• Cecci78

Ytterkläder i bilen?

Ja jag har hört det innan. Jag tar aldrig på barnen overall i bilen, den tar vi med till dagis. I bilen har de fleecekläder och sedan filt över sig om det blir kallt. Är det riktigt kallt så får de ha jacka till bilen som vi tar av sedan, lilla kan jag bära insvept i en filt:) klart det är lite bökigare men då får det vara det. Stora skulle aldrig få stolens sele runt sig med vinterkläder.

• Cecci78
    Sandra Michelle skrev 2010-11-20 09:45:29 följande:
    Eftersom jag hört detsamma så frågade jag på Babyproffsen när jag köpte ny bilbarnstol till sonen. Hon sade att så länge man kollar så att bältet sitter ordentligt mot kroppen så är det okej. Det kan ju bli rätt kallt om vintrarna. Det är iaf vad hon har lärt sig på utbildningarna hon har deltagit i.

Vi har enbart jacka i bilen. Skulle de behöva overall så tar vi med den vid sidan om.

NTF rekommenderar som sagt att man inte har ytterkläder, se inlägg ovan från cicci85. Vad en anställd på Babyproffsen säger litar jag inte ett dugg på, tyvärr finns det massa försäljare som tror att de vet hur det ska vara men som ger felaktiga råd.

• Cecci78
    k girl skrev 2010-11-20 17:29:18 följande:
    Men ni som har barnen ytterkläder, hur gör ni när det är under -20, -25 och ni har flera småärenden? Det är väl en sak när man kör långt och bilen blir varm, men när den hinner kylas ut mellan varven? Har ni i kupévärmaren överallt ni far?
    småärenden så går vi;)

Dock brukar jag köra till dagis det tar ca 5 minuter och då har de fleecekläder, på väg till bilen har de jacka om det är så kallt men jag tar av den i bilen alternativt knäpper upp den o drar bältena innanför. Sen har de ullfiltar i bilen att ha över sig. Vi har ingen kupévärmare, dock kallgarage. Skulle inte våga ha dem med tjocka kläder under bältena!
  • Cecci78
    vittra skrev 2010-11-20 19:21:41 följande:
    Har inte heller hört talas om det. Har aldrig sett någon som åker utan ytterkläder mitt i vintern, i mina öron låter det idiotiskt... här har vi ofta närmare -30 och dessutom massor med snö (ett par fleecebyxor räcker inte då) så det klart att folk har ytterkläder på sig! En sak om man åker långt, men inte fasen tar folk av och på en hel vintermundering flera gånger om när man ska åka bil heller...
    jo det är klart man får göra om man inte vill frysa, i mina öron låter det väldigt underligt att föräldrar låter barnen ha vinterkläder  under bältena trots att det kan vara farligt eftersom bältet inte skyddar som det ska då...
  • Cecci78

För större barn måste man ju dessutom ta av ytterkläderna, det finns inga selar i bilstolarna som är så stora att de kan träs över vinterkläderna, inte för oss iaf och jag har en långsmal pojk som är ganska "spinkig".

• Cecci78
    k girl skrev 2010-11-21 20:48:58 följande:
    Men vad har ni för vinterkläder? Michelinutstyrslar? Min systerson är stor som en tre-fyraåring och har vinterkläder på sig i sin stol. Jag kan få in hela handen utan problem under bältet när det är max åtdraget på min ettåring utan ytterkläder, som är helt normalstor för sin ålder. Och jag vet faktiskt ingen här som klär av sina större barn annat än för långfärder?
    Just nu termobyxor o jacka från pop, men han är inte 3 utan 6 år (normallång men ganska smal) så det hade aldrig funkat med de kläderna på. Tar självklart av ytterkläder även på 3-åringen.
  • Cecci78
    k girl skrev 2010-11-21 22:06:17 följande:
    Var bor den körskoleläraren, skulle jag vilja veta?
    Min körskolelärare hade på sig oljerock på varje körskolelektion jag hade vintertid. Jag skulle vilja se den som klädde på sig och av sig varenda gång de skulle in i en bil som håller "värme" på -20, -30 grader. Eller kanske -10 om man nu har kupévärmare.
    Spelar det någon roll var han bor, han har ju rätt?

Läs gärna här
    http://www.ntf.se/Halland/default17196.asp

Bältet ska sitta innanför tjocka ytterplagg. Ju närmare kroppen, desto bättre. Öppna jackan så att bältet kommer innanför.

Det är ju bara så att det är säkrare att ha det så, sen får ju alla göra som de vill men jag förstår inte att man med vilje gör något som är sämre just när det gäller säkerheten i bil.
  • Cecci78

hehe, skulle inte varit något frågetecken efter förstå meningen utan ett utropstecken;)

• Cecci78
    CaCC skrev 2010-11-21 23:09:24 följande:
    Men att öppna upp en jacka och att inte ha på sig någon jacka är ju rätt stor skillnad?
    Jag utgick från att den där körläraren menade att det var ok att knäppa upp jackan för det blir ju samma sak när man drar bilens bälte under jackan då. Det blir inte riktigt lika bra om man har barnet i bakåtvänd stol o knäper upp jackan eftersom det är 5-punkts där men det är ju bättre än att ha jackan stängd.
  • Cecci78
    CaCC skrev 2010-11-21 23:15:57 följande:
    Jag uppfattade som att körläraren menade att INGEN ska ha tjocka ytterkläder på sig.
    Hur menar du att det inte blir lika bra i en bakåtvänd stol med 5-punktsbälte? Det måste ju fungera lika bra där som i vanligt bälte. (Kan vara jag som är på tok för trött nu för att tänka )
    Nej där kommer ju selen ut uppe vid axlarna och där kommer de över jackan och likaså är det lite svårt att få de som kommer från sidorna vid höften att ligga utanför jackan, det är lättare med ett 3-punktsbälte.
  • Cecci78
    CaCC skrev 2010-11-22 19:39:31 följande:

Jag satte min dotter så i dag i stolen. Öppnade upp jackan och det gick alldeles utmärkt.

jo det är ju bättre än att ha jackan knäppt men man kommer ju inte ifrån att om jackan är på barnet så drar man bältet delvis över jackan uppe vid axlarna, jackan sitter ju på kroppen uppe vid axlarna där man drar bältet
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?