• k girl

    Ytterkläder i bilen?

    Jag har också hört det.

    Vi brukade ha på sonen en fleecejacka under hösten, men nu har vi en tunnare overall på honom. Det är inte aktuellt att gå in och ut ur en bil med honom när det är mellan -20 och -40 grader kallt ute helt enkelt. Det räcker med att stanna bilen några minuter så är den utkyld när det är så kallt.

  • k girl

    Men ni som har barnen ytterkläder, hur gör ni när det är under -20, -25 och ni har flera småärenden? Det är väl en sak när man kör långt och bilen blir varm, men när den hinner kylas ut mellan varven? Har ni i kupévärmaren överallt ni far?

  • k girl
    Cecci78 skrev 2010-11-20 17:33:08 följande:
    småärenden så går vi;)

    Dock brukar jag köra till dagis det tar ca 5 minuter och då har de fleecekläder, på väg till bilen har de jacka om det är så kallt men jag tar av den i bilen alternativt knäpper upp den o drar bältena innanför. Sen har de ullfiltar i bilen att ha över sig. Vi har ingen kupévärmare, dock kallgarage. Skulle inte våga ha dem med tjocka kläder under bältena!
    FrkJenny skrev 2010-11-20 17:51:32 följande:
    Ja, här är det sällan så kallt. Overall/termobyxor har vi egentligen bara på när vi ska vara ute länge, inte för småärenden...
    Filt i bilen är nog det bästa tipset. Fleece eller ännu hellre ull. Värms upp snabbt nog även om den är kall när man kommer in i bilen så länge barnet har sin kroppsvärme kvar.
    Jacka på till bilen och tas av innan "montering" och träs antingen på bakvänt över bältet eller läggs undan helt.
    Fleecebyxor eller termobyxor medtages kanske att ta på när man kliver ur för längre stunder utomhus om nödvändigt. Det är det sällan här.
    Vantar och mössa förstås.
    Värm en vetekudde eller liknande innan ni går ut till bilen, och lägg hos barnet så håller den även stolen lite varmare tills ni kommer tillbaka?
    Alltså, vi har ju filt trots att han har sin tunna overall på sig nu. Skulle vi gå ut och sätta oss i bilen nu är det -20 i den och det tar inte många minuter innan den blir lika kall om man till exempel går in och handlar. Man får ju räkna med minusgrader i bilen trots att kupévärmaren är igång. Jag ser liksom inte hur det skulle fungera rent praktiskt att börja klä av och på ett barn i tjugo- ner till trettiogradig kyla som vi har nu.
  • k girl

    Är det -30 har man minst på sig två lager kläder i regel. För min del brukar det räcka med kalsonger, men det beror lite på vad man gör. Ibland blir det ullkalsonger och termobyxor. Går jag ut - tvärt - för att sätta i motor- och kupévärmaren tar jag på mig kofta, vinterjacka, mössa och handskar och rejäla vinterskor. Åker vi någonstans har vi alltid med oss extrakläder, om och ifall bilen av någon anledning skulle bli stående. 


    Och jo, det kan bli varmt när man går i affären. Men oftast funkar det ju utmärkt bara att knäppa upp jackan, man gör ju inga jättelånga shoppingturer på IKEA direkt (och i så fall klär måtminstone jag av mig inomhus).

    Nun har vi en medeldygnstemperatur på -15. Det är november. Tänk hur det är i januari.

  • k girl
    Dr Mupp skrev 2010-11-21 00:10:50 följande:
    Fast smäller de och barnet slungas ur bilstolen pga overallen så hade nog de där minutrarna i kylan varit ett bättre alternativ,. En bil blir snabbt varm när den åker. fleeceoverall på barnet, mössa och vantar och en tjock filt/täcke så kan det vara lite kyligt men knappast så dett de får frysskador.

