• t0va

Ytterkläder i bilen?

Är samma för vuxna, man ska inte ha tjocka jackor på sig, jag tar nästan alltid av mig jackan när jag åker bil med sonen som är 3månader så har vi oftast ingen overall på utan bara en tröja och sen filtar över och bäddar ner honom i vagnen. Är så sällan som vi stannar med bilen för att vara ute länge,när vi handlar så blir det från garage till garage och där är det inte så kallt att det behövs overall. 

• t0va
    Cecci78 skrev 2010-11-19 23:13:12 följande:
    Titta på detta klipp

">

" target="_blank">

Jättebra film som visar hur det kan bli. Är som med allt annat vad är viktigast att sitta skönt och varmt eller överleva en krasch? När det varit som kallast och vi inte haft bilen i garaget så har han fått ha en tunn fleeceoverall på sig om vi nu inte haft kupevärmaren igång för då blir det varm och skönt ändå. 
  • t0va
    CaCC skrev 2010-11-19 23:26:56 följande:
     Jättebra film absolut, men konstigt att det inte finns några profesionella tester/filmer på detta utan endast hemmafilmer.

Det jag funderar på är också varför inte denna informartionen ges av BVC på deras föräldragrupper och liknande. Vi fick information från NTF och de sa inte ett ljud om detta, det var mycket om säkerhet och vad man ska tänka på i övrigt, men inget om detta.
    oj, det var dåligt. De kurser jag gått i trafiksäkerhet har alla tagit upp detta med tjocka kläder och bälten. Min pappa gick någon sådan kurs för sitt företag när jag var liten, han åkte ofta bil långt som säljare så företaget fixade säkerhetskurser åt sina anställda och då tog de upp den biten också. Samt vikten av att bältet ligger rätt  över höfterna och att man ska kontrollera så huvudstöd och sånt är i lagom höjd för sig själv och barnen. De små växer ju rätt så fort och det är inte alltid som man kommer ihåg att kontrollera om det är dax att höja bältet. 

För mig är det självklart att säkerheten prioriteras så långt det går. Men jag sätter inte honom naken i en kall bilstol men en fleeceoverall räcker ofta i bilen för där är det ju inga kalla vindar sen bäddas han ner i vagnen eller får på sig overall. Jag skulle inte kunna förlåta mig själv om vi krockar och han glider ur stolen för att jag inte orkat ställa in stolen rätt eller kränga av overallen. Men som sagt vi åker oftast från ett varmt garage till ett annat eller har kupevärmaren på. Är det kallt i bilen och man ska åka en längre sträcka så kanske man kan stanna efter en stund när värmen kommit igång och minska på kläderna.  
  • t0va
    CaCC skrev 2010-11-19 23:38:08 följande:
    Men jag tror ju att det räcker att knäppa upp overallen/jackan och få bältet emot kroppen om man åker kortare sträckor. Åker vi längre så kan man ju stanna till när värmen kommit upp i bilen och plocka av kläder.
    Jo precis, jag tror många redan idag sitter felaktigt dvs. inte tillräckligt hårt fastspända. Har hört många kommentarer om att barnen inte behöver ha bältet över axeln utan lägger den biten under armen för det är jobbigt att ha bältet mot halsen när de blir större. Eller att man inte drar åt utan det är stort glapp. Tror det stod att man skulle få in max 2 fingrar mellan barnet och bältet på den modellen vi har det är inte lätt alla gånger. 
  • t0va
    Sandra Michelle skrev 2010-11-20 09:45:29 följande:
    Eftersom jag hört detsamma så frågade jag på Babyproffsen när jag köpte ny bilbarnstol till sonen. Hon sade att så länge man kollar så att bältet sitter ordentligt mot kroppen så är det okej. Det kan ju bli rätt kallt om vintrarna. Det är iaf vad hon har lärt sig på utbildningarna hon har deltagit i.

Vi har enbart jacka i bilen. Skulle de behöva overall så tar vi med den vid sidan om.
    Fast om man kollar på filmerna som finns så stämmer ju inte det där. Såg på en annan igår där barnet hade en tunn jacka på sig och de drog åt massor men ändå när jackan togs av så kunde mamman få in bägge sina armar och barnet kunde få ur sina armar utan att knäppa upp. 

En lösning är ju att knäppa upp jackan medans man tar på bältet och sen knäppa igen så bältet ligger tät mot kroppen men under jackan.  
  • t0va
    elefantmamman skrev 2010-11-20 18:57:59 följande:
    Jag frågade vår fd BVC-sköterska om det och hon visste inte ens om det. Hon visste inte heller att babyskyddet inte får var äldre än 5 år. Det är en annan grej dom inte informerar om, inte på vår BVC i alla fall.
    Många på bvc och mödravården verkar inte vara uppdaterade kring sånthär. Jag har haft jättebra sköterska på mvc men hon hade ingen koll alls på det som inte rörde förlossningen och barnets utveckling. De trodde jag hade en specialtillverkad barnvagn när jag kom med barnet i babyskyddet på barnvagnen. 

