• asap

30+ med första barnet 1-3 år, del 13

Barba, Marge och Pyttis - Jo, den verkar funka riktigt bra! Fast det ser inte ut som att man alltid får upp hela rötterna, så ogräsen lär väl komma tillbaka, men förhoppningsvis i lite mindre riklig mängd. Enda nackdelen nu är att gräsmattan var så full av maskrosor så med motsvarande mängd hål nu ser det ut som att vi blivt klusterbombade... Men vi har även laddat upp med en kubik jord, samt gräsfrö och gräsgödning, så förhoppningsvis kommer vi få det lite finare framöver.
    Nu är min pappa här och är ute ihop med maken och barnen och jobbar på vårt uterum, så nog händer det lite saker på hem- och trivselfronten iaf. Skönt!

Somna - Hoppas det var sista kräkan ni sett på länge länge!

• asap

Jo, han är lite rolig med sitt gevär... Det värsta är att han vill ta med det till vår säng då han vaknar mitt i natten, men oftast lyckas vi avstyra det som tur är.

• asap

Ela -
    Som när Gustav hade hjälpt maken med lite byggjobb och därefter gick runt och sade "Aj, satan!" i tid och otid.

Sara - Lite oväntat kanske, men det har visat sig att förutom verktyg så har han även ett specialintresse i skjutvapen... Byssen fick han för att han slutade med nappen, så det kanske är vårt fel - klart han tolkade den som "istället för nappen" och tog den med sig i sängen.
    Ida sover däremot fortfarande med "röda nallen" som har hängt med sedan hon var ett år ungefär. Hon har många gånger deklarerat att "jag har slutat med röda nallen" och valt att inte ta med den då hon går och lägger sig, men varje gång har det visat sig efter ett tag att så inte var fallet och nallen har behövt göra ett inhopp i alla fall. Nalle

Vilken skön dag, och vad bra att mamma kommer när du annars blir själv med barnen!

• asap

cissi - Det känns mycket väl igen här också, maken är inte speciellt återhållsam när det gäller svordomar, så vi har mer än en gång hört "Aj, satan!" från Gustav när det är något som inte går hans väg. Jag har dock litet hopp om att maken ska kunna skärpa sig, så vi får väl se var det hela slutar..

• asap

Annaloo - Som när jag var på bröllop dagen efter farfars begravning och samma psalm spelades. Gråter Usch och fy.

Somna - jo, jag tycker nog att det kan vara något att ha (LinkedIn), det blir lite vad man gör det till. Vissa är väldigt aktiva och andra inte.

Pysslig - Skönt att förkylningen är över!

Här har jag fått hem mina juveler från deras farmor o farfar idag, skönt att ha dem hemma igen. Fast lite jobbigt också med magen. Gustav har de senaste veckorna plötsligt börjat uppträda som den snart 3 åring han är och får riktiga ilske-/gråtutbrott. Sådär så att han själv inte vet vad som är fel eller hur vi ska göra det bra, han är bara så flyförbannad. Nu ikväll slängde han ut kudde och täcke ur sängen och skulle själv bara därifrån, han skulle ställa sig i ett hörn och sura, men lyckades då på kuppen slå tinningen i en bokhylla och blev jätteledsen över det. Sedan fick jag bära honom tillbaka till hans säng och sitta där för att hindra att han smet fler gånger och till slut lugnade han ned sig och förklarade att han absolut ville att kudde och täcke skulle ligga på golvet. När jag lagt det där så lade han sig ner i sängen och sade att han skulle sova, och det har varit tyst sedan dess... Och under hela tiden satt förstås Ida i sin säng: "Jag kommer och kollar! Vad gjorde Gustav? Mamma, vad sade du till Gustav nu? Får jag se? Vad hände?" osv. Onekligen lugnare när de inte är hemma, men bra mycket tristare också.

• asap

Det jobbigaste när de blir så där arga, tycker jag, är att man riktigt ser hur jobbigt det är i dem själva också. Men att det är så svårt att hjälpa dem komma över det. Fast rätt som det är byts utbrottet ut mot en solig min och ett skratt, utan att man fattat vad som hände. Drömmer

• asap

juni - Det blir nog snyggt.

Gustav bröt ihop igår vid middagen igen, tror att jag på något sätt lade på sylten på fel sätt på pannkakan, men han var så upprörd att han inte ens kunde säga vad som var fel. Obestämd
    Och nu imorse när jag lämnade på dagis så var det en plurig liten pojke som blev kvar vid grinden efter att vi sagt hej då, sur över att ha regnjacka på sig i regnet. Vill ju gå ut i bara tröja, att varken mamma eller fröknarna kan fatta det!
    Gulligast är när man diskuterar mössval och svaret blir "eh, bara hår!", dvs han vill gå utan mössa. Söt men aningen besvärlig ibland. Hjärta

• asap

Cissi - haha, skönt. Man vet aldrig hur kallt det kan bli om öronen om vinden friskar i, bäst att vara beredd!

Gustav har ärvt mitt tjocka hår, så med den kalufsen förstår jag att han tycker det är skönt att vara utan mössa också, bara håret räcker rätt långt.

Hörrni, visst är det så att Polarns sommarrea börjar typ snart? Jag satt och klurade på att Ida har ont om t-shirts, men vill minnas att jag tidigare år varit förvånad över att jag har kunnat köpa på mig sådant till billig penning nästan innan sommaren ens har börjat. Någon som vet?

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år, del 13