    När vi var hos farmor och farfar i Luleå så var det snorkallt men inga ytterkläder i bilen. Vi gick med jackan på från huset och satte oss i bilen. Tog av jackan, knäppte bilbältet och tog på oss jackan åt fel håll. Detta i 20-30 minus, ingen av oss förförs. 

    Våran nyföddabebis åkte hem i innerkläder och ett spjä'lsängstäcke över sig i babyskyddet. -25 ute. När vi tog in honom var han varm och go. Vi fick faktist lätta på täcket under färden eftersom han blev lite för varm.
    Ett babyskydd är ju ombonat och det förvarar man inomhus, så det kan jag lätt köpa. Vi klädde vår son väldigt lätt i babyskyddet. Men återigen ser jag inte att det skulle fungera att klä av och på i den kylan i vardagen och som du ser är det fler som bor här uppe som skriver samma sak.

    Hur många dödsolyckor har skett där barnet suttit i bakåtvänd bilbarnstol eller babyskydd?
  • k girl
    Cecci78 skrev 2010-11-21 20:32:08 följande:

    För större barn måste man ju dessutom ta av ytterkläderna, det finns inga selar i bilstolarna som är så stora att de kan träs över vinterkläderna, inte för oss iaf och jag har en långsmal pojk som är ganska "spinkig".


    Men vad har ni för vinterkläder? Michelinutstyrslar? Min systerson är stor som en tre-fyraåring och har vinterkläder på sig i sin stol. Jag kan få in hela handen utan problem under bältet när det är max åtdraget på min ettåring utan ytterkläder, som är helt normalstor för sin ålder. Och jag vet faktiskt ingen här som klär av sina större barn annat än för långfärder?
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-11-21 21:20:20 följande:
    Fast enligt min körskolelärare ska inte någon ha vinterkläder på sig i bilen ens vid korta sträckor.Bilbältet tar inte på samma sättdå!
    Var bor den körskoleläraren, skulle jag vilja veta?
    Min körskolelärare hade på sig oljerock på varje körskolelektion jag hade vintertid. Jag skulle vilja se den som klädde på sig och av sig varenda gång de skulle in i en bil som håller "värme" på -20, -30 grader. Eller kanske -10 om man nu har kupévärmare.
  • k girl
    Cecci78 skrev 2010-11-21 22:59:49 följande:
    Spelar det någon roll var han bor, han har ju rätt?

    Läs gärna här
    www.ntf.se/Halland/default17196.asp

    Bältet ska sitta innanför tjocka ytterplagg. Ju närmare kroppen, desto bättre. Öppna jackan så att bältet kommer innanför.

    Det är ju bara så att det är säkrare att ha det så, sen får ju alla göra som de vill men jag förstår inte att man med vilje gör något som är sämre just när det gäller säkerheten i bil.
    Det må vara att han har rätt, men jag sätter varken min son eller mig själv i en bil utan ytterkläder (och extra ytterkläder nerpackade)  när det är, som nu, -25 eller kallare. Det är också en säkerhetsfråga; vi har mycket vilt på vägarna och den vanligaste olyckan här är halk- och viltolyckor och vägarna är inte vältrafikerade. Den som säger att man inte ska ha ytterkläder på i bilen lever inte i samma verklighet som det jag och min familj lever i. 

    Det finns de, som tar av sig jackor och kappor i bilen, vilket jag inte vill rekommendera.
    Anledningen till detta är följande: Du sitter i bilen utan ytterkläder och det råkar vara kallt ute
    och det inträffar en olycka. Du själv kan inte ta dig ur bilen och det blir fort kallt inne i kupén.
    Du kan inte få kontakt för att skaffa hjälp och det är lite trafik på vägen och du kanske får sitta
    i flera timmar innan hjälp kommer. Då är det viktigt, att du har dina ytterkläder på dig, så att
    du håller värmen så bra som möjligt. (trafiknyktert.se)
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 10:52:47 följande:
    Allt är relativt:) När vi får bara några minusgrader här nere så är det riktigt riktigt kallt p.g.a. luftfuktigheten. 
    Det där är en myt. Jag citerar SMHI:

    Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

    Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

    I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.

