• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • Cecci78
    Sandra Michelle skrev 2010-11-20 09:45:29 följande:
    Eftersom jag hört detsamma så frågade jag på Babyproffsen när jag köpte ny bilbarnstol till sonen. Hon sade att så länge man kollar så att bältet sitter ordentligt mot kroppen så är det okej. Det kan ju bli rätt kallt om vintrarna. Det är iaf vad hon har lärt sig på utbildningarna hon har deltagit i.

Vi har enbart jacka i bilen. Skulle de behöva overall så tar vi med den vid sidan om.

NTF rekommenderar som sagt att man inte har ytterkläder, se inlägg ovan från cicci85. Vad en anställd på Babyproffsen säger litar jag inte ett dugg på, tyvärr finns det massa försäljare som tror att de vet hur det ska vara men som ger felaktiga råd.

• Dr Mupp
    Sandra Michelle skrev 2010-11-20 09:45:29 följande:
    Eftersom jag hört detsamma så frågade jag på Babyproffsen när jag köpte ny bilbarnstol till sonen. Hon sade att så länge man kollar så att bältet sitter ordentligt mot kroppen så är det okej. Det kan ju bli rätt kallt om vintrarna. Det är iaf vad hon har lärt sig på utbildningarna hon har deltagit i.

Vi har enbart jacka i bilen. Skulle de behöva overall så tar vi med den vid sidan om.
    Testa själv att ha på ytterkläderna, knäppa så hår du kan och sen utan att ändra bilbätet så sätt barnet utan ytterkläder. Skillnaden är stor.

Självklart sitter alla utan ytterkläder. Max en fleeceajcka eller fleeceoverall.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • k girl

Men ni som har barnen ytterkläder, hur gör ni när det är under -20, -25 och ni har flera småärenden? Det är väl en sak när man kör långt och bilen blir varm, men när den hinner kylas ut mellan varven? Har ni i kupévärmaren överallt ni far?

• FrkJenny
    CaCC skrev 2010-11-19 23:26:56 följande:
    Det jag funderar på är också varför inte denna informartionen ges av BVC på deras föräldragrupper och liknande. Vi fick information från NTF och de sa inte ett ljud om detta, det var mycket om säkerhet och vad man ska tänka på i övrigt, men inget om detta.
    Det ingår ju i körkortsutbildningen, så det är något man borde ha grundkunskap om om man kör bil vare sig man har barn i bil eller inte. 
    Jag hade själv full koll på det när det gällde mig själv och alla andra som satt i bilens bälte men av någon anledning så slog det mig inte först att det även gällde i bilstolar... Men det är ju egentligen självklart att det gör det. När man tänker efter...

Men visst behöver det upprepas och betonas extra både för föräldrar som inte själva har körkort och för förare som liksom jag bara inte hade tänkt efter före.
    Och det behöver dessutom betonas att det inte bara är "bättre" att ta av ytterkläderna utan att det faktiskt är nödvändigt för säkerheten att göra det. 
  • Cecci78
    k girl skrev 2010-11-20 17:29:18 följande:
    Men ni som har barnen ytterkläder, hur gör ni när det är under -20, -25 och ni har flera småärenden? Det är väl en sak när man kör långt och bilen blir varm, men när den hinner kylas ut mellan varven? Har ni i kupévärmaren överallt ni far?
    småärenden så går vi;)

