• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • lunah
    Stinky skrev 2010-11-21 22:00:54 följande:
    Vi brukar vara nakna i bilen. Folk stirrar när vi kliver ur, men hey! Säkerheten först! Cool
    Fler borde vara så säkerhetsmedvetna som ni!
  • k girl
    Cecci78 skrev 2010-11-21 22:59:49 följande:
    Spelar det någon roll var han bor, han har ju rätt?

Läs gärna här
    www.ntf.se/Halland/default17196.asp

Bältet ska sitta innanför tjocka ytterplagg. Ju närmare kroppen, desto bättre. Öppna jackan så att bältet kommer innanför.

Det är ju bara så att det är säkrare att ha det så, sen får ju alla göra som de vill men jag förstår inte att man med vilje gör något som är sämre just när det gäller säkerheten i bil.
    Det må vara att han har rätt, men jag sätter varken min son eller mig själv i en bil utan ytterkläder (och extra ytterkläder nerpackade)  när det är, som nu, -25 eller kallare. Det är också en säkerhetsfråga; vi har mycket vilt på vägarna och den vanligaste olyckan här är halk- och viltolyckor och vägarna är inte vältrafikerade. Den som säger att man inte ska ha ytterkläder på i bilen lever inte i samma verklighet som det jag och min familj lever i. 

Det finns de, som tar av sig jackor och kappor i bilen, vilket jag inte vill rekommendera.
    Anledningen till detta är följande: Du sitter i bilen utan ytterkläder och det råkar vara kallt ute
    och det inträffar en olycka. Du själv kan inte ta dig ur bilen och det blir fort kallt inne i kupén.
    Du kan inte få kontakt för att skaffa hjälp och det är lite trafik på vägen och du kanske får sitta
    i flera timmar innan hjälp kommer. Då är det viktigt, att du har dina ytterkläder på dig, så att
    du håller värmen så bra som möjligt. (trafiknyktert.se)
  • älskarlivet81
    k girl skrev 2010-11-21 22:06:17 följande:
    Var bor den körskoleläraren, skulle jag vilja veta?
    Min körskolelärare hade på sig oljerock på varje körskolelektion jag hade vintertid. Jag skulle vilja se den som klädde på sig och av sig varenda gång de skulle in i en bil som håller "värme" på -20, -30 grader. Eller kanske -10 om man nu har kupévärmare.
    Det spelar ingen roll var den körläraren bor.
    CaCC skrev 2010-11-21 23:07:08 följande:
    Jag blir lite nyfiken på hur länge sedan det är ni tog körkort som har lärt sig att man absolut inte ska ha ytterkläder på sig i bilen?
    För jag har verkligen INGET minne av att jag fick lära mig det när jag tog körkort, då gjorde jag teorin vid två tillfällen eftersom jag tog två olika körkort.
    Jag tog körkort 2003.
    CaCC skrev 2010-11-21 23:15:57 följande:
    Jag uppfattade som att körläraren menade att INGEN ska ha tjocka ytterkläder på sig.
    Hur menar du att det inte blir lika bra i en bakåtvänd stol med 5-punktsbälte? Det måste ju fungera lika bra där som i vanligt bälte. (Kan vara jag som är på tok för trött nu för att tänka )
    Vet inte hur läraren hade ställt sig till att man knäpptupp jackan, det borde ju ta ganska bra då i alla fall. Jag tog dock alltid av mig jackan och gör det fortfarande. Tycker inte jag kan röra mig om jag kör bil med jacka på.

Vår bebis kommer dock inte få ha overall på sig i bilbarnstolen.

• vittra

Skulle fortfarande vilja veta det någon innan också undrade, hur många som skadas (eller dör) i trafiken för att man har ytterkläder på sig? Uppenbarligen tycker de som nu ändå känner till detta här i norrland att säkerhetsrisken inte är så pass stor att det är värt att kränga av och på kläderna hela tiden alternativt krångla med att dra bilbälten innanför, men jag tror att de allra flesta aldrig ens hört talas om det. Jag har heller inte hört nåt om det på körskolan och precis som alla andra människor här så har även körlärarna ytterkläderna på sig i bilarna. Det verkar ju heller inte ha något med årtalet att göra, jag tog körkort för närmare 10 år sen medan flera av mina vänner bara haft körkort något år och de har ju också ytterkläderna på förutom om de ska på längre resor.

• vittra
    k girl skrev 2010-11-22 08:04:21 följande:
    Det finns de, som tar av sig jackor och kappor i bilen, vilket jag inte vill rekommendera.
    Anledningen till detta är följande: Du sitter i bilen utan ytterkläder och det råkar vara kallt ute
    och det inträffar en olycka. Du själv kan inte ta dig ur bilen och det blir fort kallt inne i kupén.
    Du kan inte få kontakt för att skaffa hjälp och det är lite trafik på vägen och du kanske får sitta
    i flera timmar innan hjälp kommer. Då är det viktigt, att du har dina ytterkläder på dig, så att
    du håller värmen så bra som möjligt. (trafiknyktert.se)
    Låter mer logiskt, risken att frysa ihjäl känns mer överhängande än att man dör för att man har jacka på sig
  • älskarlivet81

Ja, bor man i Norrland och kör på ödsliga vägar så förstår jag att man behåller jackan på.. Jag kör mest i stan och på trafikerade motorvägar och här är risken större att man krockar, men då finns det alltid någon i närheten.

• Stinky
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 09:29:10 följande:
    Ja, bor man i Norrland och kör på ödsliga vägar så förstår jag att man behåller jackan på.. Jag kör mest i stan och på trafikerade motorvägar och här är risken större att man krockar, men då finns det alltid någon i närheten.
    Risken att krocka på en motorväg är minimal. Singelolyckor på landsvägar är vanligare än krockar bilar emellan.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • älskarlivet81
    Stinky skrev 2010-11-22 10:32:48 följande:
    Risken att krocka på en motorväg är minimal. Singelolyckor på landsvägar är vanligare än krockar bilar emellan.
    Jag kör i princip aldrig på landsvägar, men däremot händer det väldigt mycket olyckor på de motorvägar där jag brukar köra och inne i stan ska vi inte prata om! Där är det stor risk för krockar!
  • Stinky
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 10:39:47 följande:
    Jag kör i princip aldrig på landsvägar, men däremot händer det väldigt mycket olyckor på de motorvägar där jag brukar köra och inne i stan ska vi inte prata om! Där är det stor risk för krockar!
    I vilken stad bor du? Jag bor i Sthlm, och med tanke på trafikflödet, så kan jag inte påstå att det är särskilt mkt olyckor här.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • älskarlivet81
    Stinky skrev 2010-11-22 10:47:50 följande:
    I vilken stad bor du? Jag bor i Sthlm, och med tanke på trafikflödet, så kan jag inte påstå att det är särskilt mkt olyckor här.
    Jag bor i Malmö och här händer det olyckor nästan dagligen på E22 t.ex. och inne i stan händer det flera gånger/vecka också.
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?