  • k girl
    Stinky skrev 2010-11-22 11:47:34 följande:
    Den där artikeln i AB orsakade ju en hel del protester, och vad jag minns så fick SMHI äta upp det där påståendet.
    Well, jag kan garantera dig att du får frostskador snabbare i -20 i Norrland än vad du får vid ett vindfritt -5 i Malmö... Det där är klippt från smhi:s sida och är aktuell information.
  • k girl
    t0va skrev 2010-11-22 14:22:37 följande:
    Fast när det gäller att frysa till döds så resonerar jag så att en jacka kan göra skillnaden på om jag kan ta mig ur bilen och larma eller om jag slås medvetslös för att bältet inte tar ordentligt. Sen är risken att krocka där ingen ser mig, jag inte kan larma och det är svinkallt liten. Men då bor jag inte i Norrland och kör sällan på små grusvägar. 

    Tar jag mig ur bilen så har jag filtar och kläder ifall det är kallt, men alla får komma fram till sitt egna beslut.  
    Man behöver ju iofs inte slås medvetslös för att fastna. Visst är det speciellt att bo här, med allt vad det innebär av noll täckning under långa sträckor, liten trafik, och kylan. Jag tycker bara hela den här "OMG, tar ni inte av er kläderna, gud tänker ni inte på säkerheten???"-attityden är väldigt trist.
  • k girl
    Stinky skrev 2010-11-22 17:48:16 följande:
    Ja, vinden gör helt klart sitt i den här frågan. Det är därför jag menar att man inte kan påstå att det är en myt att vintern känns råare ut mot kusten än inlandet. Det blåser ju mer här, och blåsten gör att det känns kallare. Gradantalet kan vara lika, men upplevas olika p.g.a. olika väderförhållanden.
    Fast det handlar ju inte om upplevd kyla, utan om köldeffekten - med blåst blir det kallare än om det är vindstilla. Alltså kan nollgradigt i realiteten vara många minusgrader om det blåser storm.
  • k girl
    elinville skrev 2010-12-02 18:13:21 följande:
    Hej! Elins man Viktor här. Jag arbetar på akutmottagning och vill bara förtydliga att risken i att ha ytterkläder på sig inte handlar om att man (barnet) ska glida ur bältet. Risken är den acceleration det blir mellan kroppen och bältet. Kroppen slungas ju, om än bara en cm, mot bältet istället för att, om det sitter hårt mot tunna kläder, hålla fast kroppen. Det blir dubbelt våld mot kroppen och ökar risken för interna skador på organ. Samma sak gäller för vuxna. Av med jackan och spänn åt bältet! Att ha en filt eller overallen liggande ovanpå barnet kan ju lösa de flesta problem med kyla. Och ha alltid gott om varma kläder och filtar med i bilen vid händelse av haveri.
    Hejhej!
    Viktor
    Och jag undrar fortfarande i vilken värld man lever om man tror att ytterkläder liggande ovanpå en hjälper när bilen håller femton-tjugo minusgrader med kupévärmare och man klär av och på sig i trettiogradig kyla.
  • k girl
    t0va skrev 2010-12-02 20:12:01 följande:
    fast om du läser noga så står det "Att ha en filt eller overallen liggande ovanpå barnet kan ju lösa de flesta problem med kyla." Det är ju inte alltid -30 grader ute. Vi var ute och åkte idag, var nog runt -10 och det gick jättebra att barnet fick filtar över sig. Men här blir det sällan -30 grader. När det är så då får man väl göra en annan bedömning om man inte kan få bilen varm innan man åker eller ska ut och gå. 
    "de flesta problem med kyla" tolkar då jag som "de flesta problem som kyla kan åstadkomma" och inte "de flesta temperaturer".
  • k girl
    t0va skrev 2010-12-02 20:48:38 följande:
    Kanske det, men det är ändå en avvägning man gör. Att frysa en kort stund medans man byter om eller ev. skadas värre om man krockar. 

