• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Sara - Nä, du har förmodligen placerat mig rätt på kartan (cirka Uppsala), det har bara varit helt galet kallt den här veckan, och som sagt lite påfyllning med snö kommer det också nästan varenda dag. Suck. Det är på vippen att min vinterjacka inte längre når om magen, så jag är i stort behov av vår. Jag kommer inte klara minusgrader så många dagar till med mitt symfys-fundus-mått!

• asap
    Älgen skrev 2011-03-01 10:34:07 följande:
    Ela, kom ihåg att behålla brallorna på när du går till läkaren... (sist jag var hos läkaren så knäppte jag inte byxorna efter toabesöket, tänkte att jag ska ju snart dra av dem igen... men insåg sen att jag nog inte kan sitta i väntrummet såFörvånad). Och ja, jag träffar enbart gynekologer också nu förtiden. Förutom på jobbet då, men där har jag itne en tanke på att dra av mig byxorna...
    Haha, fick en inre bild som i Solsidan - "kan du kasta ett getöga på mitt anus?". Blir så fel om man approachar en läkare utanför undersökningsrummet.

Ny historia om verktygstokige G: Vi var hos svärisarna över helgen. När vi kom i fredags bad G att få låna lite verktyg. "Nej" säger farfar "inte nu på kvällen heller. Det får vänta till i morgon."
    Lördag morgon 06:45 : G klättrar på egen hand ur resesängen där han sovit, knatar ut ur vårt rum, upp för trappan och ropar "Farfar!? Är du? Det är morgon jag kan få verktyg!"
    Det var farfarns sovmorgon det....
  • asap

Marge - Härligt att allt är igång nu! (..och ett smått mirakel att inte säkringen gick.. )

Somna - Mmm, jag är med mannen din där, ett bra recept på lakritsglass hade vatt nåt. Fast jag har ingen fancy maskin att göra den i, utan får förlita mig på handkraft.

• asap

Ela - Det hade jag inte sett förrän du sade det, rätt så inaktuella trådar I guess.
    Jag kan inte heller med att säga att jag ska åka/gå iväg utan det barn som inte vill följa med. Däremot kan jag säga att då börjar jag gå utan dig. Fast det beror alldeles på situationen, det finns ju ställen där man inte går ifrån barnen även om det bara är några meter.
    Maken kör med "om du inte kommer nu/klär på dig själv etc. så får jag bära dig/klä på dig även om du inte vill" vilket väl slutar 50/50 med att barnet kommer resp maken måste hämta barnet. Men det kan jag inte köra med, min gravida kropp pallar inte att klä på trilskande barn och kånka runt på dem. Men det behövs inte heller så ofta för det är just på väg till eller från dagis som situationen uppstår, och det är maken som sköter de bitarna i familjen.

juni - Jag känner mig inte heller så hemma i kyrkans miljöer alla gånger, svårt att inte himla med ögonen i "de värsta" sångerna. Men semla är ju gott!

• asap

Ela - Ja, just det - ett annat tips: Vi har infört först-dagar här, varannan dag är det I och varannan G som får välja frukost först, bli påklädd först, borsta tänderna först etc. Det funkar jättebra för Ida som får en riktig vinnarskalle och tävlar för att komma först. Om G inte kommer direkt vi ska klä på honom på sin först-dag kan hon rusa förbi med ett "då vinner jag" och slänga på sig kläderna. Så ni kanske kan testa att tävla er hem?

• asap

Mrs Fisk - Hoppas det löste sig med urinprovet. Lycka till på MR idag!

Ela - Kul att kunna hjälpa till, bra att tävlandet funkade! Det går säkert inte varje gång, men om man har några olika varianter man kan varva mellan så kanske man ändå lyckas komma hem varenda dag!

juni mfl. - Jag tycker det kan vara rätt kul när Ida och Gustav har likadana tröjor ibland, men det finns högst tre sådana uppsättningar i garderoberna. Om man nu är sådan att barnen alltid ska vara lika - måste man då byta om på allihop bara för att en har smutsat ned sig? Antar det...

