t0va skrev 2010-12-02 20:48:38 följande:
Kanske det, men det är ändå en avvägning man gör. Att frysa en kort stund medans man byter om eller ev. skadas värre om man krockar.
Vi pratar rätt så generellt, det är som sagt väldigt sällan så kallt att man inte kan åka i en fleeceoverall och ha filtar på där jag bor, dvs. i östergötland. Även uppe i norrland misstänker jag att det inte alltid är så svinkallt. När jag var i kiruna för 2år sedan så gick det bra att ta av tjocka jackan och åka i en tröja. Värmen i bilen kommer igång fort och med filtar så blev det varmt.
Sen kan det ju gå att ta av när man fått upp värmen, lite beroende på hur stora barnen är också. Men för större delen av landets befolkning så går det att ta av jacka när man åker i bilen.
Men som med allt annat så får man göra en riskbedömning.
Jag fryser med ytterkläderna på i bilen om jag sitter bak.
De senaste veckorna har vi haft en dygnsmedeltemp på ca -20 med -32 som kallast. Det innebär att det innan solen går upp (kl 9.30) ligger tempen på -24, -25 och ibland kallare. I och för sig är det ovanligt för att vara november, men rätt typiskt för januari-februari (som förra året snittade ett medel på över -30, -42 som kallast).
I vår nya bil med liten, snål motor ligger motortempen på runt 60-70 grader som högst när det är -20 grader. När min man kör till jobbet - 1,5 mil - hinner kupén aldrig nå upp till plusgrader. Nej, jag ser det inte som praktiskt möjligt att stå och klä på och av sig när man har flera ärenden - men däremot när man kör långt så att bilen hinner värmas upp och inte kylas ut mellan varven.
Sen tycker jag att det är sjukt lustigt att folk pratar om sina semestervistelser i Luleå och Kiruna som bevis för att det går alldeles utmärkt att sitta utan ytterkläder i bilen.