BVC-sköterskan frågade vad det var för tygskynke jag hade barnet i första gången vi gick dit. sjal hade hon ingen aning om vad det var. Så de får nog inte alltförmycket fortbildning kring dessa saker.  
  • t0va

Fast när det gäller att frysa till döds så resonerar jag så att en jacka kan göra skillnaden på om jag kan ta mig ur bilen och larma eller om jag slås medvetslös för att bältet inte tar ordentligt. Sen är risken att krocka där ingen ser mig, jag inte kan larma och det är svinkallt liten. Men då bor jag inte i Norrland och kör sällan på små grusvägar. 

Tar jag mig ur bilen så har jag filtar och kläder ifall det är kallt, men alla får komma fram till sitt egna beslut.  

• t0va
    k girl skrev 2010-12-02 19:20:48 följande:
    Och jag undrar fortfarande i vilken värld man lever om man tror att ytterkläder liggande ovanpå en hjälper när bilen håller femton-tjugo minusgrader med kupévärmare och man klär av och på sig i trettiogradig kyla.
    fast om du läser noga så står det "Att ha en filt eller overallen liggande ovanpå barnet kan ju lösa de flesta problem med kyla." Det är ju inte alltid -30 grader ute. Vi var ute och åkte idag, var nog runt -10 och det gick jättebra att barnet fick filtar över sig. Men här blir det sällan -30 grader. När det är så då får man väl göra en annan bedömning om man inte kan få bilen varm innan man åker eller ska ut och gå. 
  • t0va
    k girl skrev 2010-12-02 20:18:36 följande:
    "de flesta problem med kyla" tolkar då jag som "de flesta problem som kyla kan åstadkomma" och inte "de flesta temperaturer".
    Kanske det, men det är ändå en avvägning man gör. Att frysa en kort stund medans man byter om eller ev. skadas värre om man krockar. 

Vi pratar rätt så generellt, det är som sagt väldigt sällan så kallt att man inte kan åka i en fleeceoverall och ha filtar på där jag bor, dvs. i östergötland. Även uppe i norrland misstänker jag att det inte alltid är så svinkallt. När jag var i kiruna för 2år sedan så gick det bra att ta av tjocka jackan och åka i en tröja. Värmen i bilen kommer igång fort och med filtar så blev det varmt.

Sen kan det ju gå att ta av när man fått upp värmen, lite beroende på hur stora barnen är också. Men för större delen av landets befolkning så går det att ta av jacka när man åker i bilen.

Men som med allt annat så får man göra en riskbedömning.  
  • t0va
    k girl skrev 2010-12-02 21:03:18 följande:
    Jag fryser med ytterkläderna på i bilen om jag sitter bak.
    De senaste veckorna har vi haft en dygnsmedeltemp på ca -20 med -32 som kallast. Det innebär att det innan solen går upp (kl 9.30) ligger tempen på -24, -25 och ibland kallare. I och för sig är det ovanligt för att vara november, men rätt typiskt för januari-februari (som förra året snittade ett medel på över -30, -42 som kallast).

I vår nya bil med liten, snål motor ligger motortempen på runt 60-70 grader som högst när det är -20 grader. När min man kör till jobbet - 1,5 mil - hinner kupén aldrig nå upp till plusgrader. Nej, jag ser det inte som praktiskt möjligt att stå och klä på och av sig när man har flera ärenden - men däremot när man kör långt så att bilen hinner värmas upp och inte kylas ut mellan varven.

Sen tycker jag att det är sjukt lustigt att folk pratar om sina semestervistelser i Luleå och Kiruna som bevis för att det går alldeles utmärkt att sitta utan ytterkläder i bilen.
    Känns som om du fånar dig. Jag skriver ju att man får anpassa sig efter vädret och göra avvägningar. Men det är INTE minus 30grader året om även uppe i norrland. När vi var där så gick det bra att ta av jackan och åka ändå. Men jag antog att du förstod att det var min upplevelse då, bara för att det gick då så betyder det ju inte att det går alltid. 

Du får göra som du vill men inse att de råd som finns är av en orsak, risken att skadas ÄR större om man har tjocka kläder på sig. Oavsett om det är smidigast eller inte så är verkligheten så. Råden som finns kan inte ta hänsyn till att en del av landets befolkning under några månder inte kan följa dessa råd. Jag antar att många som bor där det är svinkallt har kupevärmare eller garage, och om man åker längre sträckor kanske kan ta av efter en stund.

När det varit svinkallt och vi har haft bilen ståendes ute hos släktingar så har vi lånat deras stora värmefläkt och ställt i bilen då har det blivit varmt och skönt även i många minusgrader men så kan man knappast göra hela tiden. 

Svar på tråden Ytterkläder i bilen?