• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • t0va

Är samma för vuxna, man ska inte ha tjocka jackor på sig, jag tar nästan alltid av mig jackan när jag åker bil med sonen som är 3månader så har vi oftast ingen overall på utan bara en tröja och sen filtar över och bäddar ner honom i vagnen. Är så sällan som vi stannar med bilen för att vara ute länge,när vi handlar så blir det från garage till garage och där är det inte så kallt att det behövs overall. 

• saltflingan

Förutsatt att det inte är en väldigt kort resa så har sonen aldrig ytterkläder på sig i bilen (han är 1 år). Han är så varm av sig att han skulle få värmeslag då så även om det inte var för säkerheten så skulle han inte ha ytterkläder på sig iaf.

Samma för oss vuxna, vi tar av oss jackorna eller så lyfter jag bort den så att bältet löper närmast kroppen och jackan utanpå det.

• Ensam8101

Men hjälp så krångligt det låter...... Självklart om vi åker långt så tar vi av oss men det är för värmen. Har inte heller hört detta innan. Men jag kan ju inte ta av alla tre barnens overaller varje gång vi skall åka bil?

• bambigirl

Såg en lösning en gång som jag tycker funkar. Öppna overallens dragkedja. Dra overallen åt sidan och fäst bältet så att bältet blir dikt an mot höft och axlar. Ännu bättre blir det med jacka då man tom kan knäppa jackan över bältet när man knäppt det.

• Cecci78

Ja jag har hört det innan. Jag tar aldrig på barnen overall i bilen, den tar vi med till dagis. I bilen har de fleecekläder och sedan filt över sig om det blir kallt. Är det riktigt kallt så får de ha jacka till bilen som vi tar av sedan, lilla kan jag bära insvept i en filt:) klart det är lite bökigare men då får det vara det. Stora skulle aldrig få stolens sele runt sig med vinterkläder.

• Queenie70

Nej, det visste jag inte, och inte heller känns det troligt att jag kommer att följa det råden, och sätta min unge i en bil där det är minusgrader utan ytterkläder.

• CaCC
    bambigirl skrev 2010-11-19 23:05:51 följande:
    Såg en lösning en gång som jag tycker funkar. Öppna overallens dragkedja. Dra overallen åt sidan och fäst bältet så att bältet blir dikt an mot höft och axlar. Ännu bättre blir det med jacka då man tom kan knäppa jackan över bältet när man knäppt det.
    Den idén dök upp i mitt trötta huvud när jag funderat över detta en stund. Så måste ju fungera.
  • CaCC
    Queenie70 skrev 2010-11-19 23:14:59 följande:
    Nej, det visste jag inte, och inte heller känns det troligt att jag kommer att följa det råden, och sätta min unge i en bil där det är minusgrader utan ytterkläder.
    Nej, det känns inte så lockande.
  • t0va
    Cecci78 skrev 2010-11-19 23:13:12 följande:
    Titta på detta klipp

">

" target="_blank">

Jättebra film som visar hur det kan bli. Är som med allt annat vad är viktigast att sitta skönt och varmt eller överleva en krasch? När det varit som kallast och vi inte haft bilen i garaget så har han fått ha en tunn fleeceoverall på sig om vi nu inte haft kupevärmaren igång för då blir det varm och skönt ändå. 
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?