• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • Queenie70
    t0va skrev 2010-11-19 23:19:52 följande:
    Jättebra film som visar hur det kan bli. Är som med allt annat vad är viktigast att sitta skönt och varmt eller överleva en krasch? När det varit som kallast och vi inte haft bilen i garaget så har han fått ha en tunn fleeceoverall på sig om vi nu inte haft kupevärmaren igång för då blir det varm och skönt ändå. 
    Läskigt, men jag tror ändå inte på att sätta ner lillens rumpa och rygg i en stelfrusen bilbarnstol....
  • CaCC
    t0va skrev 2010-11-19 23:19:52 följande:
    Jättebra film som visar hur det kan bli. Är som med allt annat vad är viktigast att sitta skönt och varmt eller överleva en krasch? När det varit som kallast och vi inte haft bilen i garaget så har han fått ha en tunn fleeceoverall på sig om vi nu inte haft kupevärmaren igång för då blir det varm och skönt ändå. 
     Jättebra film absolut, men konstigt att det inte finns några profesionella tester/filmer på detta utan endast hemmafilmer.

Det jag funderar på är också varför inte denna informartionen ges av BVC på deras föräldragrupper och liknande. Vi fick information från NTF och de sa inte ett ljud om detta, det var mycket om säkerhet och vad man ska tänka på i övrigt, men inget om detta.
  • t0va
    CaCC skrev 2010-11-19 23:26:56 följande:
     Jättebra film absolut, men konstigt att det inte finns några profesionella tester/filmer på detta utan endast hemmafilmer.

Det jag funderar på är också varför inte denna informartionen ges av BVC på deras föräldragrupper och liknande. Vi fick information från NTF och de sa inte ett ljud om detta, det var mycket om säkerhet och vad man ska tänka på i övrigt, men inget om detta.
    oj, det var dåligt. De kurser jag gått i trafiksäkerhet har alla tagit upp detta med tjocka kläder och bälten. Min pappa gick någon sådan kurs för sitt företag när jag var liten, han åkte ofta bil långt som säljare så företaget fixade säkerhetskurser åt sina anställda och då tog de upp den biten också. Samt vikten av att bältet ligger rätt  över höfterna och att man ska kontrollera så huvudstöd och sånt är i lagom höjd för sig själv och barnen. De små växer ju rätt så fort och det är inte alltid som man kommer ihåg att kontrollera om det är dax att höja bältet. 

För mig är det självklart att säkerheten prioriteras så långt det går. Men jag sätter inte honom naken i en kall bilstol men en fleeceoverall räcker ofta i bilen för där är det ju inga kalla vindar sen bäddas han ner i vagnen eller får på sig overall. Jag skulle inte kunna förlåta mig själv om vi krockar och han glider ur stolen för att jag inte orkat ställa in stolen rätt eller kränga av overallen. Men som sagt vi åker oftast från ett varmt garage till ett annat eller har kupevärmaren på. Är det kallt i bilen och man ska åka en längre sträcka så kanske man kan stanna efter en stund när värmen kommit igång och minska på kläderna.  
  • CaCC
    t0va skrev 2010-11-19 23:34:30 följande:
    oj, det var dåligt. De kurser jag gått i trafiksäkerhet har alla tagit upp detta med tjocka kläder och bälten. Min pappa gick någon sådan kurs för sitt företag när jag var liten, han åkte ofta bil långt som säljare så företaget fixade säkerhetskurser åt sina anställda och då tog de upp den biten också. Samt vikten av att bältet ligger rätt  över höfterna och att man ska kontrollera så huvudstöd och sånt är i lagom höjd för sig själv och barnen. De små växer ju rätt så fort och det är inte alltid som man kommer ihåg att kontrollera om det är dax att höja bältet. 

