k girl skrev 2010-12-02 21:03:18 följande:
Jag fryser med ytterkläderna på i bilen om jag sitter bak.
De senaste veckorna har vi haft en dygnsmedeltemp på ca -20 med -32 som kallast. Det innebär att det innan solen går upp (kl 9.30) ligger tempen på -24, -25 och ibland kallare. I och för sig är det ovanligt för att vara november, men rätt typiskt för januari-februari (som förra året snittade ett medel på över -30, -42 som kallast).
I vår nya bil med liten, snål motor ligger motortempen på runt 60-70 grader som högst när det är -20 grader. När min man kör till jobbet - 1,5 mil - hinner kupén aldrig nå upp till plusgrader. Nej, jag ser det inte som praktiskt möjligt att stå och klä på och av sig när man har flera ärenden - men däremot när man kör långt så att bilen hinner värmas upp och inte kylas ut mellan varven.
Sen tycker jag att det är sjukt lustigt att folk pratar om sina semestervistelser i Luleå och Kiruna som bevis för att det går alldeles utmärkt att sitta utan ytterkläder i bilen.
Känns som om du fånar dig. Jag skriver ju att man får anpassa sig efter vädret och göra avvägningar. Men det är INTE minus 30grader året om även uppe i norrland. När vi var där så gick det bra att ta av jackan och åka ändå. Men jag antog att du förstod att det var min upplevelse då, bara för att det gick då så betyder det ju inte att det går alltid.
Du får göra som du vill men inse att de råd som finns är av en orsak, risken att skadas ÄR större om man har tjocka kläder på sig. Oavsett om det är smidigast eller inte så är verkligheten så. Råden som finns kan inte ta hänsyn till att en del av landets befolkning under några månder inte kan följa dessa råd. Jag antar att många som bor där det är svinkallt har kupevärmare eller garage, och om man åker längre sträckor kanske kan ta av efter en stund.
När det varit svinkallt och vi har haft bilen ståendes ute hos släktingar så har vi lånat deras stora värmefläkt och ställt i bilen då har det blivit varmt och skönt även i många minusgrader men så kan man knappast göra hela tiden.