    Vi pratar rätt så generellt, det är som sagt väldigt sällan så kallt att man inte kan åka i en fleeceoverall och ha filtar på där jag bor, dvs. i östergötland. Även uppe i norrland misstänker jag att det inte alltid är så svinkallt. När jag var i kiruna för 2år sedan så gick det bra att ta av tjocka jackan och åka i en tröja. Värmen i bilen kommer igång fort och med filtar så blev det varmt.

    Sen kan det ju gå att ta av när man fått upp värmen, lite beroende på hur stora barnen är också. Men för större delen av landets befolkning så går det att ta av jacka när man åker i bilen.

    Men som med allt annat så får man göra en riskbedömning.  
    Jag fryser med ytterkläderna på i bilen om jag sitter bak.
    De senaste veckorna har vi haft en dygnsmedeltemp på ca -20 med -32 som kallast. Det innebär att det innan solen går upp (kl 9.30) ligger tempen på -24, -25 och ibland kallare. I och för sig är det ovanligt för att vara november, men rätt typiskt för januari-februari (som förra året snittade ett medel på över -30, -42 som kallast).

    I vår nya bil med liten, snål motor ligger motortempen på runt 60-70 grader som högst när det är -20 grader. När min man kör till jobbet - 1,5 mil - hinner kupén aldrig nå upp till plusgrader. Nej, jag ser det inte som praktiskt möjligt att stå och klä på och av sig när man har flera ärenden - men däremot när man kör långt så att bilen hinner värmas upp och inte kylas ut mellan varven.

    Sen tycker jag att det är sjukt lustigt att folk pratar om sina semestervistelser i Luleå och Kiruna som bevis för att det går alldeles utmärkt att sitta utan ytterkläder i bilen.
  • k girl
    t0va skrev 2010-12-02 22:31:38 följande:
    Känns som om du fånar dig. Jag skriver ju att man får anpassa sig efter vädret och göra avvägningar. Men det är INTE minus 30grader året om även uppe i norrland. När vi var där så gick det bra att ta av jackan och åka ändå. Men jag antog att du förstod att det var min upplevelse då, bara för att det gick då så betyder det ju inte att det går alltid. 

    Du får göra som du vill men inse att de råd som finns är av en orsak, risken att skadas ÄR större om man har tjocka kläder på sig. Oavsett om det är smidigast eller inte så är verkligheten så. Råden som finns kan inte ta hänsyn till att en del av landets befolkning under några månder inte kan följa dessa råd. Jag antar att många som bor där det är svinkallt har kupevärmare eller garage, och om man åker längre sträckor kanske kan ta av efter en stund.

    När det varit svinkallt och vi har haft bilen ståendes ute hos släktingar så har vi lånat deras stora värmefläkt och ställt i bilen då har det blivit varmt och skönt även i många minusgrader men så kan man knappast göra hela tiden. 

     
    Ja, jag fånar mig lite. Jag tycker nämligen att det är ganska märkligt med utsagor som "när vi var i Abisko... då tog vi av oss jackorna och vi frös då inte", liksom för att säga att "går det för oss borde det ju gå för er". Och ja, jag inser givetvis att det är bättre att åka utan ytterkläderna på än med, det är heller inte fråga om det. Vad jag har svårt för, det är den här attityden som bland annat du har visat i tråden. Du frågar till exempel:

    vad är viktigast att sitta skönt och varmt eller överleva en krasch? När det varit som kallast och vi inte haft bilen i garaget så har han fått ha en tunn fleeceoverall på sig om vi nu inte haft kupevärmaren igång för då blir det varm och skönt ändå.

    Ja, jag tycker att ett sådant uttalande inte riktigt tyder på att man har tänkt längre än till den egna bildörren, så att säga.
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?