• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • lillasmilla
    älskarlivet81 skrev 2010-11-21 21:20:20 följande:
    Fast enligt min körskolelärare ska inte någon ha vinterkläder på sig i bilen ens vid korta sträckor.Bilbältet tar inte på samma sättdå!
    Nä, sant. Jag har dock alltid jackan på mig om jag kör själv på natten (har sällan dottern i bilen på natten) och man kör på vägar som är glest trafikerade. 
    Min pappa har sagt att ja, bältet tar bättre, men du fryser ihjäl snabbare om du kör i diket...
    OM man skulle bli fastklämd eller liknande, eller det tar lång tid tills man blir hittad.
    Vågar inte annat..... 
  • Stinky

Vi brukar vara nakna i bilen. Folk stirrar när vi kliver ur, men hey! Säkerheten först! Cool

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-11-21 21:20:20 följande:
    Fast enligt min körskolelärare ska inte någon ha vinterkläder på sig i bilen ens vid korta sträckor.Bilbältet tar inte på samma sättdå!
    Var bor den körskoleläraren, skulle jag vilja veta?
    Min körskolelärare hade på sig oljerock på varje körskolelektion jag hade vintertid. Jag skulle vilja se den som klädde på sig och av sig varenda gång de skulle in i en bil som håller "värme" på -20, -30 grader. Eller kanske -10 om man nu har kupévärmare.
  • Cecci78
    k girl skrev 2010-11-21 20:48:58 följande:
    Men vad har ni för vinterkläder? Michelinutstyrslar? Min systerson är stor som en tre-fyraåring och har vinterkläder på sig i sin stol. Jag kan få in hela handen utan problem under bältet när det är max åtdraget på min ettåring utan ytterkläder, som är helt normalstor för sin ålder. Och jag vet faktiskt ingen här som klär av sina större barn annat än för långfärder?
    Just nu termobyxor o jacka från pop, men han är inte 3 utan 6 år (normallång men ganska smal) så det hade aldrig funkat med de kläderna på. Tar självklart av ytterkläder även på 3-åringen.
  • Cecci78
    k girl skrev 2010-11-21 22:06:17 följande:
    Var bor den körskoleläraren, skulle jag vilja veta?
    Min körskolelärare hade på sig oljerock på varje körskolelektion jag hade vintertid. Jag skulle vilja se den som klädde på sig och av sig varenda gång de skulle in i en bil som håller "värme" på -20, -30 grader. Eller kanske -10 om man nu har kupévärmare.
    Spelar det någon roll var han bor, han har ju rätt?

Läs gärna här
    http://www.ntf.se/Halland/default17196.asp

Bältet ska sitta innanför tjocka ytterplagg. Ju närmare kroppen, desto bättre. Öppna jackan så att bältet kommer innanför.

Det är ju bara så att det är säkrare att ha det så, sen får ju alla göra som de vill men jag förstår inte att man med vilje gör något som är sämre just när det gäller säkerheten i bil.
  • Cecci78

hehe, skulle inte varit något frågetecken efter förstå meningen utan ett utropstecken;)

• CaCC

Jag blir lite nyfiken på hur länge sedan det är ni tog körkort som har lärt sig att man absolut inte ska ha ytterkläder på sig i bilen?
    För jag har verkligen INGET minne av att jag fick lära mig det när jag tog körkort, då gjorde jag teorin vid två tillfällen eftersom jag tog två olika körkort.

• CaCC
    Cecci78 skrev 2010-11-21 22:59:49 följande:
    Spelar det någon roll var han bor, han har ju rätt?

Läs gärna här
    www.ntf.se/Halland/default17196.asp

Bältet ska sitta innanför tjocka ytterplagg. Ju närmare kroppen, desto bättre. Öppna jackan så att bältet kommer innanför.

Det är ju bara så att det är säkrare att ha det så, sen får ju alla göra som de vill men jag förstår inte att man med vilje gör något som är sämre just när det gäller säkerheten i bil.
    Men att öppna upp en jacka och att inte ha på sig någon jacka är ju rätt stor skillnad?
  • Cecci78
    CaCC skrev 2010-11-21 23:09:24 följande:
    Men att öppna upp en jacka och att inte ha på sig någon jacka är ju rätt stor skillnad?
    Jag utgick från att den där körläraren menade att det var ok att knäppa upp jackan för det blir ju samma sak när man drar bilens bälte under jackan då. Det blir inte riktigt lika bra om man har barnet i bakåtvänd stol o knäper upp jackan eftersom det är 5-punkts där men det är ju bättre än att ha jackan stängd.
  • CaCC
    Cecci78 skrev 2010-11-21 23:12:13 följande:
    Jag utgick från att den där körläraren menade att det var ok att knäppa upp jackan för det blir ju samma sak när man drar bilens bälte under jackan då. Det blir inte riktigt lika bra om man har barnet i bakåtvänd stol o knäper upp jackan eftersom det är 5-punkts där men det är ju bättre än att ha jackan stängd.
    Jag uppfattade som att körläraren menade att INGEN ska ha tjocka ytterkläder på sig.
    Hur menar du att det inte blir lika bra i en bakåtvänd stol med 5-punktsbälte? Det måste ju fungera lika bra där som i vanligt bälte. (Kan vara jag som är på tok för trött nu för att tänka )
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?