• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • elinville

Hej! Elins man Viktor här. Jag arbetar på akutmottagning och vill bara förtydliga att risken i att ha ytterkläder på sig inte handlar om att man (barnet) ska glida ur bältet. Risken är den acceleration det blir mellan kroppen och bältet. Kroppen slungas ju, om än bara en cm, mot bältet istället för att, om det sitter hårt mot tunna kläder, hålla fast kroppen. Det blir dubbelt våld mot kroppen och ökar risken för interna skador på organ. Samma sak gäller för vuxna. Av med jackan och spänn åt bältet! Att ha en filt eller overallen liggande ovanpå barnet kan ju lösa de flesta problem med kyla. Och ha alltid gott om varma kläder och filtar med i bilen vid händelse av haveri.
    Hejhej!
    Viktor

Maja 0707, Malte 1002
  • k girl
    elinville skrev 2010-12-02 18:13:21 följande:
    Hej! Elins man Viktor här. Jag arbetar på akutmottagning och vill bara förtydliga att risken i att ha ytterkläder på sig inte handlar om att man (barnet) ska glida ur bältet. Risken är den acceleration det blir mellan kroppen och bältet. Kroppen slungas ju, om än bara en cm, mot bältet istället för att, om det sitter hårt mot tunna kläder, hålla fast kroppen. Det blir dubbelt våld mot kroppen och ökar risken för interna skador på organ. Samma sak gäller för vuxna. Av med jackan och spänn åt bältet! Att ha en filt eller overallen liggande ovanpå barnet kan ju lösa de flesta problem med kyla. Och ha alltid gott om varma kläder och filtar med i bilen vid händelse av haveri.
    Hejhej!
    Viktor
    Och jag undrar fortfarande i vilken värld man lever om man tror att ytterkläder liggande ovanpå en hjälper när bilen håller femton-tjugo minusgrader med kupévärmare och man klär av och på sig i trettiogradig kyla.
  • t0va
    k girl skrev 2010-12-02 19:20:48 följande:
    Och jag undrar fortfarande i vilken värld man lever om man tror att ytterkläder liggande ovanpå en hjälper när bilen håller femton-tjugo minusgrader med kupévärmare och man klär av och på sig i trettiogradig kyla.
    fast om du läser noga så står det "Att ha en filt eller overallen liggande ovanpå barnet kan ju lösa de flesta problem med kyla." Det är ju inte alltid -30 grader ute. Vi var ute och åkte idag, var nog runt -10 och det gick jättebra att barnet fick filtar över sig. Men här blir det sällan -30 grader. När det är så då får man väl göra en annan bedömning om man inte kan få bilen varm innan man åker eller ska ut och gå. 
  • k girl
    t0va skrev 2010-12-02 20:12:01 följande:
    fast om du läser noga så står det "Att ha en filt eller overallen liggande ovanpå barnet kan ju lösa de flesta problem med kyla." Det är ju inte alltid -30 grader ute. Vi var ute och åkte idag, var nog runt -10 och det gick jättebra att barnet fick filtar över sig. Men här blir det sällan -30 grader. När det är så då får man väl göra en annan bedömning om man inte kan få bilen varm innan man åker eller ska ut och gå. 
    "de flesta problem med kyla" tolkar då jag som "de flesta problem som kyla kan åstadkomma" och inte "de flesta temperaturer".
  • t0va
    k girl skrev 2010-12-02 20:18:36 följande:
    "de flesta problem med kyla" tolkar då jag som "de flesta problem som kyla kan åstadkomma" och inte "de flesta temperaturer".
    Kanske det, men det är ändå en avvägning man gör. Att frysa en kort stund medans man byter om eller ev. skadas värre om man krockar. 

Vi pratar rätt så generellt, det är som sagt väldigt sällan så kallt att man inte kan åka i en fleeceoverall och ha filtar på där jag bor, dvs. i östergötland. Även uppe i norrland misstänker jag att det inte alltid är så svinkallt. När jag var i kiruna för 2år sedan så gick det bra att ta av tjocka jackan och åka i en tröja. Värmen i bilen kommer igång fort och med filtar så blev det varmt.

Sen kan det ju gå att ta av när man fått upp värmen, lite beroende på hur stora barnen är också. Men för större delen av landets befolkning så går det att ta av jacka när man åker i bilen.

