• cloudberry79

Ytterkläder i bilen?

Vi har alltid så väldigt kallt på vintern, det går liksom inte att bara sitta i fleecekläderna. Idag var det -16 när solen var uppe, nu är det kring -19 och det är bara november, i slutet av december är det inte ovanligt med temperaturer ner mot -30-35.  Sonen har ullunderställ, fleeceställ och overall när det är så kallt, vi försöker verkligen öppna overallen när vi sätter honom i stolen, men när maken hämtar från förskolan så är det rakt omöjligt (ingen motorvärmarstolpe på jobbet, och två minuters bilfärd till förskolan. Så då blir det som det blir. Och ja, jag har nästan alltid överdragsbyxor och täckjacka på vintern, även i bilen, för med så många minus vill man inte ens gå till och från bilen utan ordentligt med kläder. Är jag jättelänge inne på någon affär så drar jag upp dragkedjorna i överdragsbyxorna och öppnar jackan, men jag lämnar absolut inte byxorna i bilen, då blir de ju svinkalla och jag vill inte sätta mig i bilen utan ordentligt med kläder när den stått ute...

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    Stinky skrev 2010-11-22 14:58:34 följande:
    Det säger jag inget om. Men när t.o.m. norrlänningar som kommer hit på besök eller flyttar hit ned, upplever kylan som råare, så ligger det en hel del sanning i det. Det är ingen myt att kylan känns råare vid kusten än in mot land.
    Det håller jag med om, men det har mer med vinden att göra. Alltså, det blåser sällan här i inlandet, så när det blåser så känns det kallare (även när man åker skidor, skoter etc). Vindstilla vid kusten tycker jag inte är värre än vindstilla hemma.
  • cloudberry79
    Stinky skrev 2010-11-22 17:57:22 följande:
    Men det återspeglas inte på termometern nämnvärt.
    Knappt alls skulle jag säga, här är köldfaktor:

www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_vindavkylning.pdf

Idag blåser det till exempel 8,5 m/s i Stockholm och är runt -1 grad, det innebär en effektiv temperatur på ungefär -8 grader. Som kallast i veckan säger prognosen 9 m/s och -5 grader, vilket skulle ge en effektiv temperatur på ca -13 grader. Här är det idag -11 och blåser 1 m/s, effektiv temperatur -15 grader, prognosen säger -23 och 1 m/s som kallast, effektiv temperatur -25 grader. Så, det är rätt kallt i Norrland, även om det inte blåser lika hårt..
  • cloudberry79
    t0va skrev 2010-12-02 22:31:38 följande:
    Känns som om du fånar dig. Jag skriver ju att man får anpassa sig efter vädret och göra avvägningar. Men det är INTE minus 30grader året om även uppe i norrland. När vi var där så gick det bra att ta av jackan och åka ändå. Men jag antog att du förstod att det var min upplevelse då, bara för att det gick då så betyder det ju inte att det går alltid. 

Du får göra som du vill men inse att de råd som finns är av en orsak, risken att skadas ÄR större om man har tjocka kläder på sig. Oavsett om det är smidigast eller inte så är verkligheten så. Råden som finns kan inte ta hänsyn till att en del av landets befolkning under några månder inte kan följa dessa råd. Jag antar att många som bor där det är svinkallt har kupevärmare eller garage, och om man åker längre sträckor kanske kan ta av efter en stund.

När det varit svinkallt och vi har haft bilen ståendes ute hos släktingar så har vi lånat deras stora värmefläkt och ställt i bilen då har det blivit varmt och skönt även i många minusgrader men så kan man knappast göra hela tiden. 

På sommaren åker vi såklart inte i overall, men just nu när det är -25 varje dag, så blir det ju kallt. Vi har visserligen kupevärmare, men bara hemma, inte på jobbet eller förskolan. Så när vi ska hem är det lika kallt i bilen som ute.
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?