• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • t0va

Fast när det gäller att frysa till döds så resonerar jag så att en jacka kan göra skillnaden på om jag kan ta mig ur bilen och larma eller om jag slås medvetslös för att bältet inte tar ordentligt. Sen är risken att krocka där ingen ser mig, jag inte kan larma och det är svinkallt liten. Men då bor jag inte i Norrland och kör sällan på små grusvägar. 

Tar jag mig ur bilen så har jag filtar och kläder ifall det är kallt, men alla får komma fram till sitt egna beslut.  

• Stinky
    k girl skrev 2010-11-22 14:10:59 följande:
    Well, jag kan garantera dig att du får frostskador snabbare i -20 i Norrland än vad du får vid ett vindfritt -5 i Malmö... Det där är klippt från smhi:s sida och är aktuell information.
    Det säger jag inget om. Men när t.o.m. norrlänningar som kommer hit på besök eller flyttar hit ned, upplever kylan som råare, så ligger det en hel del sanning i det. Det är ingen myt att kylan känns råare vid kusten än in mot land.
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • cloudberry79
    Stinky skrev 2010-11-22 14:58:34 följande:
    Det säger jag inget om. Men när t.o.m. norrlänningar som kommer hit på besök eller flyttar hit ned, upplever kylan som råare, så ligger det en hel del sanning i det. Det är ingen myt att kylan känns råare vid kusten än in mot land.
    Det håller jag med om, men det har mer med vinden att göra. Alltså, det blåser sällan här i inlandet, så när det blåser så känns det kallare (även när man åker skidor, skoter etc). Vindstilla vid kusten tycker jag inte är värre än vindstilla hemma.
    If you love me - please don't feed me!
  • k girl
    t0va skrev 2010-11-22 14:22:37 följande:
    Fast när det gäller att frysa till döds så resonerar jag så att en jacka kan göra skillnaden på om jag kan ta mig ur bilen och larma eller om jag slås medvetslös för att bältet inte tar ordentligt. Sen är risken att krocka där ingen ser mig, jag inte kan larma och det är svinkallt liten. Men då bor jag inte i Norrland och kör sällan på små grusvägar. 

Tar jag mig ur bilen så har jag filtar och kläder ifall det är kallt, men alla får komma fram till sitt egna beslut.  
    Man behöver ju iofs inte slås medvetslös för att fastna. Visst är det speciellt att bo här, med allt vad det innebär av noll täckning under långa sträckor, liten trafik, och kylan. Jag tycker bara hela den här "OMG, tar ni inte av er kläderna, gud tänker ni inte på säkerheten???"-attityden är väldigt trist.
  • Stinky
    cloudberry79 skrev 2010-11-22 15:29:27 följande:
    Det håller jag med om, men det har mer med vinden att göra. Alltså, det blåser sällan här i inlandet, så när det blåser så känns det kallare (även när man åker skidor, skoter etc). Vindstilla vid kusten tycker jag inte är värre än vindstilla hemma.
    Ja, vinden gör helt klart sitt i den här frågan. Det är därför jag menar att man inte kan påstå att det är en myt att vintern känns råare ut mot kusten än inlandet. Det blåser ju mer här, och blåsten gör att det känns kallare. Gradantalet kan vara lika, men upplevas olika p.g.a. olika väderförhållanden.
  • k girl
    Stinky skrev 2010-11-22 17:48:16 följande:
    Ja, vinden gör helt klart sitt i den här frågan. Det är därför jag menar att man inte kan påstå att det är en myt att vintern känns råare ut mot kusten än inlandet. Det blåser ju mer här, och blåsten gör att det känns kallare. Gradantalet kan vara lika, men upplevas olika p.g.a. olika väderförhållanden.
    Fast det handlar ju inte om upplevd kyla, utan om köldeffekten - med blåst blir det kallare än om det är vindstilla. Alltså kan nollgradigt i realiteten vara många minusgrader om det blåser storm.
  • Stinky
    k girl skrev 2010-11-22 17:53:44 följande:
    Fast det handlar ju inte om upplevd kyla, utan om köldeffekten - med blåst blir det kallare än om det är vindstilla. Alltså kan nollgradigt i realiteten vara många minusgrader om det blåser storm.
    Men det återspeglas inte på termometern nämnvärt.
  • cloudberry79
    Stinky skrev 2010-11-22 17:57:22 följande:
    Men det återspeglas inte på termometern nämnvärt.
    Knappt alls skulle jag säga, här är köldfaktor:

www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_vindavkylning.pdf

Idag blåser det till exempel 8,5 m/s i Stockholm och är runt -1 grad, det innebär en effektiv temperatur på ungefär -8 grader. Som kallast i veckan säger prognosen 9 m/s och -5 grader, vilket skulle ge en effektiv temperatur på ca -13 grader. Här är det idag -11 och blåser 1 m/s, effektiv temperatur -15 grader, prognosen säger -23 och 1 m/s som kallast, effektiv temperatur -25 grader. Så, det är rätt kallt i Norrland, även om det inte blåser lika hårt..
    If you love me - please don't feed me!
  • Stinky
    cloudberry79 skrev 2010-11-22 18:22:26 följande:
    Knappt alls skulle jag säga, här är köldfaktor:

www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_vindavkyl...

Idag blåser det till exempel 8,5 m/s i Stockholm och är runt -1 grad, det innebär en effektiv temperatur på ungefär -8 grader. Som kallast i veckan säger prognosen 9 m/s och -5 grader, vilket skulle ge en effektiv temperatur på ca -13 grader. Här är det idag -11 och blåser 1 m/s, effektiv temperatur -15 grader, prognosen säger -23 och 1 m/s som kallast, effektiv temperatur -25 grader. Så, det är rätt kallt i Norrland, även om det inte blåser lika hårt..
    Det säger jag inget mot. Har själv bott i norr, så jag vet att det kan vara kallt där uppe.
  • CaCC
    Cecci78 skrev 2010-11-22 12:03:30 följande:
    Nej där kommer ju selen ut uppe vid axlarna och där kommer de över jackan och likaså är det lite svårt att få de som kommer från sidorna vid höften att ligga utanför jackan, det är lättare med ett 3-punktsbälte.

Jag satte min dotter så i dag i stolen. Öppnade upp jackan och det gick alldeles utmärkt.

Svar på tråden Ytterkläder i bilen?