Men som med allt annat så får man göra en riskbedömning.  
  • k girl
    t0va skrev 2010-12-02 20:48:38 följande:
    Kanske det, men det är ändå en avvägning man gör. Att frysa en kort stund medans man byter om eller ev. skadas värre om man krockar. 

Vi pratar rätt så generellt, det är som sagt väldigt sällan så kallt att man inte kan åka i en fleeceoverall och ha filtar på där jag bor, dvs. i östergötland. Även uppe i norrland misstänker jag att det inte alltid är så svinkallt. När jag var i kiruna för 2år sedan så gick det bra att ta av tjocka jackan och åka i en tröja. Värmen i bilen kommer igång fort och med filtar så blev det varmt.

Sen kan det ju gå att ta av när man fått upp värmen, lite beroende på hur stora barnen är också. Men för större delen av landets befolkning så går det att ta av jacka när man åker i bilen.

Men som med allt annat så får man göra en riskbedömning.  
    Jag fryser med ytterkläderna på i bilen om jag sitter bak.
    De senaste veckorna har vi haft en dygnsmedeltemp på ca -20 med -32 som kallast. Det innebär att det innan solen går upp (kl 9.30) ligger tempen på -24, -25 och ibland kallare. I och för sig är det ovanligt för att vara november, men rätt typiskt för januari-februari (som förra året snittade ett medel på över -30, -42 som kallast).

I vår nya bil med liten, snål motor ligger motortempen på runt 60-70 grader som högst när det är -20 grader. När min man kör till jobbet - 1,5 mil - hinner kupén aldrig nå upp till plusgrader. Nej, jag ser det inte som praktiskt möjligt att stå och klä på och av sig när man har flera ärenden - men däremot när man kör långt så att bilen hinner värmas upp och inte kylas ut mellan varven.

Sen tycker jag att det är sjukt lustigt att folk pratar om sina semestervistelser i Luleå och Kiruna som bevis för att det går alldeles utmärkt att sitta utan ytterkläder i bilen.
  • Cecci78
    CaCC skrev 2010-11-22 19:39:31 följande:

Jag satte min dotter så i dag i stolen. Öppnade upp jackan och det gick alldeles utmärkt.

jo det är ju bättre än att ha jackan knäppt men man kommer ju inte ifrån att om jackan är på barnet så drar man bältet delvis över jackan uppe vid axlarna, jackan sitter ju på kroppen uppe vid axlarna där man drar bältet
  • t0va
    k girl skrev 2010-12-02 21:03:18 följande:
    Jag fryser med ytterkläderna på i bilen om jag sitter bak.
    De senaste veckorna har vi haft en dygnsmedeltemp på ca -20 med -32 som kallast. Det innebär att det innan solen går upp (kl 9.30) ligger tempen på -24, -25 och ibland kallare. I och för sig är det ovanligt för att vara november, men rätt typiskt för januari-februari (som förra året snittade ett medel på över -30, -42 som kallast).

I vår nya bil med liten, snål motor ligger motortempen på runt 60-70 grader som högst när det är -20 grader. När min man kör till jobbet - 1,5 mil - hinner kupén aldrig nå upp till plusgrader. Nej, jag ser det inte som praktiskt möjligt att stå och klä på och av sig när man har flera ärenden - men däremot när man kör långt så att bilen hinner värmas upp och inte kylas ut mellan varven.

Sen tycker jag att det är sjukt lustigt att folk pratar om sina semestervistelser i Luleå och Kiruna som bevis för att det går alldeles utmärkt att sitta utan ytterkläder i bilen.
    Känns som om du fånar dig. Jag skriver ju att man får anpassa sig efter vädret och göra avvägningar. Men det är INTE minus 30grader året om även uppe i norrland. När vi var där så gick det bra att ta av jackan och åka ändå. Men jag antog att du förstod att det var min upplevelse då, bara för att det gick då så betyder det ju inte att det går alltid. 

Du får göra som du vill men inse att de råd som finns är av en orsak, risken att skadas ÄR större om man har tjocka kläder på sig. Oavsett om det är smidigast eller inte så är verkligheten så. Råden som finns kan inte ta hänsyn till att en del av landets befolkning under några månder inte kan följa dessa råd. Jag antar att många som bor där det är svinkallt har kupevärmare eller garage, och om man åker längre sträckor kanske kan ta av efter en stund.

