• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

johlinn - Hurra för Es hjärta och viktuppgång!

Sara - Hmmm, låter inte bra med viruset. Men då fick du en chans att vara riktigt på lyset iaf, det händer som sagt inte så ofta nu för tin..

Ligga pall? Det är alltså typ motsatsen till att stå pall för något? Jag hörde uttrycket första gången för ett par veckor sedan när jag var sjuk och vår vän från Skåne var här. Jag fick inte ihop det riktigt då, men ville inte fråga.

Jag har sådan dålig koll, känner jag:

1. Juni - allmän förskola? Que?

2. jämställdhetsbonus? Jag har snappat upp att vi har möjlighet att få något sådant för G, men har ingen aning om hur, märker jag nu. Jag hade fattat det som att när alla dagar är slut för barnet så är det någon på fk som kollar hur många vi tagit var och fördelar bonusen därefter. Helt fel? Måste man ansöka om bonusen, och har vi sumpat den genom att inte söka nu då?

• asap

Ela - Nej, jag ska verkligen inte klaga -tack för alla svar!

Ok, vad jag vet så har vi inte fått någon blankett, alltså ingen bonus. Men ny chans nästa år då? Eller då kanske de bara räknar på dagar som tagits ut i år, och då tar inte jag några för G. Obestämd Maken ska ta ut en del av kvarvarande dagar i sommar, är planen.

Sara - Ok, så det innebär alltså att både I och G har rätt till allmän förskola från hösten och vi slipper betala för att ha dem där? Och det ska ansökas om? För syskontimmar kommer det ju bli för dem när jag är hemma med lilla grodan.

• asap

Pyttis - Jaha, tack för info. Jag vet inte - jag kollade på min kommuns hemsida nu och där står det att allmän förskola gäller 8-11 må-fre. Men syskontimmarna på vår förskola är tis-tor 8.30-13.30, om de inte ändrat det sedan Ida gick syskontimmar sist. Och om det är så, så tror jag hellre vi betalar och har lite bättre tider och lunch på fsk, 8-11 varje dag är jag inte sugen på....

• asap

Persefone - Jag har nu sedan maj jobbat 40 timmar/vecka med en restid på nästan en timme enkel väg. Räknar nu ned till juni då jag får vara ledig igen, och har från och med idag börjat jobba hemifrån på onsdagar som nedtrappning inför bf. Jag känner att det kommer dröja lääääänge innan jag jobbar sådan här heltid igen när jag ska tillbaka till jobbet efter bebis. Tänker som du att tiden känns felprioriterad när man knappt hinner träffa familjen hemma, men känner kollegerna utan o innan.

Det gäller väl bara att se till att man sparar lite mer pension vid sidan om osv, så att det inte kommer surt efter för att man jobbat deltid en period.

På tal om BobbyCar och läragå-vagn så tipsar barnen här om att läragå-vagnen är en utmärkt sparkcykel om man kör den åt fel håll. En fot på flaket och så trampa på med den andra i golvet. Går fort och blir jätteroliga vurpor ibland!

• asap

Ela - När vi åkte till Mallorca i början av juni förra året så köpte jag ny bikini på Stadium. En adidas med tillhörande matchande shorts i vattenvänligt material, och den var jag supernöjd med. Shortsen gömde lite av min "problem area", magen hade jag dock framme för allmän beskådan...

• asap

Ela - Allt badkläds-prat har fått mig att vakna upp skräckfylld och inse en stor skillnad med att få barn i augusti/september eller i juni! Första två barnen har jag alltså haft sisådär 9-10 månader på mig efter förlossning att komma i form till strandsäsongen, den här gången kommer jag ju landa rakt i den! Tur man har avslag så att det inte kan badas även om man skulle vilja.

• asap

Och Ida som nyss stod och fäktades med svärd med en kusin! Jag förstod inte att hon inte fick. Nästa gång ska jag genast plocka fram dockor istället.....

Trevlig helg i solen, allesammans!

• asap

Vad säger ni om när Gustav tar på sig verktygsbälte och tar sin verktygslåda i handen, tar på sig en keps, och tar på sig de silvriga prinsesskorna med strasspänne för att han ska leka jobbarkille och gå och bygga någonstans? Är det något som tar ut varandra, eller måste vi konfiskera skorna?

Lime - Du jobbar i butiken som säljer de grejerna alltså?

• asap

sarahkka - Säger som de andra - olika... Mina båda har börjat ungefär samtidigt med enstaka ord, någonstans runt 1-1½ år. Då har de tragglat på länge med de få ord de kunnat. Strax före 2 år har det sedan ramlat på med massor av nya ord och långa meningar. Båda har pratat från morgon till kväll då de väl börjat, skillnaden är att Ida hade väldigt speciellt uttal som knappt någon begrep sig på (förutom mamma och pappa ) som att Dzyyyna betydde Sture eller att moushp betydde mjölk. Gustav däremot pratar så tydligt att man inte kan missförstå ens om man vill. Han adresserar varenda mening till den han pratar med, så varje mening börjar med ett mamma, pappa, Ida, farmor, mormor etc. Därefter betonar han varenda stavelse i varenda ord i hela meningen.

Nu i helgen blev han olycklig över att kusinen som fyller 3 i maj inte kunde prata så att G förstod, men vi förklarade att han kan annat istället, har tex slutat med blöja för länge sedan.

Så det kommer när det kommer, men visst är det härligt när man kan börja ta del av deras kloksinniga funderingar och skämt och annat!

• asap

Ela - Åh, vad jag lider med dig nu! Hoppas maken kommer hem bumsbums och att han kan stoppa er alla i säng och gå en promenad med E, eller nåt.
    Och TV är inte bara tillåtet/ok sådana dagar - det är en absolut rekommendation! Allt som får eländiga dagar att gå är bra!

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13