• CaCC

Ytterkläder i bilen?

Läste i en tråd att man absolut inte ska ha ytterkläder på barnen i bilbarnstolar. Jag har aldrig hört talas om detta och undrar nu om jag är ensam om att inte ha hört detta.
    Bältet sitter ju inte tajt emot kroppen om barnet har overall eller jacka på sig det förstår jag. Men att det skulle utgöra en jättestor risk vid en ev. krock och att barnet riskerar att åka ur bältet har jag alrid hört om.
    En liten bebis som sitter i ett babyskydd är ju lätt att hålla varm med filt eller så eftersom man oftast sätter barnet i stolen inomhus och tar med ut till bilen. Men jag tänker rent praktiskt på vår dotter, 18 månader gammal. Att inte ta på henne varma ytterkläder när man ska åka bil och att man ska ta på dem i eller utanför bilen när man stannar för att gå ur om det är en kall vinterdag, det känns krångligt. Och frågan är om det är nödvändigt.

Så min nyfikna fråga är nu:  Visste ni något om detta? Hur gör ni?

• Svar på tråden Ytterkläder i bilen?
  • CaCC
    bambigirl skrev 2010-11-19 23:05:51 följande:
    Såg en lösning en gång som jag tycker funkar. Öppna overallens dragkedja. Dra overallen åt sidan och fäst bältet så att bältet blir dikt an mot höft och axlar. Ännu bättre blir det med jacka då man tom kan knäppa jackan över bältet när man knäppt det.
    Den idén dök upp i mitt trötta huvud när jag funderat över detta en stund. Så måste ju fungera.
  • CaCC
    Queenie70 skrev 2010-11-19 23:14:59 följande:
    Nej, det visste jag inte, och inte heller känns det troligt att jag kommer att följa det råden, och sätta min unge i en bil där det är minusgrader utan ytterkläder.
    Nej, det känns inte så lockande.
  • CaCC
    t0va skrev 2010-11-19 23:19:52 följande:
    Jättebra film som visar hur det kan bli. Är som med allt annat vad är viktigast att sitta skönt och varmt eller överleva en krasch? När det varit som kallast och vi inte haft bilen i garaget så har han fått ha en tunn fleeceoverall på sig om vi nu inte haft kupevärmaren igång för då blir det varm och skönt ändå. 
     Jättebra film absolut, men konstigt att det inte finns några profesionella tester/filmer på detta utan endast hemmafilmer.

Det jag funderar på är också varför inte denna informartionen ges av BVC på deras föräldragrupper och liknande. Vi fick information från NTF och de sa inte ett ljud om detta, det var mycket om säkerhet och vad man ska tänka på i övrigt, men inget om detta.
  • CaCC
    t0va skrev 2010-11-19 23:34:30 följande:
    oj, det var dåligt. De kurser jag gått i trafiksäkerhet har alla tagit upp detta med tjocka kläder och bälten. Min pappa gick någon sådan kurs för sitt företag när jag var liten, han åkte ofta bil långt som säljare så företaget fixade säkerhetskurser åt sina anställda och då tog de upp den biten också. Samt vikten av att bältet ligger rätt  över höfterna och att man ska kontrollera så huvudstöd och sånt är i lagom höjd för sig själv och barnen. De små växer ju rätt så fort och det är inte alltid som man kommer ihåg att kontrollera om det är dax att höja bältet. 

För mig är det självklart att säkerheten prioriteras så långt det går. Men jag sätter inte honom naken i en kall bilstol men en fleeceoverall räcker ofta i bilen för där är det ju inga kalla vindar sen bäddas han ner i vagnen eller får på sig overall. Jag skulle inte kunna förlåta mig själv om vi krockar och han glider ur stolen för att jag inte orkat ställa in stolen rätt eller kränga av overallen. Men som sagt vi åker oftast från ett varmt garage till ett annat eller har kupevärmaren på. Är det kallt i bilen och man ska åka en längre sträcka så kanske man kan stanna efter en stund när värmen kommit igång och minska på kläderna.  
    Men jag tror ju att det räcker att knäppa upp overallen/jackan och få bältet emot kroppen om man åker kortare sträckor. Åker vi längre så kan man ju stanna till när värmen kommit upp i bilen och plocka av kläder.
  • CaCC
    t0va skrev 2010-11-19 23:41:43 följande:
    Jo precis, jag tror många redan idag sitter felaktigt dvs. inte tillräckligt hårt fastspända. Har hört många kommentarer om att barnen inte behöver ha bältet över axeln utan lägger den biten under armen för det är jobbigt att ha bältet mot halsen när de blir större. Eller att man inte drar åt utan det är stort glapp. Tror det stod att man skulle få in max 2 fingrar mellan barnet och bältet på den modellen vi har det är inte lätt alla gånger. 
    Det värsta är väl de som inte bältar sig och sina barn alls.
  • CaCC
    FrkJenny skrev 2010-11-20 17:32:23 följande:
    Det ingår ju i körkortsutbildningen, så det är något man borde ha grundkunskap om om man kör bil vare sig man har barn i bil eller inte. 
    Jag hade själv full koll på det när det gällde mig själv och alla andra som satt i bilens bälte men av någon anledning så slog det mig inte först att det även gällde i bilstolar... Men det är ju egentligen självklart att det gör det. När man tänker efter...