När det varit svinkallt och vi har haft bilen ståendes ute hos släktingar så har vi lånat deras stora värmefläkt och ställt i bilen då har det blivit varmt och skönt även i många minusgrader men så kan man knappast göra hela tiden. 

• cloudberry79
    t0va skrev 2010-12-02 22:31:38 följande:
    Känns som om du fånar dig. Jag skriver ju att man får anpassa sig efter vädret och göra avvägningar. Men det är INTE minus 30grader året om även uppe i norrland. När vi var där så gick det bra att ta av jackan och åka ändå. Men jag antog att du förstod att det var min upplevelse då, bara för att det gick då så betyder det ju inte att det går alltid. 

Du får göra som du vill men inse att de råd som finns är av en orsak, risken att skadas ÄR större om man har tjocka kläder på sig. Oavsett om det är smidigast eller inte så är verkligheten så. Råden som finns kan inte ta hänsyn till att en del av landets befolkning under några månder inte kan följa dessa råd. Jag antar att många som bor där det är svinkallt har kupevärmare eller garage, och om man åker längre sträckor kanske kan ta av efter en stund.

När det varit svinkallt och vi har haft bilen ståendes ute hos släktingar så har vi lånat deras stora värmefläkt och ställt i bilen då har det blivit varmt och skönt även i många minusgrader men så kan man knappast göra hela tiden. 

På sommaren åker vi såklart inte i overall, men just nu när det är -25 varje dag, så blir det ju kallt. Vi har visserligen kupevärmare, men bara hemma, inte på jobbet eller förskolan. Så när vi ska hem är det lika kallt i bilen som ute.
    If you love me - please don't feed me!
  • elinville
    k girl skrev 2010-12-02 19:20:48 följande:
    Den riktiga Elin här

Man får ju väga fördelar och nackdelar mot varandra. Är risken att dö större av nedkylning än av inre organskador så får man ju åka med kläder på sig.  Så är det ju med allt, man får väga saker och ting emot varandra. Men fakta är att det är farligare att krocka med kläder under bältet än utan kläder under bältet. Men sen ska man ju inte dö på kuppen av nedkylning UTAN att man krocka...då känns ju den säkerhetsandordningen rätt meningslös. Men det känns rätt onödigt att påpeka...
    Maja 0707, Malte 1002
  • k girl
    t0va skrev 2010-12-02 22:31:38 följande:

Ja, jag fånar mig lite. Jag tycker nämligen att det är ganska märkligt med utsagor som "när vi var i Abisko... då tog vi av oss jackorna och vi frös då inte", liksom för att säga att "går det för oss borde det ju gå för er". Och ja, jag inser givetvis att det är bättre att åka utan ytterkläderna på än med, det är heller inte fråga om det. Vad jag har svårt för, det är den här attityden som bland annat du har visat i tråden. Du frågar till exempel:

vad är viktigast att sitta skönt och varmt eller överleva en krasch? När det varit som kallast och vi inte haft bilen i garaget så har han fått ha en tunn fleeceoverall på sig om vi nu inte haft kupevärmaren igång för då blir det varm och skönt ändå.

Ja, jag tycker att ett sådant uttalande inte riktigt tyder på att man har tänkt längre än till den egna bildörren, så att säga.
  • CaCC
    Cecci78 skrev 2010-12-02 22:15:00 följande:
    jo det är ju bättre än att ha jackan knäppt men man kommer ju inte ifrån att om jackan är på barnet så drar man bältet delvis över jackan uppe vid axlarna, jackan sitter ju på kroppen uppe vid axlarna där man drar bältet
    Givetvis är jackan där åndå, men vår dotter är än så länge inte så lång så bältet går inte nerifrån och upp över axeln (hoppas du förstår vad jag menar) och därför så blir det inte så mycket jacka mellan bälte och axel.
    Vi har även mycket lager på lager eftersom det håller värme bäst ska man ta av alla lager för att åka till ICA på andra sidan stan och handla så är det lite onödigt. Visst, vi kan krocka även på den sträckan, men det är för kallt i bilen när det är neråt 10-15 minus eller kallare och vi har inte möjlighet att ha kupévärmare i bilen.
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?