30+ med första barnet 1-3 år, del 13
Hon ha lärt sig säga -inte dla papeter, mamma bli lessen. (inte dra tapeter!)

Elsis - Det är ju alltid bra att vara tydlig. Berättar man att man är arg så kan det ju inte undgå någon.

Hon ha lärt sig säga -inte dla papeter, mamma bli lessen. (inte dra tapeter!)
Anna - Det låter högst ovanligt med ett barn som lyssnar på första tillsägelsen, undrar hur det har blivit så? Lugn och beskedlig sort, den där kusinen?
Sara - Skönt att det inte var värre med värmeslaget, hoppas fsk sköter sig bättre med vattning osv. i fortsättningen.
Och va!!? Menar du att du har omvärderat och nu som trebarnsmor inte helt håller dig till riktlinjer du tänkt ut innan första barnet? Mycket mycket konstigt....
johlinn - Hoppas då att det inte är några vattkoppor. Fast om han inte får det alls så ska man väl gå och vara orolig sedan istället - det är ju värre att få det i vuxen ålder.
Gustav vägrar också vissa klädbyten ibland och sover lite nu och då i kortbyxor eller något annat kärt plagg. Sedan kan han få för sig att han absolut inte ska ha täcke eller kudde i sängen. I går natt skulle han absolut sova på golvet hemma hos mormor och morfar. Motvilligt gick han med på att mormor bäddade där, från början skulle han ligga rakt på mattan bara.
Vi brukar inte bråka för mycket om sådant som det faktiskt är ok att han väljer själv. Jag skulle tex inte vilja sova utan kudde, men det gör mig ingenting om han vill prova, så det går jag med på. Så kan jag spara bråkandet till när det ska borstas tänder eller något som han faktiskt inte får välja bort.
Ja, det är skönt att höra om andra bestämda tvååringar, och skönt att det inte är som Ela beskriver att alla barnen har alla egenheter. Det hade blivit lite mycket det...
Moppen - Det var inte för att barnen skulle börja på dagis, men ändå styrde vi om dagvilan till en gång/dag runt 1 års ålder. Mest för att det började vara svårt att söva dem för förmiddagsvilan, så det kändes lagom att strunta i den istället för att kämpa med det. Och på kuppen fick man istället en längre sömn efter lunch, inte hel fel tyckte jag så slapp dagsschemat bli uppstyckat av en massa sovpauser och det blev lättare att hitta på saker.
sarahkka - Curla som i curlingförälder? sv.wikipedia.org/wiki/Curlingf%C3%B6r%C3%A4ldrar
hormonstinn - Grattis till dagisplatsen. Tussestien låter som världens mysigaste fsk-namn.
Låter som idel normala barn här - jag tror att de olika kontrollerna på BVC är tilltagna så i underkant för att de ska fånga de som verkligen har problem med något område. Jag minns någon kontroll (kanske 3-års?) där de frågade om Ida klarade av att hämta något som jag bad om, tex kan du gå till köket och hämta bollen, typ. Jag fattade inte hur de kunde fråga något sådant - det klarade ju Gustav av vid det tillfället, och han är ju ändå två år yngre än henne! Men jag antar att den som inte kan det vid den åldern är värd att kollas upp lite mer, och att det är därför de frågar.
Varken Ida eller Gustav ritar speciellt detaljrikt, men jag tror att de helt enkelt inte är några konstnärsämnen. Varken jag eller maken är speciellt "ritiga"- av oss heller. Men vi är alla bra på en massa annat istället, så jag är inte orolig för barnen, trots att det inte förekommer någon stor mängd ritade gubbar...
Ida fick också lov att säga bokstäverna när hon var på synundersökning senast. Det blev så jättekonstigt att behöva peka på tavlan efter att redan spontant ha utropat vilken bokstav det var.
Ela - Så jobbigt ni har det! Det är verkligen svårt att hitta en modell som funkar när det är tre barn som ska nattas av bara två föräldrar. Jag önskar att jag kunde dela med mig av några hyfsade nätter härifrån, tycker själv nästan inte att jag förtjänar att det funkar så här bra.
Ida tar ofta tid på sig att somna, men ligger i sin säng och läser och småpratar medan hon väntar på sömnen. Om hon inte ska sova med farmor eller mormor, då kan hon lätt på ren vilja hålla sig vaken till 21-22, bara för att somna sött i samma sekund sovkompisen kommer till sängen.
Gustav brukar somna på nolltid, han håller på hela dagarna och cyklar och spelar fotboll mm. så han brukar vara helt färdig vid läggdags.
Och Elsa är ju så ny än att inga rutiner finns, framtiden får väl utvisa hur hon ska bli att natta, men än så länge går det fantastiskt bra. *peppar peppar* Hon sover i sin säng om nätterna, vaknar bara för att äta och somnar sedan om igen. Om kvällarna är hon väl lite mer vaken, men för det mesta nöjd ändå. Hon kan ligga i famnen på mig eller pappan, eller så ligger hon bredvid i soffan, och tar en liten matpaus då och då.
Hoppas verkligen nätterna blir bättre innan ni blir galna! Kan det vara en fördel att vi nu har passerat årets längsta dag/ljusaste natt och det så sakteliga blir mörkare igen? *greppar efter halmstrån* Åtminstone borde det väl bli bättre iom allergiutredning, kliande eksem gör ju inte att man somnar lättare iaf. Kram!