• Stinky

Ytterkläder i bilen?

Vi brukar vara nakna i bilen. Folk stirrar när vi kliver ur, men hey! Säkerheten först! Cool

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 09:29:10 följande:
    Ja, bor man i Norrland och kör på ödsliga vägar så förstår jag att man behåller jackan på.. Jag kör mest i stan och på trafikerade motorvägar och här är risken större att man krockar, men då finns det alltid någon i närheten.
    Risken att krocka på en motorväg är minimal. Singelolyckor på landsvägar är vanligare än krockar bilar emellan.
  • Stinky
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 10:39:47 följande:
    Jag kör i princip aldrig på landsvägar, men däremot händer det väldigt mycket olyckor på de motorvägar där jag brukar köra och inne i stan ska vi inte prata om! Där är det stor risk för krockar!
    I vilken stad bor du? Jag bor i Sthlm, och med tanke på trafikflödet, så kan jag inte påstå att det är särskilt mkt olyckor här.
  • Stinky
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 10:48:40 följande:
    Jag bor i Malmö och här händer det olyckor nästan dagligen på E22 t.ex. och inne i stan händer det flera gånger/vecka också.
    Men om du tänker på trafikflödet, är kanske inte statistiken särskilt stor, trots allt? Dessutom är väl inte risken för en kall och snöig vinter särskilt stor i Skåne jämfört med resten av Sverige?
  • Stinky
    älskarlivet81 skrev 2010-11-22 10:52:47 följande:
    Allt är relativt:) När vi får bara några minusgrader här nere så är det riktigt riktigt kallt p.g.a. luftfuktigheten. 
    Vi har det väldigt kallt och bitigt här i Sthlm när det blir vinter. Detta också p.g.a. luftfuktigheten. Jag har bott i Norrland en sväng, och där kändes inte vintern alls lika jävlig.

Jag är helt övertygad om att om man låter det sunda förnuftet gälla istället för rädsla, så flyter livet fram på ett mkt lugnare sätt. Risken att vara med i en bilolycka är liten, och risken att vinterkläderna skulle bli en dödsfälla är minimal. Man kan dö av att få en morotsbit i vrångstrupen också om man har maximal otur.

Jag skulle aldrig sätta mitt barn i en kall bil utan vinterkläder. Då anpassar jag hellre AC:n efter hur vi är klädda i bilen. Gör vi långkörningar, åker givetvis ytterkläderna av. Men inte när vi åker korta turer som man så ofta gör vid stadskörning. 
  • Stinky
    k girl skrev 2010-11-22 11:03:20 följande:
    Det där är en myt. Jag citerar SMHI:

Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.

Den där artikeln i AB orsakade ju en hel del protester, och vad jag minns så fick SMHI äta upp det där påståendet.
  • Stinky
    k girl skrev 2010-11-22 14:10:59 följande:
    Well, jag kan garantera dig att du får frostskador snabbare i -20 i Norrland än vad du får vid ett vindfritt -5 i Malmö... Det där är klippt från smhi:s sida och är aktuell information.
    Det säger jag inget om. Men när t.o.m. norrlänningar som kommer hit på besök eller flyttar hit ned, upplever kylan som råare, så ligger det en hel del sanning i det. Det är ingen myt att kylan känns råare vid kusten än in mot land.
  • Stinky
    cloudberry79 skrev 2010-11-22 15:29:27 följande:
    Det håller jag med om, men det har mer med vinden att göra. Alltså, det blåser sällan här i inlandet, så när det blåser så känns det kallare (även när man åker skidor, skoter etc). Vindstilla vid kusten tycker jag inte är värre än vindstilla hemma.
    Ja, vinden gör helt klart sitt i den här frågan. Det är därför jag menar att man inte kan påstå att det är en myt att vintern känns råare ut mot kusten än inlandet. Det blåser ju mer här, och blåsten gör att det känns kallare. Gradantalet kan vara lika, men upplevas olika p.g.a. olika väderförhållanden.
  • Stinky
    k girl skrev 2010-11-22 17:53:44 följande:
    Fast det handlar ju inte om upplevd kyla, utan om köldeffekten - med blåst blir det kallare än om det är vindstilla. Alltså kan nollgradigt i realiteten vara många minusgrader om det blåser storm.
    Men det återspeglas inte på termometern nämnvärt.
  • Stinky
    cloudberry79 skrev 2010-11-22 18:22:26 följande:
    Knappt alls skulle jag säga, här är köldfaktor:

www.smhi.se/sgn0102/n0205/faktablad_vindavkyl...

Idag blåser det till exempel 8,5 m/s i Stockholm och är runt -1 grad, det innebär en effektiv temperatur på ungefär -8 grader. Som kallast i veckan säger prognosen 9 m/s och -5 grader, vilket skulle ge en effektiv temperatur på ca -13 grader. Här är det idag -11 och blåser 1 m/s, effektiv temperatur -15 grader, prognosen säger -23 och 1 m/s som kallast, effektiv temperatur -25 grader. Så, det är rätt kallt i Norrland, även om det inte blåser lika hårt..
    Det säger jag inget mot. Har själv bott i norr, så jag vet att det kan vara kallt där uppe.
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?