att se om han har nått upp till 8 kg-strecket på vågen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    LsomiLinda skrev 2010-12-08 14:21:26 följande:
    Är de vanligt att om man får mer barn så kan de bli prematurfött?

Att pojkar får ljumskbråck va tydligen väldigt vanligt sa dom på neo när vi hade "föräldrarcafe" men de är skönt att mankan ta bort de =)

Fick ni hemsjukvård.. tänk om jag hade kunnat få de. Då had eman nog inte vart så stressad. Hur funkar sånt? Va de nån hemma hela tiden hos er eller kom de nån vissa tider på dygnet?
    Min lilla Felicia fick oxå sondmatas och ligga på värme dyna och behövde bara sola 1 dyng så de va skönt. Tyckte de va sjukt jobbigt när hon låg och sola. Såg så hjälplös ut så de dygnet va jag hur lessen som helst.. Fast vet att de va en bra sak och inget som skadade henne.
    Oj va spännande =) Vi går ju 1 gång i veckan än så länge och väger och tycker de är lika spännande varje gång hon ska vägas =D
    Jag vet inte om det är vanligt att man återkommande föder prematurbarn. Men för mig verkar det tydligen vara så att jag inte går tiden ut och att mina barn är ganska så små.

Hemsjukvården fungerade så att det kom hem en sköterska till oss 2 eller 3 gånger i vecka för att väga O och för att höra med oss att allt kändes bra. I början kunde jag inte alls föreställa mig att åka hem så länge O hade sonden kvar men efter 16 dygn på neonatal så var det väldigt skönt att komma hem. O lyckades dra ut sonden två gånger under tiden med hemsjukvård. Vi satte strumpor på hans händer för att han inte skulle kunna komma åt sonden. Ruskigt snabb var han
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    vpantzar skrev 2010-12-08 16:00:01 följande:
    Tyckte också att det var väldigt stressigt med amningen och att väga före och efter hela tiden. Det blev sådan prestationsångest hela tiden... Tycker fortfarande det är jobbigt när han ska vägas på MVC då man är rädd att han inte gått upp i vikt tillräckligt mycket..
    Hur tycker ni att era barn är sena i utveckligen om ni jämför med de barn som har beräknad förlossningsdatum samtidigt som era barn?
    Hej!

Vad hemskt med sådana andningsuppehåll Det är inget som vi har varit med om, så där kan jag tyvärr inte bidra med något.

När jag var på neonatal med första barnet, så vägdes det före och efter varje amning. Jag upplevde inte det så stressande men det kanske också berodde på att det gick så bra att amningsträna, att det blev så tydligt att han faktiskt orkade äta mer och mer för varje gång.

När jag var på neonatal med andra barnet, så amningsvägde vi inte, på inrådan från personalen. Det tyckte jag var jättestressigt. De tyckte att jag skulle försöka uppskatta hur mycket han hade ätit för att sedan bestämma hur mycket som skulle sondas i honom. Jättesvårt, tyckte jag, men jag förstår att det var ett sätt att förbereda oss inför tiden med hemsjukvård, då vi inte hade tillgång till någon våg.

Mina barn är ju inte mer än en månad för tidigt födda, så de hänger med utvecklingsmässigt. Vi har inte hållit på att prata om korrigerad ålder.
  • Kazeer
    klaramamma skrev 2010-12-13 20:47:10 följande:
    Ja hon kommer vara övervakad till i allafall 34 veckor, så innan dess kommer vi inte hem...blir svårt att planera tiden mellan neo och hemma då vi har en storasyster, hur har ni med storasyskon gjort?
    I dagarna är det precis ett år sedan jag blev inlagd p g a högt blodtryck och tillväxthämmad bebis. Då var jag i vecka 33+0. Maken fick avboka/omboka en hel del saker i jobbet och storebror fick börja gå heltid på förskolan. Maken tog med sig äldste sonen (då 2 år och 10 månader) på besök efter ett par dagar men G tyckte att det var jätteotäckt, speciellt eftersom jag hade en nål i ena handen. Så det blev många telefonsamtal med G i stället. Om jag minns rätt, så var han och hälsade på två gånger till, innan lillebror plockades ut i vecka 35+3. Men usch vad jobbigt det var att ligga på sjukhus och inte kunna träffa sitt barn.

När O väl var ute, så hamnade han på neonatal. De första fem dygnen låg jag på vårdavdelning och där fick maken inte sova över (minns inte hur det var med syskonbesök). Efter fem dygn fick vi ett samvårdsrum på neonatal och tanken var att hela familjen skulle kunna vara där. Men ... dagen efter infördes besöksförbud p g a vinterkräksjuka för alla utom ens partner, så det var bara jag och O som nyttjade samvårdsrummet. Så det blev ytterligare två veckor borta från storebror.

