• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • Stinky
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 10:48:40 följande:
    Jag bor i Malmö och här händer det olyckor nästan dagligen på E22 t.ex. och inne i stan händer det flera gånger/vecka också.
    Men om du tänker på trafikflödet, är kanske inte statistiken särskilt stor, trots allt? Dessutom är väl inte risken för en kall och snöig vinter särskilt stor i Skåne jämfört med resten av Sverige?
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • älskarlivet81
    Stinky skrev 2010-11-22 10:50:59 följande:
    Men om du tänker på trafikflödet, är kanske inte statistiken särskilt stor, trots allt? Dessutom är väl inte risken för en kall och snöig vinter särskilt stor i Skåne jämfört med resten av Sverige?
    Allt är relativt:) När vi får bara några minusgrader här nere så är det riktigt riktigt kallt p.g.a. luftfuktigheten. 
  • älskarlivet81
    Stinky skrev 2010-11-22 10:50:59 följande:
    Men jag tog mitt körkort i Västergötland och det var där jag lärde mig att jackan helst ska vara av p.g.a. säkerheten.
  • Stinky
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 10:52:47 följande:
    Allt är relativt:) När vi får bara några minusgrader här nere så är det riktigt riktigt kallt p.g.a. luftfuktigheten. 
    Vi har det väldigt kallt och bitigt här i Sthlm när det blir vinter. Detta också p.g.a. luftfuktigheten. Jag har bott i Norrland en sväng, och där kändes inte vintern alls lika jävlig.

Jag är helt övertygad om att om man låter det sunda förnuftet gälla istället för rädsla, så flyter livet fram på ett mkt lugnare sätt. Risken att vara med i en bilolycka är liten, och risken att vinterkläderna skulle bli en dödsfälla är minimal. Man kan dö av att få en morotsbit i vrångstrupen också om man har maximal otur.

Jag skulle aldrig sätta mitt barn i en kall bil utan vinterkläder. Då anpassar jag hellre AC:n efter hur vi är klädda i bilen. Gör vi långkörningar, åker givetvis ytterkläderna av. Men inte när vi åker korta turer som man så ofta gör vid stadskörning. 
  • älskarlivet81
    Stinky skrev 2010-11-22 11:00:53 följande:
    Vi har det väldigt kallt och bitigt här i Sthlm när det blir vinter. Detta också p.g.a. luftfuktigheten. Jag har bott i Norrland en sväng, och där kändes inte vintern alls lika jävlig.

Jag är helt övertygad om att om man låter det sunda förnuftet gälla istället för rädsla, så flyter livet fram på ett mkt lugnare sätt. Risken att vara med i en bilolycka är liten, och risken att vinterkläderna skulle bli en dödsfälla är minimal. Man kan dö av att få en morotsbit i vrångstrupen också om man har maximal otur.

Jag skulle aldrig sätta mitt barn i en kall bil utan vinterkläder. Då anpassar jag hellre AC:n efter hur vi är klädda i bilen. Gör vi långkörningar, åker givetvis ytterkläderna av. Men inte när vi åker korta turer som man så ofta gör vid stadskörning. 
    Fast vår värme i bilen kommer nästan direkt så vårt barn riskerar inte att sitta i en kall bil.Handlar mer om att jag inte kommer ha overall på henne utan sätta henne med lite tjockare tröja istället.

Jag är inte rädd för att vara med i en trafikolycka trots att jag varit med om flera stycken, men kan man minimera risken att skadas allvarligt OM man krockar så gör jag det. 
  • k girl
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 10:52:47 följande:
    Det där är en myt. Jag citerar SMHI:

Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.

• älskarlivet81
    k girl skrev 2010-11-22 11:03:20 följande:

Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.

Kanske är så, men det känns alltid så mycket kallare här nere än vad det gjorde när jag bodde i mellersta Sverige trots att jag har samma kläder på mig..
  • Stinky
    k girl skrev 2010-11-22 11:03:20 följande:

Den där artikeln i AB orsakade ju en hel del protester, och vad jag minns så fick SMHI äta upp det där påståendet.
  • Cecci78
    CaCC skrev 2010-11-21 23:15:57 följande:
    Jag uppfattade som att körläraren menade att INGEN ska ha tjocka ytterkläder på sig.
    Hur menar du att det inte blir lika bra i en bakåtvänd stol med 5-punktsbälte? Det måste ju fungera lika bra där som i vanligt bälte. (Kan vara jag som är på tok för trött nu för att tänka )
    Nej där kommer ju selen ut uppe vid axlarna och där kommer de över jackan och likaså är det lite svårt att få de som kommer från sidorna vid höften att ligga utanför jackan, det är lättare med ett 3-punktsbälte.
  • k girl
    Stinky skrev 2010-11-22 11:47:34 följande:
    Den där artikeln i AB orsakade ju en hel del protester, och vad jag minns så fick SMHI äta upp det där påståendet.
    Well, jag kan garantera dig att du får frostskador snabbare i -20 i Norrland än vad du får vid ett vindfritt -5 i Malmö... Det där är klippt från smhi:s sida och är aktuell information.
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?