För mig är det självklart att säkerheten prioriteras så långt det går. Men jag sätter inte honom naken i en kall bilstol men en fleeceoverall räcker ofta i bilen för där är det ju inga kalla vindar sen bäddas han ner i vagnen eller får på sig overall. Jag skulle inte kunna förlåta mig själv om vi krockar och han glider ur stolen för att jag inte orkat ställa in stolen rätt eller kränga av overallen. Men som sagt vi åker oftast från ett varmt garage till ett annat eller har kupevärmaren på. Är det kallt i bilen och man ska åka en längre sträcka så kanske man kan stanna efter en stund när värmen kommit igång och minska på kläderna.  
    Men jag tror ju att det räcker att knäppa upp overallen/jackan och få bältet emot kroppen om man åker kortare sträckor. Åker vi längre så kan man ju stanna till när värmen kommit upp i bilen och plocka av kläder.
  • t0va
    CaCC skrev 2010-11-19 23:38:08 följande:
    Men jag tror ju att det räcker att knäppa upp overallen/jackan och få bältet emot kroppen om man åker kortare sträckor. Åker vi längre så kan man ju stanna till när värmen kommit upp i bilen och plocka av kläder.
    Jo precis, jag tror många redan idag sitter felaktigt dvs. inte tillräckligt hårt fastspända. Har hört många kommentarer om att barnen inte behöver ha bältet över axeln utan lägger den biten under armen för det är jobbigt att ha bältet mot halsen när de blir större. Eller att man inte drar åt utan det är stort glapp. Tror det stod att man skulle få in max 2 fingrar mellan barnet och bältet på den modellen vi har det är inte lätt alla gånger. 
  • CaCC
    t0va skrev 2010-11-19 23:41:43 följande:
    Jo precis, jag tror många redan idag sitter felaktigt dvs. inte tillräckligt hårt fastspända. Har hört många kommentarer om att barnen inte behöver ha bältet över axeln utan lägger den biten under armen för det är jobbigt att ha bältet mot halsen när de blir större. Eller att man inte drar åt utan det är stort glapp. Tror det stod att man skulle få in max 2 fingrar mellan barnet och bältet på den modellen vi har det är inte lätt alla gånger. 
    Det värsta är väl de som inte bältar sig och sina barn alls.
  • cicci85
    www.ntf.se/Halland/default19022.asp 
    Av med overallen
    Barnet skall ej ha tjocka ytterkläder då det finns risk att det glider ur bältena vid en krock.
    Kommentar: I Sverige rekommenderas alla att knäppa upp eller ta av tjocka ytterkläder för att få bilbältet så nära kroppen som möjligt.

www.britax.se/kundservice/fragor Fråga Kan mitt barn ha på sig ytterkläder i bilen? Om barnet har tjocka vinterkläder kan säkerhetsbältet inte spännas och placeras korrekt. Vid en krock måste bältet först pressa ihop det tjocka fodret i ytterkläderna innan det kan hålla tillbaka barnet. Det här begränsar säkerheten avsevärt. Därför är det nödvändigt att ta av ytterkläderna. Bilbarnstolens klädsel och inlägg i sitsen håller barnets rygg varm, och till dess att en lämplig temperatur har uppnåtts i bilen kan barnet täckas med en filt. Mest idealiskt och mer bekvämt vore att använda kupévärmare som (eventuellt med fjärrkontroll) kan startas före avresa.
  • k girl

Jag har också hört det.

Vi brukade ha på sonen en fleecejacka under hösten, men nu har vi en tunnare overall på honom. Det är inte aktuellt att gå in och ut ur en bil med honom när det är mellan -20 och -40 grader kallt ute helt enkelt. Det räcker med att stanna bilen några minuter så är den utkyld när det är så kallt.

• Ruggugglan

Eftersom jag hört detsamma så frågade jag på Babyproffsen när jag köpte ny bilbarnstol till sonen. Hon sade att så länge man kollar så att bältet sitter ordentligt mot kroppen så är det okej. Det kan ju bli rätt kallt om vintrarna. Det är iaf vad hon har lärt sig på utbildningarna hon har deltagit i.

Vi har enbart jacka i bilen. Skulle de behöva overall så tar vi med den vid sidan om.

• t0va
    Sandra Michelle skrev 2010-11-20 09:45:29 följande:
    Eftersom jag hört detsamma så frågade jag på Babyproffsen när jag köpte ny bilbarnstol till sonen. Hon sade att så länge man kollar så att bältet sitter ordentligt mot kroppen så är det okej. Det kan ju bli rätt kallt om vintrarna. Det är iaf vad hon har lärt sig på utbildningarna hon har deltagit i.

Vi har enbart jacka i bilen. Skulle de behöva overall så tar vi med den vid sidan om.
    Fast om man kollar på filmerna som finns så stämmer ju inte det där. Såg på en annan igår där barnet hade en tunn jacka på sig och de drog åt massor men ändå när jackan togs av så kunde mamman få in bägge sina armar och barnet kunde få ur sina armar utan att knäppa upp. 

En lösning är ju att knäppa upp jackan medans man tar på bältet och sen knäppa igen så bältet ligger tät mot kroppen men under jackan.  
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?