Ruskiga historier barba, Somna, Cissi mfl. - Orkar inte riktigt bli upprörd nu, men jag kan ju berätta om i helgen då vi var på museum i Eskilstuna - Munktellmuseet. http://munktellmuseet.volvo.com/
    Jättekul, det är späckat med traktorer och andra skojiga maskiner och man får klättra upp i och provsitta allihop. Barnen var i sitt esse och undersökte allt, sedan skulle vi köpa varsin t-shirt med en traktor på till dem och jag frågade vilken färg de ville ha. Den fanns i blå, röd och grön. Båda barnen valde blåa och farbrorn som jobbade där blev uppriktigt förvånad och frågade Ida "Men vill du inte ha en röd?". Tänk att man ska behöva berätta för folk att det är ok för en tjej att ha blå tröja. Suck.

• asap
    Ela skrev 2011-03-03 09:23:13 följande:
    Assar - Menar du alltså att de fick likadaaaaana blå tröjor? T älskar blått och väljer alltid blå saker om det är möjligt.
    Ja, men när G nu klottade ner sin tröja med spaghetti carbonara igår så är ju Ida förstås också förbjuden att använda sin till dess båda tröjorna är användbara igen.
    Elsis skrev 2011-03-03 11:08:51 följande:
    Fiolina, vad roligt att O lär sig nya ord, det gör A också, kommer nytt varje dag här också. Väldigt praktiskt att kunna berätta vad man ska göra eller vad man vill ha, tycker hon. Igår förklarade hon t.ex att pappa skulle micra vällingen genom att säga pappa och sedan ge ifrån sig ett brummande burr, som betyder micra, för den låter ju så, på ett ungefär. Är det en tvåordsmening?
    Säger som Petter - "Så klart!"
    Given tvåordsmening ju.
  • asap

Söder - Hej! Hoppas bion var bra så att det var värt att hålla sig vaken lite längre en kväll!

Olimpia - Antar att det var de andra barnen som sagt så till M? Man kan ju inte göra annat än att trycka på att det är absolut ok att tycka om vad man vill och en massa olika saker. Prinsessor utesluter ju inte monster/bilar/sport eller vad annat "grabbigt" man kan tänka sig. Och hoppas på att de lyssnar på mamma och pappa istället för kompisarna...
    Något som jag blivit riktigt riktigt ledsen av var när jag var lärarvikarie och det bland barnen på låg- och mellanstadiet redan fanns en uppfattning att matte var ett ämne för killar. Var och varannan dag kom det sådana kommentarer om att det var svårt för att det är ett killämne etc. Redan nu har jag det i huvudet och berömmer Ida för hennes räkning och försöker föra över inställningen att det är kul med matte.Hoppas på att en sådan lagd grund gör att hon kan strunta i dumma "sanningar" sedan.

• asap

cissi - Så var det på 70-talet..

Barba - Vad ledsen man blir. Svårt att veta hur man ska göra/vad man ska säga för att visa att man inte tycker det är ok. Jag är så allergisk mot folk som pratar om sina närvarande barn sådär. Som att de inte skulle höra.

• asap

Fio - Bra där, att visa sambon hur det ska vara.

Pysslig - Härlig kväll o morgon!

Vi hade svärisarna här fre-lö och det var helt hjärtskärande svårt för Ida att skiljas från farmor. Ida började gråta när farfar sade hej då, så att jag trodde att hon slagit sig och gjort sig illa. Men när jag frågade hulkade hon fram "jag vill inte att farmor ska åka hem." Sedan skulle hon med ut till bilen och vinka och jag ville att hon skulle ta på sig ordentligt för att inte frysa ute, men då förklarade hon bara att det inte behövdes för hon tänkte nämligen hoppa in i bilen och följa med farmor och farfar hem! Sötnos.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13