• FrkJenny

Ytterkläder i bilen?

CaCC skrev 2010-11-19 23:26:56 följande:
    Det jag funderar på är också varför inte denna informartionen ges av BVC på deras föräldragrupper och liknande. Vi fick information från NTF och de sa inte ett ljud om detta, det var mycket om säkerhet och vad man ska tänka på i övrigt, men inget om detta.
    Det ingår ju i körkortsutbildningen, så det är något man borde ha grundkunskap om om man kör bil vare sig man har barn i bil eller inte. 
    Jag hade själv full koll på det när det gällde mig själv och alla andra som satt i bilens bälte men av någon anledning så slog det mig inte först att det även gällde i bilstolar... Men det är ju egentligen självklart att det gör det. När man tänker efter...

Men visst behöver det upprepas och betonas extra både för föräldrar som inte själva har körkort och för förare som liksom jag bara inte hade tänkt efter före.
    Och det behöver dessutom betonas att det inte bara är "bättre" att ta av ytterkläderna utan att det faktiskt är nödvändigt för säkerheten att göra det. 
  • FrkJenny
    k girl skrev 2010-11-20 17:29:18 följande:
    Men ni som har barnen ytterkläder, hur gör ni när det är under -20, -25 och ni har flera småärenden? Det är väl en sak när man kör långt och bilen blir varm, men när den hinner kylas ut mellan varven? Har ni i kupévärmaren överallt ni far?
    Ja, här är det sällan kallt. Overall/termobyxor har vi egentligen bara på när vi ska vara ute länge, inte för småärenden...
    Filt i bilen är nog det bästa tipset. Fleece eller ännu hellre ull. Värms upp snabbt nog även om den är kall när man kommer in i bilen så länge barnet har sin kroppsvärme kvar.
    Jacka på till bilen och tas av innan "montering" och träs antingen på bakvänt över bältet eller läggs undan helt.
    Fleecebyxor eller termobyxor medtages kanske att ta på när man kliver ur för längre stunder utomhus om nödvändigt. Det är det sällan här.
    Vantar och mössa förstås.
    Värm en vetekudde eller liknande innan ni går ut till bilen, och lägg hos barnet så håller den även stolen lite varmare tills ni kommer tillbaka?
  • FrkJenny
    vittra skrev 2010-11-20 19:21:41 följande:
    Har inte heller hört talas om det. Har aldrig sett någon som åker utan ytterkläder mitt i vintern, i mina öron låter det idiotiskt... här har vi ofta närmare -30 och dessutom massor med snö (ett par fleecebyxor räcker inte då) så det klart att folk har ytterkläder på sig! En sak om man åker långt, men inte fasen tar folk av och på en hel vintermundering flera gånger om när man ska åka bil heller...
    Har du på fullt allvar thermobyxor på dig i bilen alltså? Och på småärenden ut och in i bilen och på andra ställen? 

Några 30 minus har vi som sagt aldrig här, men även uppe hos er tänker jag att man måste svettas ihjäl i en butik eller liknande i termobyxor?
  • FrkJenny

Jag får väl tillägga att jag inte är ironisk på något sätt utan uppriktigt undrar eftersom jag aldrig upplevt ett scenario där thermobyxor skulle vara funktionella i bilen.

Svar på tråden Ytterkläder i bilen?