Dock brukar jag köra till dagis det tar ca 5 minuter och då har de fleecekläder, på väg till bilen har de jacka om det är så kallt men jag tar av den i bilen alternativt knäpper upp den o drar bältena innanför. Sen har de ullfiltar i bilen att ha över sig. Vi har ingen kupévärmare, dock kallgarage. Skulle inte våga ha dem med tjocka kläder under bältena!
  • FrkJenny
    k girl skrev 2010-11-20 17:29:18 följande:
    Ja, här är det sällan kallt. Overall/termobyxor har vi egentligen bara på när vi ska vara ute länge, inte för småärenden...
    Filt i bilen är nog det bästa tipset. Fleece eller ännu hellre ull. Värms upp snabbt nog även om den är kall när man kommer in i bilen så länge barnet har sin kroppsvärme kvar.
    Jacka på till bilen och tas av innan "montering" och träs antingen på bakvänt över bältet eller läggs undan helt.
    Fleecebyxor eller termobyxor medtages kanske att ta på när man kliver ur för längre stunder utomhus om nödvändigt. Det är det sällan här.
    Vantar och mössa förstås.
    Värm en vetekudde eller liknande innan ni går ut till bilen, och lägg hos barnet så håller den även stolen lite varmare tills ni kommer tillbaka?
  • CaCC
    FrkJenny skrev 2010-11-20 17:32:23 följande:
    Det ingår ju i körkortsutbildningen, så det är något man borde ha grundkunskap om om man kör bil vare sig man har barn i bil eller inte. 
    Jag hade själv full koll på det när det gällde mig själv och alla andra som satt i bilens bälte men av någon anledning så slog det mig inte först att det även gällde i bilstolar... Men det är ju egentligen självklart att det gör det. När man tänker efter...

Men visst behöver det upprepas och betonas extra både för föräldrar som inte själva har körkort och för förare som liksom jag bara inte hade tänkt efter före.
    Och det behöver dessutom betonas att det inte bara är "bättre" att ta av ytterkläderna utan att det faktiskt är nödvändigt för säkerheten att göra det. 
    Då måste mitt minne vara fruktansvärt dåligt, för jag kan inte minnas att jag lärde mig något sådant när jag tog körkort. Har dessutom gjort teorin vid två tillfällen då jag först tog MC-kort och sen bil.

Själv har jag alltid jacka på mig under bältet om jag inte åker långa sträckor, men då åker den av på grund av att det blir varmt i bilen.
  • elefantmamman
    CaCC skrev 2010-11-19 23:26:56 följande:
     Jättebra film absolut, men konstigt att det inte finns några profesionella tester/filmer på detta utan endast hemmafilmer.

Det jag funderar på är också varför inte denna informartionen ges av BVC på deras föräldragrupper och liknande. Vi fick information från NTF och de sa inte ett ljud om detta, det var mycket om säkerhet och vad man ska tänka på i övrigt, men inget om detta.
    Jag frågade vår fd BVC-sköterska om det och hon visste inte ens om det. Hon visste inte heller att babyskyddet inte får var äldre än 5 år. Det är en annan grej dom inte informerar om, inte på vår BVC i alla fall.
  • t0va
    elefantmamman skrev 2010-11-20 18:57:59 följande:
    Jag frågade vår fd BVC-sköterska om det och hon visste inte ens om det. Hon visste inte heller att babyskyddet inte får var äldre än 5 år. Det är en annan grej dom inte informerar om, inte på vår BVC i alla fall.
    Många på bvc och mödravården verkar inte vara uppdaterade kring sånthär. Jag har haft jättebra sköterska på mvc men hon hade ingen koll alls på det som inte rörde förlossningen och barnets utveckling. De trodde jag hade en specialtillverkad barnvagn när jag kom med barnet i babyskyddet på barnvagnen. 

BVC-sköterskan frågade vad det var för tygskynke jag hade barnet i första gången vi gick dit. sjal hade hon ingen aning om vad det var. Så de får nog inte alltförmycket fortbildning kring dessa saker.  
  • CaCC
    t0va skrev 2010-11-20 19:03:21 följande:
    Många på bvc och mödravården verkar inte vara uppdaterade kring sånthär. Jag har haft jättebra sköterska på mvc men hon hade ingen koll alls på det som inte rörde förlossningen och barnets utveckling. De trodde jag hade en specialtillverkad barnvagn när jag kom med barnet i babyskyddet på barnvagnen. 

BVC-sköterskan frågade vad det var för tygskynke jag hade barnet i första gången vi gick dit. sjal hade hon ingen aning om vad det var. Så de får nog inte alltförmycket fortbildning kring dessa saker.  
    Ha ha. Ja de är inte alltid så kunniga om man säger så.
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?