• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

juni - Stackars N! Har det annars givit resultat när du ändrat din kost så att han har mindre ont i magen nu än han hade i början?

Pysslig - Bra arbetsfördelning där, en middag mot några skjortor låter rimligt i mina öron!
    Tack! Det behövs sympatikramar, nu mår jag sämre igen. Vad är detta?

• asap

Pysslig - Ha det fantastiskt bra på Tenerifa, och sola och bada för oss allihop! Solig

Barba -

Somna - Hoppas G är piggare igen nu.

Här är vi inte så pigga. Gustav vaknade 5.30, hungrig på frukost, så han väckte hela familjen. Barnen är så spända över att vi ska till badhuset idag att de inte kunde somna om, trots att badhuset inte öppnar förrän 11.

• asap

Barba - Hoppas ni hade det bra på bion, med popcorn brukar man kunna sitta stilla en halvtimme. Vi var på bio för några veckor sedan och såg lilla Anna och spöket Laban. Man är ju beredd på att det inte kommer vara helt tyst i salongen när man går och ser en film där publiken till hälften består av små barn, och det stämde ju. Det var bara det att barnen skötte sig, värre var det med en pappa som satt bakom oss och inte kunde hålla klaffen på hela filmen.

Pyttis - Härligt med en träff på tu man hand, låter trevligt!

johlinn - Oh no! Jag har förra helgens magsjuka i färskt minne och skickar massvis av sympatier! {#emotions_dlg.flower}

Vår söndag har varit en riktig succée! Badhuset var som alltid en hit, vi är badtokar hela familjen. När vi var trötta på att bada gick vi till en restaurang som ligger i samma hus och åt lunch. Supergod hamburgertallrik med hemgjorda pommes frites. Barnen var som två små änglar och åt kopiösa mängder av maten, alla var imponerade. Efter det åkte vi hem med min mamma som varit med och badat och ätit och fikade lite där innan vi åkte hem. Hela dagen har bara varit harmonisk och utan sura miner från något håll, så härligt!
    Vad säger ni: kan det vara så att söndagen sätter tonen för hur kommande vecka ska bli?

• asap

Lime - Oh, herreminje en sån formidabel tårta! Skulle jag ställa mig och göra ett favoritgosedjur i sockerpasta (har iofs inte den blekaste hur det skulle gå till) så skulle ingen gäst få upp hakan från golvet tillräckligt för att sedan smaka på det.
    Jag fyller år om ett par veckor och har nyligen börjat fundera på om det är ok att köpa precis varenda smula man bjuder på, eller om jag "måste" baka något själv. Har varken ork eller lust att göra det egentligen, det är inte min grej riktigt.

• asap

Sara - Jag hajjade till över dina torra löv - hur hittade du dem under snön? Eller menar du att ni inte har snö!? Här har vi en halvmeter ungefär, de uppskottade vallarna kommer nog räcka länge till...

• asap

Marge - Jag är med dig, vi har inte heller haft barnkalas på 1årsdagen. (Eller 2 eller 3, för den delen) Om man inte räknar det faktum att när närmsta familjen kommer, vilket det oftast blir på födelsedagar, så är det 8 barn från 6 år och nedåt när alla kusiner är samlade på en gång. Så något barnkalas i den meningen har vi inte haft, alltså med fiskdamm och lekar och så. Bara familjen/släkten på mat eller fika, men man brukar bli rätt mör av den tillställningen också.. Nu fyller inte barnen år förrän efter sommaren här, men i år är det nog dags för kalas, eftersom dagiskompisarna bjuder in till sina.

Fiji - Så jobbigt med liten sjukling! Det brukar alltid sluta med att jag skäms för att jag blir irriterad över att inte få en sekund utan liten klängapa på sig, då brukar det vara skönt när man är två som kan dela. Men du har väl din herrgårdsweekend innestående, förutsätter jag.
    Tack, jo visst är det ok att bjuda på köpes, det är ju inte så att släkten bryr sig egentligen. Det är väl någon sorts inre press som ställer till det, att jag får för mig att man ska eller borde göra på ett visst sätt, men - screw it! Jag är faktiskt en heltidsarbetande gravid tvåbarnsmorsa. Så det så!

• asap

Pyttis - Vilken bra tårta, ska försöka komma ihåg det till nästa barn-födelsedag. Ida avskyr tårta men gillar choklad så det kunde nog vara en bra kompromiss.

Skönt att det är fler som köper sitt fikabröd, det är inte så illa om man gör det va? Fast om jag ska baka något så blir det nog just tårtbotten - köpt sockerkaka är bland det rysligaste jag vet, känns så syntetiskt. Bullar och småkakor har jag inget problem med köpesvarianten, även om det säkert är minst lika mycket E-ämnen i dem..

juni - ñ! Den heter väl tilde? Iaf i matematiken, och den ser ju likadan ut. Man får göra den först (AltGr och knappen med ~ på), sedan ett vanligt n då hamnar tilde ovanför.
    Grannen hade piñata på sitt kalas i januari, det var tydligen jättejättekul för alla barn, lite omväxling mot alla fiskdammar.
    Trist att H fick för sig att rita igen, vanliga ritpapper verkar inte vara mycket för henne.. Kanske konfiskeringen får henne att lära sig. Jobbigt att behöva sluta en annars bra dag på det sättet.

• asap

juni - Ja, ibland blir man nog lite för pedagogisk när man ska förklara varför/varför inte. Bättre kanske att bara följa känslan.

Är det någon här som gör något speciellt för att det är sportlov? Här där jag bor är det sportlov nu v.8, men jag hade inte ens tänkt på att det var så förrän det kom upp lappar på dagis om att man skulle fylla i vilka tider barnen vill gå på sportlovet. Jul och påsk osv är ju en annan femma eftersom föräldrarna oftast har extra ledigt under den perioden, men sportlov? Så länge man har dagisbarn väljer man kanske hellre en vecka som inte är sportlovsvecka om man vill åka bort/göra något "sportlovigt", eller?
    Men det är klart, det finns ju dagisbarn med syskon i skolan förstås. Men innan det är så förstår jag inte poängen med att ta ledigt just den vecka alla andra gör det... Men jag skulle inte tacka nej till en fjällvecka om den landade i knät på mig.

• asap

Hah! Den där jäkla Ove, skönt att han blev lämnad vid vägkanten med sin äckliga kräks-soffa! *Utgår från att alla andra 30+-are vet exakt vad jag talar om*

• asap

Barba - Huvva, vet inte vad som vore värst, löss eller magsjuka! Eller, värst vore det förstås att få bägge samtidigt! :-O

Sara - Aha, då är jag införstådd med barmarks-läget. Här kommer det lite ny snö varje dag, så det kommer väl aldrig försvinna. Imorse var det såå kallt: -27.5 var lägsta temp på vägen till jobbet, då var jag glad att jag inte fick stopp på bilen just där.

Gustav är förkyld, inatt hostade han så han kräktes, men fick sedan hostmedicin som hjälpte bra och han sov gott efter. Imorse var vi i valet och kvalet angående dagis, men han var pigg och busig så han fick gå iaf. När maken sedan kom för att hämta i em satt G ute och sov i en av fröknarnas famn, då hade han slocknat med feber.

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13