Jag minns så väl den dagen i mitten av januari, då jag och O hade kommit hem från neonatal. Maken gick för att hämta G på förskolan. När de kom hem så blev det ett låååångt kramkalas.
  • Kazeer
    Ängeln 80 skrev 2010-12-16 18:08:08 följande:
    Hej. Födde en liten flicka i v29+4 förra året. Pga moderkaka som brast. Hon vägde 1500gram och 42cm lång.. Hon mådde ganska bra. 1timme efter födseln så fick hon ta bort cpapen och bara ha grimma..
    Efter 3dagar på Östra 316 så blev vi skickade till Mölndal och fick stanna tills hon var 34veckor... Vi kunde nämligen inte få hemsjukvård för vi bodde för långt bort ,annars hade vi nog kunnat åka runt v32..

Idag är hon 1år och visst är hon liten men hon har verkligen växt ikapp sig...På henne och systern som föddes i v38 så skiljer det 200gram och 2cm....

Har dock astma som ställer till det ibland så det blir en del resor till Barnmottagningen för inhalationer när inte medicinerna hemma hjälper.
    Wow, din dotter vägde lika mycket som min son, som föddes i vecka 35+3. Härligt att höra att hon har vuxit ikapp.
  • Kazeer
    Kinya skrev 2010-12-16 18:03:23 följande:
    Jag har en dotter som fyller 1 år på tisdag och som föddes i v35+2. Vi fick vara på neo i en vecka sen fick vi komma hem på permis två dagar och sen åka tillbaka och väga henne och då blev vi utskrivna. Hon fick ligga med CPAP i några dagar och sen en tratt med syrgas i någon dag till. Det som tog tid var amningsträningen. Hon orkade inte ta mina platta bröstvårtor och vi kämpade några dagar innan någon föreslog amningsnapp och det funkade jättebra! Jag ammade henne i 7,5 månad.

Personalen på neo i Lund var blandad. Vissa var jättebra och stöttande och andra borde inte alls jobba med människor.Vår dotter behövde för mycket hjälp för att vara på BB men alldeles för lite för att vi skulle få den hjälp vi behövde på neo. Det fanns andra barn som var riktigt sjuka som alltid gick före. Och det var rätt jobbigt att ingen hade tid att hämta hennes mat när hon skulle sondas. Till sist fick vi själva ha hand om hennes mat eftersom de uppenbarligen inte hade tid för oss.

Nu när det gått ett år så får jag fortfarande lite ångest när jag tänker tillbaka på den första tiden. Men jag är så otroligt tacksam över att vår dotter inte fått några men alls pga sin för tidiga födsel.
    Då "missade" vi varandra precis på neo i Lund. Jag blev inlagd på 44:an den 16/12 förra året och O föddes den 2/1 och vi var på neo till den 18/1.
  • Kazeer
    tizzel skrev 2010-12-19 19:01:18 följande:
    Underbart att hitta denna tråd!!
    Vi fick vårat 3:e barn den 8/12 i vecka 25+4, en liten tjej på 810g och 30,5 cm lång.
    Jag är helt förkrossad och livrädd för allt vi har framför oss. Ständigt dåligt samvete då vi har 2 grabbar på 7 och 10, vart jag än är så mår jag dåligt för att jag inte är med den/dom andra.
    Den enda gången jag är lugn är när jag ligger med henne på bröstet och jag vet att grabbarna är i skolan eftersom jag inte träffar dom den tiden i vanliga fall heller..
    Hur tar man sig igenom detta med lite vett kvar? När slutar man vara panikslagen och livrädd för att ens barn inte ska klara sig?
    Jag försöker att inte tänka på det värsta som kan hända men kan inte låta bli...
    Hej!
    Jag önskar att jag hade några bra svar på dina frågor men det har jag inte. Jag kan inte ens börja föreställa mig din oro för ditt lilla, lilla barn.

Har du sett den här tråden, där föräldrar med mycket för tidiga barn "träffas"?
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m50273671.html

De kanske kan ge dig svar på dina frågor. Naturligtvis är du välkommen att vara i den här tråden också Det är ofta skönt att få prata om och ventilera sina känslor och sin oro.

Önskar dig och dottern och resten av familjen lycka till
  • Kazeer
    tizzel skrev 2010-12-19 20:19:14 följande:
    Tack för länken Solig
    Grattis till dottern! Hur mår hon?

Det jag kan relatera till i ditt inlägg är önskan om att kunna klona sig. Att kunna vara med sitt barn på neo och samtidigt kunna vara med de äldre barnen (i mitt fall ett äldre barn) hemma.
  • Kazeer
    tizzel skrev 2010-12-19 20:45:38 följande:
    Tack, hon mår helt ok i nuläget men det kan ju ändra sig på en sekund.. ligger intuberad eftersom hon glömmer bort för många andetag. Hoppas på att hon löser den biten de närmsta dagarna.
    *håller en tumme för er*
  • Kazeer

God Jul!
Svar på tråden Någon mer med prematurfödda barn..