Men visst behöver det upprepas och betonas extra både för föräldrar som inte själva har körkort och för förare som liksom jag bara inte hade tänkt efter före.
    Och det behöver dessutom betonas att det inte bara är "bättre" att ta av ytterkläderna utan att det faktiskt är nödvändigt för säkerheten att göra det. 
    Då måste mitt minne vara fruktansvärt dåligt, för jag kan inte minnas att jag lärde mig något sådant när jag tog körkort. Har dessutom gjort teorin vid två tillfällen då jag först tog MC-kort och sen bil.

Själv har jag alltid jacka på mig under bältet om jag inte åker långa sträckor, men då åker den av på grund av att det blir varmt i bilen.
  • CaCC
    t0va skrev 2010-11-20 19:03:21 följande:
    Många på bvc och mödravården verkar inte vara uppdaterade kring sånthär. Jag har haft jättebra sköterska på mvc men hon hade ingen koll alls på det som inte rörde förlossningen och barnets utveckling. De trodde jag hade en specialtillverkad barnvagn när jag kom med barnet i babyskyddet på barnvagnen. 

BVC-sköterskan frågade vad det var för tygskynke jag hade barnet i första gången vi gick dit. sjal hade hon ingen aning om vad det var. Så de får nog inte alltförmycket fortbildning kring dessa saker.  
    Ha ha. Ja de är inte alltid så kunniga om man säger så.
  • CaCC
    FrkJenny skrev 2010-11-20 19:30:39 följande:
    Jag får väl tillägga att jag inte är ironisk på något sätt utan uppriktigt undrar eftersom jag aldrig upplevt ett scenario där thermobyxor skulle vara funktionella i bilen.
    Då har du aldrig varit på skidsemester då antar jag? För då har man termobyxor och jacka på sig i bilen.
  • CaCC

Jag blir lite nyfiken på hur länge sedan det är ni tog körkort som har lärt sig att man absolut inte ska ha ytterkläder på sig i bilen?
    För jag har verkligen INGET minne av att jag fick lära mig det när jag tog körkort, då gjorde jag teorin vid två tillfällen eftersom jag tog två olika körkort.

• CaCC
    Cecci78 skrev 2010-11-21 22:59:49 följande:
    Spelar det någon roll var han bor, han har ju rätt?

Läs gärna här
    www.ntf.se/Halland/default17196.asp

Bältet ska sitta innanför tjocka ytterplagg. Ju närmare kroppen, desto bättre. Öppna jackan så att bältet kommer innanför.

Det är ju bara så att det är säkrare att ha det så, sen får ju alla göra som de vill men jag förstår inte att man med vilje gör något som är sämre just när det gäller säkerheten i bil.
    Men att öppna upp en jacka och att inte ha på sig någon jacka är ju rätt stor skillnad?
  • CaCC
    Cecci78 skrev 2010-11-21 23:12:13 följande:
    Jag utgick från att den där körläraren menade att det var ok att knäppa upp jackan för det blir ju samma sak när man drar bilens bälte under jackan då. Det blir inte riktigt lika bra om man har barnet i bakåtvänd stol o knäper upp jackan eftersom det är 5-punkts där men det är ju bättre än att ha jackan stängd.
    Jag uppfattade som att körläraren menade att INGEN ska ha tjocka ytterkläder på sig.
    Hur menar du att det inte blir lika bra i en bakåtvänd stol med 5-punktsbälte? Det måste ju fungera lika bra där som i vanligt bälte. (Kan vara jag som är på tok för trött nu för att tänka )
  • CaCC
    Cecci78 skrev 2010-11-22 12:03:30 följande:
    Nej där kommer ju selen ut uppe vid axlarna och där kommer de över jackan och likaså är det lite svårt att få de som kommer från sidorna vid höften att ligga utanför jackan, det är lättare med ett 3-punktsbälte.

Jag satte min dotter så i dag i stolen. Öppnade upp jackan och det gick alldeles utmärkt.

• CaCC
    Cecci78 skrev 2010-12-02 22:15:00 följande:
    jo det är ju bättre än att ha jackan knäppt men man kommer ju inte ifrån att om jackan är på barnet så drar man bältet delvis över jackan uppe vid axlarna, jackan sitter ju på kroppen uppe vid axlarna där man drar bältet
    Givetvis är jackan där åndå, men vår dotter är än så länge inte så lång så bältet går inte nerifrån och upp över axeln (hoppas du förstår vad jag menar) och därför så blir det inte så mycket jacka mellan bälte och axel.
    Vi har även mycket lager på lager eftersom det håller värme bäst ska man ta av alla lager för att åka till ICA på andra sidan stan och handla så är det lite onödigt. Visst, vi kan krocka även på den sträckan, men det är för kallt i bilen när det är neråt 10-15 minus eller kallare och vi har inte möjlighet att ha kupévärmare i bilen.
Svar på tråden Ytterkläder i bilen?